Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten selecteren / Programmatic advertising maakt vinden van passieve kandidaten stuk eenvoudiger

Programmatic advertising maakt vinden van passieve kandidaten stuk eenvoudiger

Programmatic advertising maakt vinden van passieve kandidaten stuk eenvoudiger

Aantrekkelijke bedrijven hoeven minder te investeren in recruitment. Maar hoe trek je mensen aan die niet actief op zoek zijn naar een baan? Programmatic advertising kan je daarbij helpen.

Adverterteerders weten al langer dat het een flinke uitdaging is om passieve kopers te bereiken op internet en dat het weinig zin heeft om een bepaalde advertentie aan consumenten te laten zien die in het geheel niet tot de doelgroep behoren. Waarom zou je de nieuwste collectie naaldhakken tonen aan een mannelijke bezoeker van een site? Of pantalons aan een puber?

De online advertentiemarkt heeft daar sinds enkele jaren een goede oplossing voor gevonden die ‘programmatic advertising’ wordt genoemd. Het is een techniek die ervoor zorgt dat bezoekers van een website alleen advertenties zien die voor hen relevant zijn.

 

Online profiel van de echte bezoeker

Dit wordt gebaseerd op het online profiel van de daadwerkelijke bezoeker dat is samengesteld op basis van diens eerdere zoekgedrag en andere algemene en persoonlijke online gegevens. Slimme computers met kunstmatige intelligentie kunnen zo voorspellen welke advertentie mogelijkerwijs voor die ene bezoeker geschikt is en toont hem dan ook alleen aan diegene die op dat moment op de site aanwezig is.

Zo zal een advertentie voor een bootcruise eerder worden getoond aan een oudere bezoeker die om nog een aantal redenen past in het profiel van dit type vakantieganger dan aan een jongere die niks met cruises heeft. Die krijgt weer een andere advertentie te zien, wellicht over de nieuwste sneakers in de markt, maar alleen als dat op die specifieke jongere van toepassing is.

Deze zeer persoonlijke en sterk op maat gemaakte manier van adverteren verovert nu ook de recruitmentmarkt.

 

Geen vacatures meer voor de verkeerde personen

Want hoeveel zin heeft het om een advertentie van een IT-vacature te tonen aan iemand die daar helemaal geen kennis van heeft? Omgekeerd: hoe mooi zou het zijn om die vacature juist alleen te tonen aan mensen die werkzaam in dit vakgebied zijn (geweest), eventueel in de goede regio wonen en qua ervaring ook nog eens precies passen bij het functieprofiel? Het voorkomt ergernissen bij gebruikers die nu geen nietszeggende vacatures meer krijgen en vergroot de kans op een match met de echte  doelgroep.

Het krachtige is dat iemands profiel voortdurend bijgesteld kan worden en dus real-time en up-to-date is. Een enorme winst ten opzichte van de oude advertentiemodellen met doorgaans gedateerde (en algemenere) doelgroep gegevens.

 

Schieten met scherp

Met de Employer Branding Solution biedt Monsterboard je nu ook de mogelijkheid aan om op deze manier te adverteren. Recruitment gaat op deze manier een hele nieuwe fase in. Waar vroeger nog wel eens met hagel werd geschoten om toch maar zoveel mogelijk mensen te bereiken, wordt met deze nieuwe oplossing een scherpschutter ingezet die met één gerichte actie exact zijn object weet te raken.

Het is een uitgelezen manier om onder de aandacht te komen van die passieve werkzoekenden van wie de kans het grootst is dat ze in je bedrijf en je vacature geïnteresseerd zijn. Veel krachtiger en effectiever kun je het niet bedenken.

 

Meer weten over de Monster Employer Branding Solution?

Wil je weten hoe je ook gericht kunt adverteren onder passieve werkzoekenden met behulp van programmatic advertising? Klik dan hier voor meer informatie.