Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten selecteren / Versla de grote namen in de War for Talent

Versla de grote namen in de War for Talent

Versla de grote namen in de War for Talent

Kleinere ondernemers denken soms bij voorbaat al kansloos te zijn in de slag om talent. Ten onrechte: toptalent werkt juist graag voor kleine bedrijven. Maar dan moeten zij wel eerst afrekenen met hun calimerocomplex.

Het aannemen van de juiste persoon is een cruciale beslissing. Vanwege de kosten voor een fte natuurlijk, maar meer nog omdat het binnenhalen van de gewenste kandidaat een enorme boost betekent voor je business. Elke ondernemer weet dit. Toch mikken veel mkb-bedrijven te laag als het gaat om de war for talent.

Toptalenten, zo redeneren zij, kiezen toch wel voor de grote jongens in de markt. Beursgenoteerde bedrijven en internationale concerns hebben veel meer middelen tot hun beschikking om hun vacatures in te vullen met de beste mensen. Dit is echter onzin.

Je bent interessant
Een advies aan alle mkb-ondernemers van Nederland: haal dat calimerodopje van je hoofd. Toptalent kiest juist graag voor kleine bedrijven die zichzelf weten te onderscheiden. Uit onderzoek door Monsterboard blijkt dat voor werknemers werksfeer het meest belangrijk is, gevolgd door werkinhoud en beloningen. Ook zelfstandigheid in een functie en een goede werk-privébalans zijn belangrijk.

Kleine bedrijven kunnen veel beter aan dit wensenlijstje voldoen dan de Akzo′s, ASML′s en Heinekens van deze wereld. Door korte lijnen is de werksfeer vaak beter en de onderlinge collegialiteit groter. Het arbeidsvoorwaardenpakket is bovendien marktconform, maar de functies zijn veel meer divers. Werknemers krijgen meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. En omdat het vaak om lokale bedrijven gaat, is de reistijd korter.

Maak er geen haastklus van
Hoe zorg je nou dat je het toptalent in huis haalt dat eigenlijk gewoon op zoek is naar jouw bedrijf? Steek er om te beginnen eens wat meer tijd en moeite in. Dat ondernemers denken kansloos te zijn tegen de ′grote jongens′, komt mede doordat werving vaak een haastklus is, die er een beetje bij wordt gedaan. Dat leidt tot geplakte en geknipte vacatureteksten, achteloosheid en vooral gemiste kansen.

Voor het bereiken van kandidaten die actief op zoek zijn naar een baan maakt zo′n onoriginele tekst weinig uit: deze groep reageert toch wel. Maar je bereikt een andere, misschien wel interessantere, groep niet. Mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar er wel voor openstaan. Zij laten zich alleen prikkelen door goede teksten, die het unieke en onderscheidende van een bedrijf duidelijk maken.

Wees onderscheidend
Wat is uniek en onderscheidend? Dit kan al in kleine dingen schuilen. Luncht je personeel gezamenlijk aan een picknicktafel in de tuin? Schrijf zoiets vooral op in een advertentie, want dit zegt veel over de werksfeer. Net als bijzondere werknemersuitjes, speciale trainingen en workshops. Dat je geen Akzo bent, maar de ondernemer om de hoek kan juist in je voordeel werken. Maak er je sterke punt van.

In een klein bedrijf is doorgaans veel meer ruimte voor individuele medewerkers om ondernemend te zijn, de strategische koers te beïnvloeden en creatief met uitdagingen in de markt om te gaan. Denk na over waarom jouw zaak een geweldige plek is om te werken en hoe de functie de kandidaat vooruit kan helpen in zijn of haar carrière.

Maak het persoonlijk
Een originele, in het oog springende vacaturetekst is niet alleen een effectief wervingsmiddel, maar tegelijk ook direct een mogelijkheid om je merk wat meer over de bühne te krijgen en brand awareness te vergroten. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Deel de vacature overal: vacaturesites, eigen website, blogs en social media. Kies vervolgens voor een persoonlijke aanpak bij de kandidaten die je geschikt acht. Zeker bij de passief werkzoekenden die wel reageren maar tegelijk ook kunnen schermen met het arbeidsvoorwaardenpakket van zijn of haar huidige werkgever doet deze benadering wonderen. Verdiep je in hun brieven en cv′s en laat gerust weten dat je hun werk waardeert.

Dat werkt, want iedereen vindt het fijn om gewild te zijn. Ook het toptalent dat de banen voor het uitkiezen heeft. Vraag ook gerust of je hen op de hoogte mag houden van nieuws over je bedrijf. Dat is een goede langetermijnstrategie. Zij zijn niet voor niets geïnteresseerd in je bedrijf. Het is eigenlijk net als in de liefde. Zelfs wanneer een flirt aanvankelijk op niets uitloopt, weet je nooit wat de toekomst brengt. Maar je moet er wel een beetje moeite voor doen.