Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten selecteren / 9 voordelen van werven via Twitter

9 voordelen van werven via Twitter

9 voordelen van werven via Twitter

Donderdag 19 mei staat Twitter weer in het teken van werk. Met de speciale aandacht voor de hashtag #jouwbaan zullen veel bedrijven en werkzoekenden elkaar proberen te vinden. Maar ook op de andere dagen is Twitter een geschikt platform voor het vinden van personeel. We zetten de voordelen van werven via Twitter even op een rijtje.

 

1 – Groot platform

Voortdurend hoor je geluiden dat Twitter dood is of in elk geval flink op zijn retour. Het mag dan waar zijn dat er minder Twitteraars zijn dan in 2015 en dat Twitter een stuk kleiner is dan Facebook, nog steeds is Twitter een zeer groot social media-platform dat dagelijks massaal gebruikt wordt. Volgens berekeningen van Newcom Research & Consultancy zijn er zo’n 2,6 miljoen Twitter-gebruikers in Nederland van wie er bijna 1 miljoen dagelijks inloggen. Daar kun je wel wat mee toch?

 

2 – Hashtag #vacature veel gebruikt

Maar zoeken die gebruikers dan ook naar banen, vragen veel recruiters zich af. Of praten ze alleen maar over voetbal en het Songfestival? Het laatste is zeker waar, maar het eerste ook. In 2015 was de hashtag #vacature het vaakst trending topic op Twitter, vaker dus dan #voetbal. Ook een hashtag als #zoektwerk wordt veel gebruik door werkzoekenden en morgen vooral dus #jouwbaan. Het laat zien dat Twitter wel degelijk een plek is waar mensen komen voor het gericht zoeken naar werk.

 

3 – Bereik passief werkzoekenden

Naast de actieve baanzoekers die op hashtags zoeken, bereik je vanzelf ook de passieve werkzoekenden. Vacatures kunnen immers ook terechtkomen in de tijdlijn van iemand die niet zelf op zoek is, maar misschien wel geïnteresseerd. Dat is een van de grote voordelen van social media: dat je op een subtiele manier kunt opvallen bij een nieuwe doelgroep die jou eerder nog niet of amper kende.

 

4 – Werken aan je employer brand

Nu is het lukraak plaatsen van vacatures niet de allerfraaiste manier om gebruik te maken van Twitter. Sommige ervaren het zelfs als spam. Het mooie van Twitter is dat je ook op een andere manier iets van jezelf en je bedrijf kunt laten zien. Vertel interessante dingen over je organisatie of vakgebied, deel ervaringen, geef tips. Zo kun je mensen aan je merk verbinden zonder dat je ze meteen overvalt met vacatures. En als je dan wel een keer een vacature plaatst, weten ze al wie je bent en hebben ze hopelijk een positief beeld van je.

 

5 – Het gesprek aangaan

Bij het delen van kennis en informatie hoort ook dat je het gesprek aangaat met je bezoekers. Niet zelden zal een tweet leiden tot een reactie van andere gebruikers. Zo weet je wat er speelt onder jouw doelgroep en kun je op een laagdrempelige manier met ze in contact komen. Ook korte vragen over een vacature kun je zo snel beantwoorden. Een tweet of DM is voor veel mensen sneller gedaan dan een mail of telefoontje.

 

6 – Medewerkers geven je bedrijf een gezicht

Door medewerkers uit hun eigen naam te laten twitteren, krijgt jouw bedrijf een menselijk gezicht. Volgers weten zo wie die mensen zijn die achter dit bedrijf zitten. Stimuleer je medewerkers om op Twitter te zitten, maar ga ze niet opzadelen met instructies en restricties. Het met wel authentiek zijn.

 

7 – Alom aanwezig

Twitter is bij uitstek een mobiel platform. Dat betekent dat je altijd in iemands broekzak zit en op elk moment van de dag gevonden en gelezen kunt worden. Het is ook het enige medium dat naast de tv gebruikt wordt. Vooral bij live-televisie zit half Nederland met de mobiel in de aanslag commentaar te leveren.

 

8 – Inhaken op trends

Twitter geeft je zo ook de mogelijkheid om in te haken op trends en populaire gesprekken. Zoals gezegd wordt er tijdens sportwedstrijden en events als het Songfestival massaal getwitterd. Haak in op deze gesprekken en laat zo wat extra’s van je zien. Of speel er op een ludieke manier op in met een grappige inhaker.  

 

9 – Monitoren van je inspanningen

Met Twitter Analytics kun je precies zien hoe goed je tweets worden gelezen en gedeeld. Je weet zo wat wel werkt en wat niet en kunt hiermee je volgende tweets nog beter afstemmen op je publiek. Ook kun je achterhalen wat het beste moment van de week en beste tijdstip op de dag is om aanwezig te zijn. Twitter is een enorm snel medium en tweets zakken daarom snel naar beneden. Maar door goed te monitoren en slim te managen zorg je ervoor dat je je doelgroep toch goed kunt bereiken.

 

Extra opvallen met je vacature op Twitter?

Wil je extra opvallen met je vacature op Twitter, dan kun je ook gebruik maken van Social Job Ads. Een Social Job Ad is een advertentie op Twitter, die automatisch wordt opgemaakt uit een vacaturetekst en gericht wordt verspreid aan de juiste kandidaten op Twitter. Of ze nou actief werkzoekend zijn of helemaal niet. Ook als ze je bedrijf nog niet volgen worden de juiste kandidaten bereikt op basis van zeer geavanceerde zoektechnologie. Meer weten over Monster Social Job Ads.