Schijf van Vijf voor recruitment

De Gezondheidsraad heeft zijn Schijf van Vijf onlangs flink aangepast. Maar ook de Schijf van Vijf voor recruitment verandert met de jaren. Waar personeelsadvertenties in kranten tien jaar geleden nog tot de belangrijkste bronnen behoorden voor het vinden van personeel, zul je die nu niet meer in de recruitmentschijf tegenkomen. Welke vijf leveren wel een gezonde werving op?

Vacaturesite

Vijftien jaar geleden was de vacaturesite nog een frisse nieuwkomer in de schijf van vijf, inmiddels is het een oude bekende. Maar nog altijd still going strong. Want zolang werkzoekenden massaal de vacaturesites gebruiken voor het vinden van een baan (en dat doen ze!) moet je er als bedrijf natuurlijk zijn. En omdat de zoektechnologieën steeds geavanceerder worden, is de kans op een goede match ook steeds groter.

Eigen recruitmentsite

Naast een algemene vacaturesite mag ook de eigen site niet ontbreken. Veel werkzoekenden zoeken juist op bedrijfsnaam en dan zou het zonde zijn als uw vacatures niet eens op uw eigen site staan. Een ander voordeel is dat de bezoeker meteen meer van uw bedrijf te weten kan komen als ze de vacature op uw site vinden. Daarbij kunt u zo’n recruitmentsite helemaal naar eigen inzicht inrichten met testimonials van medewerkers, informatie over uw bedrijf en filmpjes. Maar zorg er wel voor dat hij mobiel goed leesbaar is (lees ook deze 13 tips voor mobile recruitment).

Social media

Een relatieve nieuwkomer in de recruitmentschijf van vijf is social media. Werkzoekenden gebruiken het steeds meer voor het actief vinden van een baan. Op Twitter was de hashtag #vacature in 2014 zelfs met stip de meest trending hashtag van het jaar. En ook de hastag #zoektwerk is populair onder werkzoekenden. Maar social media zijn juist ook erg geschikt om passieve werkzoekenden te bereiken, omdat je ze bereikt op een plek die niet alleen over werk gaat. Denk naast Twitter ook aan Facebook of zelfs Instagram.

Netwerk

Naast de online netwerken als social media, blijft ook offline netwerken nog altijd een van de effectiefste manieren voor het vinden van personeel. Veel vacatures worden vaak al ingevuld voordat hij openbaar wordt gemaakt en naar schatting heeft zo’n een op de vijf medewerkers zijn baan gevonden via-via. Voor bedrijven scheelt dat natuurlijk in de wervingskosten. Investeer dus in uw netwerk. Vergeet hierbij ook uw oud-medewerkers niet.

Personeel

Een belangrijk onderdeel binnen netwerken is het inzetten van het eigen personeel – ook wel referral recruitment genoemd. Vandaar dat het een apart partje inneemt in de recruitmentschijf. Als er iemand is die goed de bedrijfscultuur kan uitleggen en kan beoordelen of iemand binnen het bedrijf zou passen, dan zijn het de zittende medewerkers wel. En dat komt de kwaliteit ten geode. Zo ontdekte Accenture dat hun referralkandidaten later tot de betere medewerkers behoorden. Schakel uw personeel dus altijd in en hang er een leuke beloning aan. Dat werkt weer extra motiverend.