Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten selecteren / 19 tips voor werven via Twitter

19 tips voor werven via Twitter

Met 2,6 miljoen Nederlandse gebruikers is Twitter een niet te negeren platform. Handig om je netwerk uit te breiden of vacatures onder de aandacht te brengen. Maar doe het wel op de juiste manier. We geven maar liefst 19 tips om slim gebruik te maken van Twitter voor het werven van personeel.
 

1 – Niet zenden maar engagen

Op Twitter moet je daadwerkelijk sociaal gedrag vertonen en de interactie aangaan met mensen. Als je alleen maar vacatures plaatst, wekt dat irritatie op. Zorg voor een goede balans en geef ook andere relevante informatie. Help ook anderen en beantwoord hun vragen altijd. Sociaal gedrag is meer geven dan nemen.

 

2 – Bouw een netwerk op van de juiste personen

Als je mensen gaat volgen en gaat reageren op hun berichten, is de kans ook groot dat ze jou terug gaan volgen. Zo bouw je een netwerk op van mensen die voor jou van belang zijn en komen de vacatures vanzelf bij de juiste mensen terecht en worden ze ook vaker geretweet.

 

3 – Twitter ook over persoonlijke dingen

Door ook over persoonlijke zaken te tweeten, kun je makkelijker een band met iemand opbouwen. Omdat je sneller aanknopingspunten kunt vinden voor een gesprek. Die persoonlijke onderwerpen maken het ook laagdrempelig om te vragen of iemand een keer een kop koffie komt drinken.

 

4 – Voeg afbeeldingen of video toe

Verrijk je tweets met afbeeldingen, bewegende gifjes of video. Volgens Twitter krijgen dit soort tweets drie keer zoveel interactie als tweets zonder afbeeldingen of video.

 

5 – Zorg voor een volledig profiel

Geef in je Twitter-bio een duidelijke omschrijving van je bedrijf met trefwoorden waarop mensen je kunnen vinden. Zorg voor een duidelijke foto of logo.

 

6 – Maak gebruik van slimme tools

Met Followerwonk kun je zoeken naar trefwoorden in iemands bio. Ook kun je zien welke tweets goed scoren. Dit kan ook met Twitter Analytics van Twitter zelf. Met Hootsuite kun je meerdere accounts naast elkaar managen en je tweets inplannen.

 

7 – Gebruik medewerkers als merkwerkers

Probeer je medewerkers actief te betrekken bij Twitter. Vraag of ze regelmatig berichten en banen van het bedrijfsaccount willen delen. Want hoe belangrijk een bedrijfsaccount ook is, uiteindelijk zal de verspreiding het beste werken via echte personen.

 

8 – Geef de experts een stem

Bij ambassadeurs moet je ook denken aan de experts in een organisatie. Het is zonde als het delen van hun kennis beperkt blijft tot gastcolleges en een column in een krant. Als je hen laat zien dat ze hun woord nog veel verder kunt verspreiden via sociale media, dan kun je als bedrijf echt veel mensen aanspreken.

 

9 – Retweet de bedrijfscultuur

Niet alleen experts helpen het bedrijf met hun content, ook tweets van ‘doodgewone’ medewerkers zijn van groot belang om de bedrijfscultuur uit te stralen en daarmee de employer brand te versterken. Want wie kan beter de cultuur uitdragen dan de mensen die er werken?

 

10 – Stel een social mediabeleid op

Zeker als het social mediabeleid motiverend is opgesteld, werkt deze vaak goed voor je medewerkers. Ze hebben dan een kader waardoor ze meer durven. Probeer het beleid dan ook zo simpel en laagdrempelig mogelijk op te stellen. Zet er bijvoorbeeld in welke bedrijfsinformatie geheim moet blijven.

 

11 – Geef duiding aan de vacatures

We zouden het bijna vergeten, maar er mogen natuurlijk ook nog wel vacatures getwitterd worden. Maar geef er wel duiding aan en experimenteer met teksten. Verras met een prikkelende uitspraak over de functie of benadruk een belangrijke USP om je vacature aan te prijzen.

 

12 – Gebruik hashtags in je vacature

Verder is het slim om de hashtag #vacature erin op te nemen en de locatie omdat daar veel op gezocht wordt. Ook andere trefwoorden die met de functie te maken hebben, zijn verstandig om van een hashtag te voorzien, zoals bijvoorbeeld #marketing, #manager, #prince2.

 

13 – Zoek ook passieve kandidaten met hashtags

Zelf kun je hashtags ook goed gebruiken in de zoektocht naar passieve kandidaten. Specialisten die bijvoorbeeld bij elkaar komen op een event en daarover twitteren, kun je er zo makkelijk uit pikken.

 

14 – Vraag om een retweet

Durf gerust te vragen om een retweet van je vacature. Vragen om een retweet kan kort. Bijvoorbeeld door een eenvoudig ‘pls RT’ ‘RT=top’ of ‘RT=fijn’. Maar retweet ook vacatures van anderen, zodat ze jouw vacatures ook retweeten. Voor wat hoort wat.

 

15 – Kies het juiste tijdstip

Er zijn veel theorieën over wat het beste tijdstip is om een tweet te versturen. Maar als iedereen dat op dat moment doet, val je juist weer minder op. Kijk dus vooral zelf wat het beste werkt. Via Followerwonk kun je analyseren wanneer jouw tweets het best gelezen worden.

 

16 – Selecteer met lijsten

Twitterlijsten zijn een handige manier om je volgers te rubriceren. Gebruik dit soort lijsten ook om interessante mensen te volgen waar je veel van kunt leren. Blijf op de hoogte van je vakgebied. Juist op Twitter kan dat zo goed.

 

17 – Reageer snel op reacties

Als je een vacature tweet en een reactie krijgt, moet je er wel meteen bovenop zitten. Niet eerst vijf dagen in behandeling nemen. Je kunt wel een DM sturen met de mededeling dat diegene morgen gebeld wordt, maar laat altijd snel iets van je horen.

 

18 – Stop er genoeg tijd in

Recruiters zeggen wel eens dat Twitter veel tijd kost, maar het is gewoon netwerken. En netwerken is je vak. Je moet altijd en alleen maar bezig zijn met lijntjes leggen, voor nu en voor in de toekomst. Offline netwerken of het bijhouden van je e-mail kan soms tijdrovender zijn.

 

19 – Promoot je tweet direct onder je doelgroep

Wil je je tweet direct onder de aandacht brengen van je doelgroep, dan is het ook een idee om hem eens apart te promoten. Dat kan bijvoorbeeld met Social Job Ads. Niet alleen krijg je dan een fraai opgemaakte Social Ad (met logo, triggerende informatie en link naar je vacature) ook wordt hij alleen verspreid onder Twitter-gebruikers die voldoen aan jouw zoekprofiel.

Deze tips zijn tot stand gekomen met input van Roos van Vugt, Bas Westland, Britt van Capelleveen, Yolanda Vermeulen en Floor Nobels. De tips verschenen eerder in uitgebreidere vorm in dit artikel, dit artikel en dit artikel.