Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten aannemen / Personeel werven tijdens een recessie

Personeel werven tijdens een recessie

Personeel werven tijdens een recessie

Voor de meeste bedrijven is een economische recessie natuurlijk geen goed nieuws. Dat betekent echter nog niet dat u gelijk moet stoppen met de werving van nieuw personeel.

De meeste bedrijven hebben hun cyclussen: periodes waarin het ongelooflijk druk is worden afgewisseld met periodes waarin het allemaal wat rustiger is. Waarschijnlijk is het in uw bedrijf niet anders.

Als er een recessie losbarst, of als het gewoon even wat minder gaat in uw bedrijf, is dit ongetwijfeld van invloed op de wervingsplannen van uw organisatie. Het is dan ook belangrijk (van tevoren) een strategie te hebben om u door de turbulente tijden heen te helpen.

Personeel werven of algehele vacaturestop?
Een vacaturestop is vaak een van de eerste reacties van een bedrijf dat in moeilijker vaarwater terecht komt. Maar waarom zou een vacaturestop voor alle afdelingen moeten opgaan?
Als uw bedrijf gered kan worden door te investeren in technologie, is het niet logisch om die afdeling te verbieden nieuw personeel aan te nemen. Al helemaal niet als er veel beschikbaar talent is op de arbeidsmarkt door bezuinigingen bij andere bedrijven.

Als er veel talent beschikbaar is, kunt u zelfs overwegen meer mensen aan te nemen dan u nodig heeft.

Laat zien dat u een veilige keuze bent
Als u nieuw personeel wilt werven tijdens een recessie, is het belangrijk kandidaten er van te overtuigen dat ze niet tijdens hun proeftijd of aan het einde van hun eerste contract worden wegbezuinigd.
Gaat het ondanks de recessie goed met uw bedrijf, laat dan zien dat u een stabiel bedrijf bent. Vertel in uw vacature over uw recente groei en toekomstplannen.

Beoordeel uw recruitmentpartners
Beoordeel hoe het gaat met de partners waarmee u samenwerkt in het wervingsproces.

  • Heeft u een contract lopen met een werving- en selectiebureau dat op de rand staat van een faillissement?
  • Hoe veilig zijn uw overeenkomsten?

Maak een lijst van partners waarmee u kunt samenwerken als uw huidige partners wegvallen.

Herzie uw wervingsdoelen
Een veranderde situatie vraagt om een veranderde aanpak. Het is belangrijk dat iedereen die betrokken is in het wervingsproces hiervan op de hoogte is.

Kijk per functie hoelang het duurt en hoeveel het kost om iemand aan te nemen en hoe het personeelsverloop is. Bepaal met welke functies u de beste wervingsresultaten behaalt tegen zo laag mogelijk kosten.

Stel prioriteiten
Welke wervingsmethoden leveren de beste resultaten en welke werken minder goed? Een recessie is geen tijd om te experimenteren met nieuwe tactieken, behalve als ze bijzonder weinig geld kosten.

Wees voorbereid op een hoger aantal sollicitaties
Tijdens een recessie zitten meer mensen zonder baan, met als gevolg dat u meer reacties op een vacature krijgt. Dit klinkt u misschien als muziek in de oren omdat u dan meer kandidaten heeft om uit te kiezen. U moet echter wel genoeg mensen hebben om alle sollicitaties te beoordelen. Plan het plaatsen van uw vacatures daarom zo dat u ook daadwerkelijk tijd heeft om alle sollicitaties te behandelen.

Werk samen
Bent u in een groot bedrijf werkzaam met meerdere vestigingen, waar elke vestiging zijn eigen recruitment regelt? Overleg in dat geval met uw collega’s in de andere vestigingen. Het zou zomaar kunnen dat op de ene afdeling alles op rolletjes loopt terwijl ze bij de andere zitten te springen om hulp.

Wat te doen als u geen personeel mag werven?
Heeft de recessie uw organisatie zo hard hebben geraakt dat u geen personeel meer kunt werven? Kijk of u intern kunt schuiven of tref vast voorbereidingen voor als het straks beter gaat.

Kunt u intern met personeel schuiven? Misschien heeft een afdeling veel te veel werk liggen terwijl andere afdelingen minder te doen hebben.

Probeer te kijken welke talenten medewerkers hebben en hoe u deze eventueel kunt inzetten op een andere afdelingen. Uiteraard moet u dit wel in overleg met uw werknemers doen. Als de nieuwe functie aantrekkelijk genoeg is zullen uw medewerkers meestal wel bereid zijn over te stappen naar een andere afdeling (en bijna alles is aantrekkelijker dan werkloos zijn).

Leer daarnaast van deze recessie. Zijn er misschien tekenen waaraan u een volgende keer kunt zien dat er slechte tijden in het vooruitzicht zijn? Wat kunt u doen om een volgende keer de klappen zo goed mogelijk op te vangen?

Wat er ook gebeurt, geef in ieder geval niet op!