Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten selecteren / 13 expert-tips voor mobile recruitment

13 expert-tips voor mobile recruitment

13 expert-tips voor mobile recruitment

Hoe zorg je ervoor dat werkzoekenden jou ook mobiel kunnen vinden? Daarover sprak Monsterboard met drie experts op het gebied van mobile recruitment. We hebben hieruit 13 praktische tips gehaald die elk bedrijf zou moeten weten en toepassen.

1 – Maak je site sowieso geschikt voor mobiel gebruik, want de helft van het bezoek komt bij de meeste sites op die manier binnen en dat percentage zal alleen maar toenemen.

Het beste is om dat te doen via een responsive site. Dat betekent dat je gewone website ook meteen goed leesbaar is op een mobiel scherm. Zo hoef je maar één platform bij te houden.

2 – De meeste sites kunnen eenvoudig omgebouwd worden naar een responsive versie, maar soms is het wat complexer en daardoor een stuk duurder. Heb je daar geen budget voor, kies in dat geval dan voor een aparte mobiele pagina.

Nadeel is wel dat je dan twee versies moet onderhouden en dat je op een mobiele site niet de beste ervaring biedt omdat je content zult moeten weglaten.

3 – Zorg daarom op een mobiele site dat in elk geval de belangrijkste pagina’s zichtbaar zijn. Zoals de homepage, de dienstverlening, de pagina over het bedrijf (inclusief contactinformatie) en natuurlijk je vacatures!

4 – Een app is niet nodig. De kans dat mensen die downloaden en actief gaan gebruiken is erg klein. Daarnaast is het maken (en onderhouden!) erg duur. Alleen als je echt iets te bieden hebt dat niet op een gewone mobiele of responsive site kan, zou een app te overwegen zijn.

Er moet wel echt iets te doen zijn, want een app moet engaging zijn, en voor loyaal (frequent) gebruik zijn. Voor het tonen vacatures en bedrijfsinformatie is een app dus beslist niet nodig en zelfs af te raden.

5 – Maak je een compleet nieuwe site, hou dan bij het ontwerpen rekening met het kleinste scherm – oftewel het mobiele scherm. Keep it simple and smart (KISS). Bedenk dat jouw gewone site daar ook alleen maar beter van wordt. Stop dus geen overbodige informatie op een pagina, maar hou het wel aantrekkelijk.

6 – Plaatjes mogen bijvoorbeeld best, mits ze niet de plaatjes niet te zwaar zijn. Bied meerdere varianten van een afbeelding aan die geschikt zijn voor desktop, tablet en mobiel.

Ook kun je het plaatje op een smartphone pas laten laden na de tekst. Dan kan de gebruiker toch al beginnen met lezen en heeft hij zo in elk geval het gevoel van snelheid.

7 – Bedenk ook dat een homepage niet door iedereen meer wordt gelezen, omdat veel bezoekers via een externe link direct op een dieperliggende pagina komen. Bijvoorbeeld op een vacature. Verrijk zo’n pagina dus met de belangrijke informatie die je kwijt wil (bijvoorbeeld over je bedrijf) want de kans dat ze die op een andere pagina gaan zoeken, is op mobiel niet zo groot. 

8 – Test je site minimaal een keer per maand om te controleren of alles nog werkt en de dieperliggende pagina’s (zoals vacatures) nog goed vindbaar en mobiel leesbaar zijn.

9 – Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk om te reageren. Een cv meesturen via mobiel kan door bijvoorbeeld een koppeling te maken met Dropbox of met Monsterboard.

10 – Wil je het de bezoeker nóg makkelijker maken, kies dan voor een simpele click-to-apply button waarop hij alleen maar hoeft aan te geven dat hij geïnteresseerd is, met minimale contactinformatie. Desnoods zonder cv.

11 – Verlaag je drempels, zoals lange invulformulieren. Die werken alleen maar afschrikwekkend en verkleinen de kans dat mensen überhaupt reageren. En uit de psychologie blijkt dat mensen na een eerste kleine stap, doorgaans altijd een tweede stap zetten. Daar kun je dan om aanvullende informatie vragen.

12 – Denk ook aan andere snelle manieren waarop mensen kunnen laten merken dat ze geïnteresseerd zijn. Bijvoorbeeld door het sturen van WhatsApp-bericht.

13 – Ben je bang dat hierdoor echt te veel ongeschikte mensen reageren, kies dan voor een paar voorselectievragen. Het is afhankelijk van de schaarste van de functie of je zo’n selectie inbouwt of niet. Maar maak het niet te moeilijk, saai en langdradig. Want anders reageert er helemaal niemand – en dat is ook weer niet te bedoeling.

De paneldiscussie vond plaats op 1 oktober 2015. Deelnemers waren Brechtje de Leij, Product Director bij IceMobile, Frits Klein, Product Developer bij Harver en Bas van de Haterd, adviseur op het gebied van digital recruitment. Namens Monsterboard schoof Marketing Manager Sander de Bruijn aan. Lees hier het uitgebreide verslag over het belang van mobile recruitment.