Recruitment tips / Werving en Selectie / Functieomschrijvingen / Functieomschrijving voorbeeld manager

Functieomschrijving voorbeeld manager

Functieomschrijving voorbeeld manager

Deze voorbeeld functieomschrijving helpt u bij het schrijven van uw vacaturetekst, zodat u de juiste kandidaten aantrekt. Uiteraard kunt u de tekst zodanig aanpassen zodat deze precies aansluit op de specifieke kenmerken van de gewenste kandidaat en de functie.

Omschrijving: manager/ afdelingshoofd

Doel van de functie manager: Behalen van afdelingsspecifieke doelstellingen door het aansturen van personeel, plannen en evalueren van afdelingsactiviteiten. Verantwoordelijk voor de persoonlijke ontwikkeling en groei van personeelsleden. Daarnaast eindverantwoordelijk voor de eindtargets (omzettargets) van de betreffende afdeling.

 

 

Taken van een manager / afdelingshoofd:

Managen van verwachtingen en resultaten
Behalen van personeelsresultaten door het managen van verwachtingen van zowel de organisatie als de medewerkers zelf; plannen, bijhouden en beoordelen van resultaten; coachen, adviseren en terechtwijzen van personeel indien nodig; ontwikkelen, coördineren en handhaven van systemen, beleid en procedures.
Strategische doelstellingen bepalen
Formuleren van strategische doelstellingen door het verzamelen van relevante bedrijfsgegevens, financiële informatie en informatie over bedrijfstargets, diensten en operationele activiteiten; identificeren en evalueren van trends en kansen; maken van strategische keuzes; definiëren van gewenste resultaten en dit doorvertalen naar acties en targets voor het team.
financiële doelstellingen
Voldoen aan financiële doelstellingen door het voorspellen van vereisten; maken van een budgettair jaarplan, plannen van uitgaven, analyseren van afwijkingen en het initiëren van corrigerende maatregelen.
Kwaliteit bewaken
De kwaliteit van de dienstverlening behouden door het afdwingen van service standaarden, analyseren en oplossen van klantenserviceproblemen, identificeren van trends en het aanbevelen van systeemverbeteringen.
Functioneringsgesprekken
Voeren van functionerings- beoordelings- en ontwikkelgesprekken met teamleden. Eventueel initiëren van exitprocedures.
Werving en selectie
Afhankelijk van de organisatie kan een manager betrokken zijn bij het proces van werving en selectie van nieuwe medewerkers, oriëntatie en training van personeel, behouden van een veilige werkomgeving, en persoonlijke ontwikkeling van personeel.

 

 

 

 

 

Vaardigheden van een manager:

 

 

 

 

  • Prestatiemanagement
  • Projectmanagement
  • Coaching
  • Begeleiding
  • Kwaliteitsmanagement
  • Resultaat gedreven
  • Budgets ontwikkelen
  • Teamwork bevorderen
  • Stressbestendig
  • Feedback geven
  • Leiding geven

 

Meer informatie: