Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten selecteren / 12 redenen waarom je Facebook moet gebruiken voor recruitment

12 redenen waarom je Facebook moet gebruiken voor recruitment

12 redenen waarom je Facebook moet gebruiken voor recruitment

Het gebruik van Facebook groeit nog altijd in Nederland. Alleen daarom al is het verstandig om als bedrijf op Facebook aanwezig te zijn. Maar ook omdat Facebook een geschikte manier is om op een informele manier met je doelgroep in contact te komen en daarvoor steeds meer leuke features biedt.

We zetten de 12 redenen om Facebook te gebruiken voor recruitment op een rijtje:

 

  1. Het is verreweg het grootste social media-platform ter wereld en ook het grootste in Nederland. Volgens schattingen zijn er in Nederland 9,6 miljoen mensen actief op Facebook van wie er bijna 7 miljoen dagelijks actief zijn. Het moet het wel heel gek lopen als jouw kandidaten daar niet tussen zitten.

 

 

Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2016Newcom Research & Consultancy

 

  1. Hoewel het geen zakelijk medium is, wordt het wel gebruikt in de zoektocht naar banen. Niet zozeer voor het vinden van vacatures, maar wel om meer te weten te komen over de cultuur van het bedrijf (volgens Amerikaans onderzoek zegt 61% Facebook op deze manier te gebruiken).
     
  1. Juist omdat het geen zakelijk platform is, is het de perfecte plek voor het bereiken van passieve werkzoekenden. Op een indirecte manier kun je meer vertellen over je bedrijf en zo mensen voor je winnen die misschien niet direct op zoek waren naar een baan, maar nu wel door jou getriggerd kunnen worden.
     
  1. Facebook is daarmee dus erg geschikt voor het bouwen aan je employer brand. Op informele wijze kun je laten zien hoe het er in jouw bedrijf aan toe gaat, wie er werken en wat de cultuurwaarden zijn. 
     
  1. Je kunt zelfs kant-en-klare blogs maken via Facebook Notities. Denk aan blogs van medewerkers, experts binnen je bedrijf of klantcases. Hoewel het krachtiger is om de blogs op uw eigen site te zetten en die vanaf Facebook aan te jagen met een kort bericht.
     
  1. Helemaal leuk is de nieuwe optie van Facebook Live. Een soort Periscope binnen Facebook waarbij je live video kunt afspelen die direct als melding binnenkomt bij je volgers en bovenin hun timeline komt te staan. Leuk om te gebruiken bij het verslaan van een event of interessante bedrijfspresentatie. Of om live vragen te beantwoorden van bezoekers. Ook kun je het gebruiken voor een live-tour door je bedrijf als een soort open dag op Facebook.
     
  1. Vervolgens kun je naar aanleiding van al deze content (berichten, blogs, video) de directe interactie met je doelgroep aangaan. Stel vragen, kijk hoe ze reageren op je berichten en speel daar weer op in. Vergeet alleen niet om dit goed te monitoren. Vragen die onbeantwoord blijven, zijn juist schadelijk voor je employer brand.
     
  1. Uiteraard kun je Facebook ook gebruiken voor het direct plaatsen van je vacatures. Lees hier de vier manieren om vacatures te plaatsen op Facebook.
     
  1. Facebook heeft ook specifieke targetingopties voor het maken van doelgroepen voor advertenties. Zo kun je bepaalde berichten (waaronder vacatures) gericht promoten onder een bepaald publiek. Denk aan personen in je regio met interesse in marketing of sales.
     
  1. Ook kun je met retargeting jouw advertenties richten aan de mensen die ooit of onlangs je website bezocht hebben. Dit kan zelfs per bezochte pagina. Een interessante optie om bijvoorbeeld bezoekers van een bepaalde vacature later nog eens een reminder te sturen. Misschien lazen ze hem eerst op hun mobiel en konden ze niet makkelijk reageren, maar willen ze dat wel als ze hem later nog eens thuis zien op hun desktop.
     
  1. Het voordeel van adverteren is ook dat je het meteen kunt doen. Je hoeft niet eerst een volgersschare op te bouwen, want je kunt je ook richten op mensen die je nog helemaal niet kent. En die jou nog niet kennen. Vooral dat maakt het extra krachtig. Het vergroot je bereik aanzienlijk.
     
  1. Met Social Job Ads kun je nog gerichter je vacatures onder de aandacht brengen van je doelgroep. Bij Monster Social Job Ads worden de kenmerken die bij Facebook bekend zijn gecombineerd met de informatie uit de CV Database van Monsterboard en die op de tientallen gespecialiseerde websites staan die TalentBin by Monster monitort. Zo is de targeting nóg verfijnder en zal de vacature nog beter terechtkomen bij de mensen die passen bij jouw functie. Tevens worden Monster Social Job Ads ook gedeeld op Twitter om het bereik twee keer zo groot te maken. Meer over Monster Social Job Ads.

 

Overtuigd? Aan de slag dan maar. En wie weet dat deze checklist voor Facebook-recruitment je nog van extra tips kan voorzien.