Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten aannemen / Checklist Facebook voor recruitment

Checklist Facebook voor recruitment

Checklist Facebook voor recruitment

De meeste bezoekers van Facebook komen er niet in de eerste plaats om een baan te vinden. Toch leent Facebook zich uitstekend voor het vinden van kandidaten. Hoe je dat aanpakt? Je leest het in deze checklist.

 

1 – Maak een aparte bedrijfspagina

Als je Facebook voor recruitment wilt gebruiken doe je dat altijd vanaf een aparte bedrijfspagina. Niet alleen komt dat professioneler over, een bedrijfspagina biedt ook meer mogelijkheden die een privéprofiel niet heeft, zoals het promoten van je bericht of het toevoegen van vacature-apps. Sowieso eist Facebook dat bedrijven een aparte bedrijfspagina hebben en verwijdert het zelfs privé-profielen die een zakelijke insteek hebben.
 

2 – Maak je pagina visueel aantrekkelijk

Zorg ervoor dat je pagina er visueel aantrekkelijk uitziet. Kies een duidelijke profielfoto en een mooie achtergrond. Ook in je berichten helpt het als je ze ondersteunt met beelden. Alleen maar tekst zal je bezoeker snel wegjagen. Probeer zoveel mogelijk met authentiek beeldmateriaal te werken en vermijd de saaie stockfoto’s.
 

3 – Geef informatie over je bedrijf

Gebruik Facebook niet alleen maar voor het plaatsen van je vacatures. Dat zullen bezoekers al snel als spam ervaren. Begin met het opbouwen van een geïnteresseerd publiek. Dat kan door het bieden van boeiende verhalen over je bedrijf en informatie over het vakgebied waarin je werkzaam bent
 

4 – Ga de interactie aan

Gebruik Facebook vooral ook om de interactie aan te gaan. Ga niet alleen maar zenden, maar stel ook vragen aan je doelgroep. Het voordeel van vragen is dat reacties het bereik van je bericht vergroten. Reacties op berichten komen doorgaans in de timeline te staan van degene die de reactie plaatst. Zo zien ook zijn/haar volgers je bericht en breidt je je publiek uit. Het is een mooie manier om meer volgers te krijgen.
 

5 – Vraag medewerkers om te delen

Uiteraard kun je ook je medewerkers vragen om de berichten te delen op hun persoonlijke pagina. Bedenk dat berichten van een bedrijfspagina bij lange na niet aan alle volgers worden getoond, dus je zult het ook moeten hebben van mensen die je bericht delen. Zelf kun je natuurlijk ook het bericht regelmatig delen op je eigen profiel.
 

6 – Val op met Facebook Live

Een leuke nieuwe manier om op te vallen, is het gebruik van Facebook Live. Dit is een soort Periscope voor de mobiele versie van Facebook. Je kunt bijvoorbeeld een evenement van je bedrijf live filmen en direct op Facebook plaatsen. Het voordeel is dat ze meteen prominent verschijnen in de timeline van je volgers. Met Facebook Live kun je bijvoorbeeld ook een live-tour doen door je bedrijf als een soort online opendag. Of een recruiter live aan het woord laten om iets over een vacature te vertellen.
 

7 – Maak je vacatures aantrekkelijk

Uiteraard plaats je ook je vacatures op Facebook. Maar doe het wel op een pakkende wijze en zet niet alleen de functietitel neer. Voeg er een plaatje of video aan toe om hem aantrekkelijker te maken en benoem een goede reden om op de functie te solliciteren. Een USP of een leuk feitje van de functie of afdeling. Ga niet de hele vacature neerzetten, maar verleid mensen wel om door te klikken.  
 

8 – Adverteer om je bereik te vergroten

Zoals gezegd worden de berichten lang niet aan alle volgers getoond. Om dat te bereiken zul je moeten adverteren. Dat kan al voor weinig kosten onder je vaste volgers of hun vrienden. Ook kun je met advertenties nieuwe mensen bereiken. Je kunt gericht targeten op een specifieke doelgroep. Handig als je een bepaalde vacature onder de aandacht van een bepaald publiek wilt brengen.
 

9 – Nog gerichter adverteren met Social Job Ads

Met Monster Social Job Ads kun je nog gerichter je vacatures onder de aandacht brengen van je doelgroep. Bij Monster Social Job Ads worden de kenmerken die bij Facebook bekend zijn gecombineerd met de informatie uit de CV Database van Monsterboard en die op de tientallen gespecialiseerde websites staan die TalentBin by Monster monitort. Zo is de targeting nóg verfijnder en zal de vacature nog beter terechtkomen bij de mensen die passen bij je functie. Tevens worden Monster Social Job Ads gedeeld op Twitter om het bereik twee keer zo groot te maken. Meer over Social Job Ads.