Een goed cv in vijf stappen

Versla de 6 seconden regel

Een goed cv in vijf stappen

Zes seconden, zoveel tijd heb je gemiddeld om een eerste indruk te maken met jouw cv. Binnen die tijd beslist een recruiter of het de moeite waard is om verder te lezen, of dat je jouw sollicitatie in de prullenbak belandt.

Wat heb je nodig om in die zes seconden de aandacht te trekken? Met deze stappen versla jij de 6 seconden regel.
 

 

Maak indruk met je cv in 5 stappen

1. Laat de match zien

Jij ziet jezelf wel in die functie, jouw cv moet de recruiter overtuigen waarom dat dan zo is. Benoem dus niet alle bedrijven, functies en vaardigheden die je hebt – maar beschrijf alleen relevante informatie waaruit blijkt dat jij dé persoon bent voor de job. Leg per functie in een paar regels je verantwoordelijkheden uit waarbij je natuurlijk kiest voor de vaardigheden die gevraagd worden voor de functie waar je op solliciteert. Verzin geen dingen die je niet hebt gedaan, maar leg de nuances in je cv zo dat de recruiter ook snel de match ziet!
 

2. Het oog wil ook wat

Wat trekt meer jouw aandacht; een witte achtergrond met het eeuwige Times New Roman? Of een pagina die al wat persoonlijkheid uitstraalt met kaders, een origineel maar goed leesbaar lettertype en wat kleur.
Juist – een recruiter denkt net zo. Hoe creatief je wilt zijn met je cv hangt een beetje af van de functie waar je naar solliciteert, maar met een simpel design val je al meer op!
 

3. Zeg nee tegen cliché

Ben jij een teamplayer, multitasker en nauwkeurig? Gefeliciteerd, je bent net zo origineel als de rest van Nederland. Deze woorden zijn zo algemeen, dat ze niets meer over jou zeggen. Kijk waar jij goed matcht met de functie en belicht juist deze eigenschappen in je profielschets.
 

4. Picture perfect

Een sollicitatie is geen vleeskeuring, met die gedachte kan je er voor kiezen om geen foto op je cv te zetten. Maar een cv mét foto valt wel meer op, want de recruiter krijgt een totaler beeld van je. Nog een voordeel: met een foto bepaald jij zelf de eerste indruk voor de recruiter - zeker handig als een rondje Googlen op jouw naam vooral minder professionele foto’s oplevert.
 

5. Meer weten? Klik hier – en hier – en hier

Een cv is, zeker voor starters en junioren, ongeveer twee A4’tjes. Maar als je door de eerste 6 seconden heen bent, wil een recruiter meer van je weten. Het wijde web weet vaak genoeg over je, maar je kunt zelf een beetje sturen wat de recruiter bekijkt door linkjes te plaatsen in je cv. Hyperlinks in je cv naar je social media, je portfolio, een website waar je voor schrijft of een campagne waar je aan gewerkt hebt – bekijk zelf wat er relevant is om te noemen.

En natuurlijk alleen linken naar locaties die op een positieve manier bijdragen aan de indruk die jij wilt achterlaten! Is dit niet het geval? Dan kan je beter eerst even de bezem door je social media halen voordat je de sollicitatie verstuurt.

 

Misschien ook interessant

Reacties

Door te reageren stem je in met Monster’s privacybeleid, gebruiksvoorwaarden en gebruik van cookies.

blog comments powered by Disqus

YoungTalent vacatures

  • {FeaturedJobPostedDateText}27-02-2017 {FeaturedJobCompanyText} Ambitious People Group
    Sales Recruiter Wat ga je doen? Ben jij commercieel ingesteld en wil jij bewijzen dat jij het kan maken binnen de sales? Ambitious People Group is op zoek naar een enthousiaste Sales Recruiter. A...
  • {FeaturedJobPostedDateText}27-02-2017 {FeaturedJobCompanyText} Prysmian Group
    Stagiair(e) Marketing Communications Prysmian Group Prysmian Group is wereldwijd marktleider op het gebied van hightech-kabels en systemen voor energie en telecommunicatie, met een totale omzet v...
  • {FeaturedJobPostedDateText}27-02-2017 {FeaturedJobCompanyText} CheckMark Labrecruitment (Gouda)
    Wat ga je doen - What will your job be In deze functie zul je werken als Junior Microbiologisch MLO/HBO Analist in de farmaceutische industrie, waarbij je verschillende klassiek microbiologische t...