Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten selecteren / Het belang van mobile recruitment

Het belang van mobile recruitment

Het belang van mobile recruitment

Direct onder onze ogen is een technologische revolutie aan de gang met grote gevolgen voor recruitment: de doorbraak van mobiel internet.
Het bekijken van websites op je telefoon kan al een slordige tien jaar, maar sinds de opkomst van de veel geavanceerdere smartphones is
het zo gebruikelijk geworden dat het wel eens de gewone desktop kan gaan vervangen of op zijn minst overschaduwen.

Volgens
cijfers van het GFK
heeft inmiddels ongeveer tweederde van de Nederlanders een smartphone en nu al worden
sommige websites vaker bekeken
op een smartphone dan op een gewone computer. Het aantal mobiele zoekopdrachten is met
400% toegenomen
sinds 2010 en met de komst van het supersnelle 4G-netwerk zal dat gebruik naar verwachting alleen maar
intensiever worden.

Ruim kwart bezoeken Monsterboard via mobiel

Ook voor het werven van personeel heeft dit impact. Zo komt maar liefst 28% van de bezoeken aan Monsterboard al binnen via een mobile
device en dat aantal is nog steeds sterk aan het stijgen.

Niet zo verwonderlijk natuurlijk. Een telefoon heb je altijd bij je, zodat je op elk onbewaakt moment het internet op kunt. In de trein,
tijdens het wachten op de bus, op vakantie of waar dan ook. Goed nieuws voor website-eigenaren want meer mogelijkheden zorgt voor meer
traffic en conversie. Maar dan moet de website wel geoptimaliseerd zijn voor deze mobiele revolutie.

Leesbaarheid en navigatie

Want hoewel smartphones in staat zijn om de mooiste websites te tonen op het kleine kleurrijke scherm, is de interactie ermee een ander
verhaal. De letters zijn vaak klein en klikken op linkjes is met een vinger toch lastiger dan met een muispijltje. Er zijn drie manieren
om dit op te lossen:

  • Een app

    Het bouwen van een speciale applicatie zorgt ervoor dat de content geschikt wordt gemaakt voor mobiel gebruik (smartphone of tablet).
    Eenmaal geïnstalleerd kan de app zelfs ook offline worden bekeken, wat in sommige gevallen handig kan zijn. Nadeel is dat hij dus eerst
    geïnstalleerd moet worden en je toevallige en incidentele bezoekers er niet mee bedient.

  • Een aparte mobiele site

    Om alle mobiele bezoekers aan je site direct te bedienen met een gebruiksvriendelijke site, kun je ook een mobiele versie maken van je
    bestaande site. Dat kan een gebruiksvriendelijkere kopie zijn van de hele site of juist slechts het belangrijkste gedeelte. Zo richt
    de mobiele site van Monsterboard.nl zich alleen op het zoeken naar vacatures en laat het de overige content achterwege.

  • Een responsive website

    Het nadeel van een mobiele site is dat je twee sites moet ontwikkelen en updaten. Met een responsive site hoeft dat niet. Dat is een
    site die zo ontwikkeld is dat de lay-out zich automatisch aanpast aan de scherm waar hij voor wordt gebruikt. Zo heb je nog maar één
    website nodig. Voor wie nu een site gaat bouwen handig om rekening mee te houden. Wie al een geavanceerde site heeft, kan er ook voor
    kiezen om er eerst een mobiele versie naast maken.

Cijfers over mobiel gebruik

Dat het noodzakelijk is om je site geschikt te maken voor mobiel, blijkt ook uit onderzoek van Google:

  • 48% van de mobiele gebruikers raakt gefrustreerd en geïrriteerd als ze een site krijgen die niet mobielvriendelijk is
  • 52% van de gebruikers zegt dat een slechte mobiele ervaring ze minder verbonden maakt met een bedrijf
  • 48% zegt dat een site die slecht werkt ze het gevoel geeft dat het bedrijf zijn werkzaamheden niet serieus neemt
  • 50% gebruikt een site minder vaak als deze niet geschikt is voor mobiel – zelfs al vinden ze het een goed bedrijf
  • 61% gaat direct naar een andere site als ze niet vinden wat ze zoeken
  • 67% is meer geneigd om producten te kopen als de site mobielvriendelijk is

En uit het onderzoek What Users Want from Mobile blijkt:

  • 40% heeft na een slechte mobiele ervaring de site van de concurrent bezocht
  • 57% adviseert een bedrijf met een slechte mobiele site niet aan anderen

Minder merkbeleving en minder SEO

Kortom: een site die niet goed te lezen is op een smartphone zorgt voor minder traffic, minder merkbeleving en minder koopgedrag.
Daarnaast houdt Google zelf ook niet van (mobiele) websites die traag laden (wat sneller gebeurt bij sites die niet mobielvriendelijk
zijn) wat op den duur wellicht zelfs een lagere pagerank
kan geven en dus een slechtere SEO-score in de zoekresultaten van Google.

Wat betekent dit nu voor recruitment?

De uitkomsten van Google kunnen eenvoudig doorvertaald worden naar een recruitmentsite. Als die niet mobielvriendelijk is, zullen minder
mobiele gebruikers de pagina bezoeken, zeer waarschijnlijk naar de concurrent gaan en sowieso een slechte merkbeleving hebben (slecht
dus voor de employer branding).
Daarnaast zou het op termijn invloed kunnen hebben op de vindbaarheid in Google

Veel grote bedrijven hebben nog geen mobiele recruitmentsite

Klinkt allemaal logisch zou je zeggen. Toch houden nog maar weinig bedrijven rekening met de mobiele werkzoekende. Een snelle analyse
van de mobiele sites van de top-tien van favoriete werkgevers
van Nederland leert dat slechts drie een recruitmentsite hebben die
geschikt is voor mobiel. Het Rijk
en ABN AMRO hebben een speciale mobiele site gemaakt
en ING heeft een responsive site die dus ook goed
op mobiele te lezen. De andere grote namen hebben recruitmentsites die in veel gevallen slecht te lezen zijn. Wat zegt dat wel niet over
de rest?

Wie zo veel mogelijk kandidaten wil bereiken doet er verstandig aan mobile recruitment serieus te nemen. Zorg er in elk geval voor dat
de site goed leesbaar en navigeerbaar is. Hetzij via een mobiele site, hetzij via en goede responsive site. Een aparte app heeft
voordelen, maar het is aan u of het een meerwaarde is voor uw platform. De basis moet in elk geval goed zijn.

Of dit niet heel duur is om te ontwikkelen? Gordon Lokenberg geeft in een interview over mobile recruitment wat ons betreft het beste
retorische antwoord: “Is het niet duur om een website te hebben waar niemand gebruik van maakt?