Recruitment tips / Werving en Selectie / Wervingskosten / Social media voor ondernemers

Social media voor ondernemers

Attachment:

Social media checklist

Note: You'll need Adobe Reader to view the PDF file above. Download Adobe Reader.

Social media voor ondernemers

Ondernemers die nog niet zo thuis zijn op facebook, linkedin en twitter weten niet altijd hoe ze moeten beginnen. Met deze 4 praktische tips lukt het iedere ondernemer social media in zijn dagelijkse werkzaamheden te integreren.

Zeker als je niet de middelen hebt om iemand aan te stellen die het social mediabeleid opzet en invult, bestaat vaak de angst dat het veel tijd kost en weinig oplevert. Toch is het de moeite waard. Op social media kunnen ondernemers op een makkelijke, laagdrempelige en goedkope manier in contact komen met onder andere nieuw talent. Het hoeft ook niet veel tijd te kosten, als je het maar slim aanpakt. 4 tips voor drukbezette ondernemers:

1. Prik een dagelijks momentje

Maak er een gewoonte van om op een vast moment in de dag even je social media bij te werken. Het hoeft geen uren te duren, zodra je een goede routine hebt gevonden is een half uurtje per dag al voldoende. Kies wel een moment op de dag waarop je voldoende rust hebt om bij te lezen en zelf berichten te tikken.

2. Blijf op de hoogte

Er zijn verschillende tools en programma′s in omloop waarmee je makkelijk de berichten eruit kunt filteren die voor jou belangrijk zijn om te lezen. Simpele methodes zijn zoeken op hashtags of Twitterlijsten aanmaken. Google op ′Twitterberichten filteren′ en je vindt nog meer opties, programma′s en software die je helpen om snel bij te lezen.

3. Publiceer regelmatig

Voorkom dat je iedere dag een half uurtje bijleest, maar vervolgens zelf niets bijdraagt. Door berichten te plaatsen, gaan potentiële werknemers je ontdekken. Draag dus actief bij aan social media. Dat hoeft geeneens iedere dag, maar een minimum van drie posts in de week is wel reëel.

Overigens zijn er ook programma′s beschikbaar waarmee je berichten vooruit kunt publiceren. Je hoeft dan maar één moment in de week te prikken waarop je berichten schrijft en publiceert. Nadeel daarvan is wel dat je minder actueel bent. Daarnaast moet je tussentijds toch tijd inruimen om op anderen te reageren en om bij te lezen.

4. Creëer interactie

Hoe vaker je merkt dat je berichten gelezen en gewaardeerd worden, hoe meer plezier je erin krijgt om regelmatig een update te plaatsen. Je zult zien dat als je berichten vaak geretweet worden of reacties ontlokken, het plaatsen van nieuwe posts je steeds gemakkelijker afgaat. Tast daarom af op welk soort berichten je doelgroep vaak reageert en welk soort berichten vaak gedeeld wordt.

Meer lezen over een social media voor ondernemers? Download het gratis whitepaper bovenaan deze pagina.