Recruitment tips / Marktinformatie / Nieuws en meer / Helft werknemers wil passie in nieuwe baan

Helft werknemers wil passie in nieuwe baan

Helft werknemers wil passie in nieuwe baan

Helft werknemers wil passie in nieuwe baan

17 oktober – Bij de zoektocht naar een nieuwe baan is passie voor meer dan de helft van de werknemers een belangrijke drijfveer. Dit blijkt uit een wereldwijde poll van carri�resite Monster, in Nederland bekend als Monsterboard. Daarnaast zijn een levendige en energieke werkomgeving, werken met mensen die men beroepsmatig bewondert en werken voor een cool brand belangrijke beweegredenen. Uit eerder onderzoek bleek dat salaris, arbeidsvoorwaarden en locatie beslissend zijn bij een baanverandering.

Monster(board) vroeg bezoekers op de website: "Wat vind jij, naast salaris, arbeidsvoorwaarden en locatie het meest aantrekkelijk aan een nieuwe baan?" en kreeg hierop 2033 reacties. De internationale bevindingen waren:

  • De mogelijkheid om te werken in een sector waar mijn passie ligt: 55%
  • De mogelijkheid om voor een cool ambitieus merk te werken: 11%
  • Een innovatief ontworpen kantoor: 2%
  • levendige en energieke werkomgeving: 19%
  • De mogelijkheid om te werken met mensen die ik beroepsmatig bewonder: 12%

Passie bijna overal doorslaggevend
Van baan veranderen om in de gewenste sector waar de passie ligt te kunnen werken is in bijna alle landen de belangrijkste motivatie. Dit geldt voor Canada (67%), Engeland (63%), Nederland (58%) en Mexico (54%). Alleen Duitsland (39%) is een uitzondering hierop.

Duitsers kiezen levendige werkomgeving
Een levendige en energieke werkomgeving wordt door bijna de helft van de Duitsers (45%) aangegeven als de belangrijkste motivatie. Terwijl dat in Engeland en Canada slechts 1 op de 10 is.

Cool merk
In Nederland zou 1 op de 5 respondenten van baan veranderen om voor een cool brand te werken. Dit is aanzienlijk meer dan in Duitsland (9%), Engeland (9%), Canada (7%) en Mexico (5%)

Werken met mensen die men beroepsmatig bewonderd is een belangrijke reden in Engeland (17%), Canada (15%) en Mexico (13%). Nederland (3%) en Duitsland (7%) scoren hierin aanzienlijk lager.

Innovatief kantoor minst belangrijk
Een innovatief ontworpen kantoor is een van de minst belangrijke beweegredenen om van baan te veranderen. Het scoort niet meer dan 6 procent in Nederland en blijft met slechts 1 procent nog meer achter in Engeland, Duitsland en Canada.

"Het verbaast me niet dat naast een voorwaarde als salaris juist passie een primaire factor is om een nieuwe baan te overwegen", aldus Gertjan van Oldenborgh, online carrièrecoachbij Monsterboard. "Terwijl best veel mensen denken dat hun ideale baan buiten bereik ligt, is het zeker mogelijk iets te vinden waarbij je competenties, vaardigheden, kennis en passie samenkomen. Ik adviseer en moedig ook zoveel mogelijk mensen aan om te blijven onderzoeken wat voor werk je het liefste doet. Als je namelijk precies weet wat je wilt, is het ook meer aannemelijk dat je die baan ook uiteindelijk zal vinden".

Over de opiniepeiling
De resultaten van deze Monster Global Poll zijn gebaseerd op stemmen van Monster bezoekers van 2 juli tot 16 juli 2012. Er wordt slechts ��n stem per gebruiker geteld in de uiteindelijke analyse. De Monster Global Poll, een product van Monster�, de grootste online internationale vacaturewebsite en belangrijkste merk van Monster Worldwide, Inc, is een serie van online polls die meningen vraagt aan bezoekers over een gevarieerd aantal onderwerpen met betrekking tot carri�re, economie en de werkplek. Deze polls zijn niet wetenschappelijk en geven alleen de mening weer van de internetgebruikers die gekozen hebben om deel te nemen.