Waarom je minder sorry moet zeggen

Sorry not sorry

Waarom je minder sorry moet zeggen

Veel mensen die net starten in een nieuwe baan, hebben er een handje van; te pas en te onpas sorry zeggen. Begrijp ons niet verkeerd, een gemeend excuus op de juiste plaats kan wonderen verrichten, of erger voorkomen. Maar een sorry dat je gebruikt uit onzekerheid, ondermijnt je eigen kunnen en dat is zonde!

8 situaties waarin je voortaan geen sorry meer zegt

Een collega maakt van zijn probleem, jouw probleem 

Je werkt samen aan een project of je wacht op input van iemand anders om jullie (deel van een) project in te leveren. Maar de tijd begint te dringen en het lijkt er op dat je de deadline niet gaat halen omdat de ander zijn werk nog niet af heeft. 

Eerste reactie: 'Sorry, maar hoe ver ben je?'
Als je start met sorry, lijkt het alsof het ook jouw schuld is. Als dit niet zo is, hoef je die schuld ook niet op je te nemen. Niet richting je collega, maar ook niet richting je manager. Als hij je sorry hoort zeggen, is dat voor hem ook bevestiging dat het deels jouw fout is. 

Jouw reactie vanaf nu: 'Dit deel ligt bij jou, verwacht je het op tijd af te hebben of kan ik nog ergens mee helpen?'
Dat het niet jouw schuld is, betekent niet dat je je collega lekker aan zijn lot overlaat natuurlijk. Gebeurt het echter regelmatig, dan is het misschien handig om dit aan te geven bij jullie leidinggevende. Want je hoeft natuurlijk niet altijd de zooi van een ander op te ruimen. 


 

Je kunt wel wat hulp gebruiken

Niemand krijgt het voor elkaar om in zijn eentje aan de top te komen, wees dus niet bang om collega's om hulp te vragen. 

Eerste reactie: 'Het je misschien een minuutje voor me? Sorry, ik weet dat je druk bent...'   
Je maakt jezelf onnodig onbelangrijk. Jullie werken in een team en leveren allemaal een bijdrage, dus een ander heeft er ook benefits van als jij je werk goed doet. Bovendien delen veel mensen graag hun kennis, het is ego strelend dat iemand jou om hulp vraagt. 

Jouw reactie vanaf nu: 'Heb je binnenkort tijd om mij te helpen met een vraagstuk? Ik waardeer jouw visie heel erg.'
Een ander hoeft niet op te springen als jij roept, dus kijk wanneer jullie beide tijd hebben. Bedenk vooraf hoeveel tijd je nodig hebt van de andere persoon en leg een meeting vast in jullie agenda's. Je kunt uiteraard aangeven dat je de visie of kennis van de ander waardeert en er van wilt leren, maar voorkom dat je jezelf hierbij neerzet als iemand die niets weet. Je weet genoeg, maar er is altijd ruimte om te meer te leren. 


 

Jouw mening is afwijkend van de rest van de groep 

In een vergadering lijkt iedereen dezelfde kant op te gaan, maar jij vraag je af of dit wel de beste manier is. Je kunt zo drie situaties bedenken waarbij jij je afvraagt of dit écht wel de beste oplossing is... Heeft de rest hier al aan gedacht?  

Eerste reactie: 'Sorry, maar ik denk dat...'
Jij bent de enige die een gevaar ziet en daar ga je sorry voor zeggen? De rest is vast blij dat je zo scherp bent!  

Jouw reactie vanaf nu: 'Hebben we hier en hier aan gedacht?'
Blijkt dat hier inderdaad aan gedacht is, en dat het tóch de beste oplossing is? Dan heb je in ieder geval laten zien de je meedenkt en pro actief bent!  Better safe than sorry. 


 

Onbekend vakjargon

In een meeting vliegen de afkortingen je om de oren en je hebt geen idee meer waar het over gaat... 
 
Eerste reactie: 'Sorry, maar wat is FIFO ook alweer?'
Je kunt je werk alleen goed doen, als je weet waar het over gaat. Vaktermen zijn voor mensen in the bizz vaak heel normaal, maar het is ook heel normaal dat jij daar nog even aan moet wennen. Daar zijn geen excuses voor nodig, want jij doet niets verkeerd. 
 
Jouw reactie vanaf nu: 'Kan iemand even kort uitleggen van FIFO is?' 
Veel banen hebben vakjargon, daar moet je even inkomen voordat je alle afkortingen meteen kunt plaatsen. Steek je hand op als je een onbekende term hoort, vaak kan je snel een korte uitleg krijgen zodat je de rest van het verhaal ook beter begrijpt. 
Of schrijf de woorden op die je niet meteen bekend klinken, een collega of je manager kan je na de meeting ongetwijfeld verder helpen om het werktaaltje te ontcijferen. 

 


Je hebt iets nodig om je werk goed te kunnen doen 

Een developer heeft bepaalde programma's nodig om zijn werk te doen en iemand in de buitendienst heeft een auto nodig om klanten te bezoeken. Alleen is jouw manager dit even vergeten bij jou... 

Eerste reactie: 'Sorry, maar is het misschien mogelijk dat ik een /// krijg?'
Als je een vraag stelt als optie, lijkt het alsof je het niet echt nodig hebt. Als iets urgent is, mag je dat ook best urgent maken. 

Jouw reactie vanaf nu: 'Hoe denk je dat ik dit het beste aan kan pakken?'  
Of het nu gaat om een training of een laptop, vraag aan je manager hoe hij verwacht dat je iets aanpakt of uitvoert. Het kan zijn dat hij vergeten is om het voor je aan te vragen, dan kan hij dat mooi alsnog doen. Als hij dacht dat je zonder kon, kan je mooi duidelijk maken dat dit onmisbaar is om jouw werk goed te kunnen doen.

 

Ziekmelden 

Je bent ook maar een mens en een mens is soms ziek. En als jij écht ziek bent, dan moet je in bed blijven. En in Nederland is het dan ook nog eens zo goed geregeld dat je (in de meeste gevallen) gewoon doorbetaald krijgt. 

Eerste reactie: 'Sorry dat ik bel, maar ik ben misselijk en heb de hele nacht gespuugd, dus het spijt me maar ik kan echt niet naar kantoor komen.' 
Natuurlijk is het voor iedereen het fijnste als je gezond op kantoor bent en je werk kunt doen. Maar HR is blij dat je (vroeg) afbelt, want dan kunnen ze je op tijd in het systeem ziek melden. Het is niet zo dat jij er om gevraagd hebt om de hele nacht boven de wc-pot te hangen, dus waarom zou je excuses maken? Bovendien doe jij je werk een plezier door thuis te blijven en niet al je collega's aan te steken. 

Jouw reactie vanaf nu: 'Goedemorgen. Bij deze wil ik me ziekmelden voor vandaag. Eind van de dag laat ik weten of ik er morgen weer ben.' 
Denk jij dat HR alle details nodig heeft op de vroege ochtend...? Wellicht is zij ook gelukkiger als jij het houdt bij een beknopte samenvatting. Ziek is ziek. En het is ook niet heel gek dat je niet super spraakzaam bent als je ziek in bed ligt. 

 

Sorry not sorry 

Misschien ook interessant

Reacties

Door te reageren stem je in met Monster’s privacybeleid, gebruiksvoorwaarden en gebruik van cookies.

blog comments powered by Disqus

YoungTalent vacatures

  • {FeaturedJobPostedDateText}21-09-2017 {FeaturedJobCompanyText} iSense
    Ben je een gedreven developer die complexe backends van websites en webapplicaties kan bouwen? Heb je veel ervaring met PHP (OOP) en diverse frameworks waaronder Laravel? Wil je meewerken aan maat...
  • {FeaturedJobPostedDateText}21-09-2017 {FeaturedJobCompanyText} Dirk
    Stagiair bij Dirk Delen Stagiair bij Dirk Wat ga je doen Bij Dirk hechten wij veel waarde aan een gedegen opleiding. Je krijgt daarom tijdens je stage alle kans om ervaring op te doen met alle voo...
  • {FeaturedJobPostedDateText}21-09-2017 {FeaturedJobCompanyText} Dirk
    Bijbaan als Kassamedewerker Delen Bijbaan als Kassamedewerker Wat ga je doen Wist je dat je als Kassamedewerker bij Dirk maar liefst ruim 29% extra geld ontvangt bovenop jouw standaard uurloon? Je...