‘Monsterboard, bestaat dat nog?’

In de eerste blog van Emilie de Haes kon je lezen wat de voor- en nadelen zijn van verschillende vacaturemodellen. De blog is terug te lezen via hier.

In deze tweede blog van Emilie gaat ze dieper in de vraag welke transitie Monsterboard in de afgelopen jaren heeft meegemaakt.

‘Monsterboard, bestaat dat nog?’


‘Monsterboard, bestaat dat nog?’ Het is een vraag die ik geregeld krijg als ik vertel dat ik hier werk. hoewel ik het zelf een beetje een gekke reactie vind, begrijp ik hem ergens ook wel. Het heeft allemaal te maken met wie Monsterboard vroeger was en de transitie die we de afgelopen drie jaar hebben doorgemaakt. Ik zal het uitleggen.


Laat ik beginnen met wat ik wél begrijp aan de vraag.

Toen Monsterboard vanaf de eeuwwisseling de markt veroverde (En geloof me: dat was vér voor mijn tijd!) deed het dat op zeer nadrukkelijke wijze. Zeg maar gerust schreeuwende wijze. Wie toen al actief was op de arbeidsmarkt, herinnert zich ongetwijfeld nog wel de beroemde slogan Go!Go!Go! waarmee het zich destijds in de hoofden van recruiters en werkzoekenden wist te nestelen.

Radiocampagnes, tv-commercials en zelfs de Superbowl werden ingezet om het wereldwijde merk bekendheid te geven. Dat was in die tijd ook erg nodig, want vacatureplaatsingen draaiden in die tijd nog puur om (massale) zichtbaarheid en plaatsingsduur. Oftewel: je plaatste voor een vaste looptijd en vast bedrag een vacature op een vacaturesite en moest dan maar hopen dat er genoeg mensen naar die vacaturesite kwamen om jouw vacature te vinden.

Het bekende post-and-pray. Minder naamsbekendheid als vacaturesite betekende minder bezoekers en minder kans op een goede match. En dus minder blije klanten. Branding was een must.


Het roer moest om

Dat was het oude model, waarvan wij gaandeweg steeds meer doorkregen dat het niet meer paste bij de huidige tijd van online marketing. E-commercebedrijven lieten al jaren zien dat je met performance-based werken veel efficiënter kon zijn en je klanten veel beter kon bedienen tegen betere kosten. Recruitment zou eigenlijk ook zo moeten werken.

Vandaar dat Monsterboard drie jaar geleden het roer volledig omgegooid heeft en het oude duration-model heeft ingeleverd voor het veel flexibelere en transparantere performancemodel. Bij dit model betaalt de klant niet meer voor de tijd dat een vacature online staat, maar voor het resultaat dat van te voren is afgesproken. Je betaalt dan alleen maar voor bijvoorbeeld een klik op een vacature, een gestarte sollicitatie of een afgeronde sollicitatie, net wat het beste bij jouw wervingsbehoefte past (ik schreef eerder over de verschillende oplossingen die er zijn). Waarbij je ook nog eens de flexibiliteit hebt om tussentijds bij te sturen, op te schalen of af te schalen.

Het performance-model is een model waarmee we inmiddels zeer succesvol zijn en alle grote klanten uit de markt bedienen. En het is een model waar je niet noodzakelijk een grote brandcampagne voor nodig hebt. En voor onze groei ook niet. In de afgelopen twee jaar zijn we verviervoudigd in klanten en aantal sollicitaties die via ons gedaan zijn. En qua volume staan we inmiddels in de top-3 van vacaturesites. Allemaal zonder brandcampagne.


Flexibiliteit en persoonlijke touch

Dat komt omdat we juist de afgelopen jaren ingezet hebben op maatwerk en nauwe samenwerking met onze klanten. Zo hebben we wekelijks contact met ze om samen te kijken hoe we de wervingscampagne nog efficiënter en effectiever kunnen maken. Het is juist die flexibiliteit en die persoonlijke touch die zo belangrijk zijn in deze tijd van schaarste. De massa bereiken met een algemene brandcampagne klinkt mooi, maar is vaak duur en inefficiënt. Liever kijken wij hoe we de budgetten zo gericht mogelijk kunnen inzetten om de juiste mensen te bereiken en daarmee de gewenste resultaten te behalen. Ons product heet niet voor niets: Pay-for-Performance.

Ik werk hier nu twee jaar en zit in mijn rol van Coördinator Marketplace met de grootste klanten om tafel en zie alleen maar groei in omzet en tevredenheid. We zijn levendiger en meer aanwezig dan ooit. Alleen heeft elke klant nu zijn eigen wervingscampagne, getarget op de juiste doelgroep en geplaatst op de juiste kanalen waar die doelgroep zich volgens onze data naar alle waarschijnlijkheid bevindt. Vandaar dat je lang niet meer álle campagnes ziet die wij uitzetten – alleen de campagnes die voor jou als werkzoekende bedoeld zijn.

Dus ja, we bestaan zeker nog en leggen je graag in een persoonlijk gesprek uit hoe we jouw wervingsbehoefte naar een hoger en succesvoller niveau kunnen tillen.

Probeer het gewoon eens, want het mooie aan het performance-model is dat je werkelijk nergens aan vast zit. Je betaalt namelijk alleen per resultaat.

Go!Go!Go!