Recruitment tips / Werving en Selectie / Kandidaten aannemen / Employer branding: vijf tips

Employer branding: vijf tips

Employer branding: vijf tips

Veel bedrijven vinden het belangrijk om te werken aan de uitstraling van hun merk. Goede service, kwaliteitsproducten, professionele communicatie, een strakke huisstijl, het draagt allemaal bij aan de reputatie van het merk.

Waar niet iedereen even vaak bij stilstaat is bij zijn reputatie als werkgever. Hoe aantrekkelijk is een bedrijf voor werkzoekenden? Kunnen zij gemakkelijk informatie vinden over het werken bij een onderneming? En wat voor beeld schetst deze informatie over de werksfeer?

Terwijl de employer brand eigenlijk net zo belangrijk is. Om die eerder genoemde goede service, kwaliteitsproducten en goede communicatie te kunnen leveren moet je immers goede werknemers hebben. En om die binnen te halen is het belangrijk om een goede reputatie als werkgever te hebben.

Werk daarom bewust aan je employer brand. Deze vijf tips helpen je daarbij:

1. Richt een ‘werken bij’-sectie in
Maak het een kandidaat makkelijk om informatie te vinden over jouw bedrijf. Richt een ‘werken bij’-sectie in op je website waarin je vertelt over de geschiedenis, de werksfeer, het aantal werknemer enzovoort. Neem hier ook een link op naar je vacatures.

2. Toon de werksfeer
Als een potentiële klant probeert te overtuigen, kun je zelf vertellen hoe goed je product of dienst is. Nog geloofwaardiger is het echter als je met een referentie van een al bestaande klant komt. Of als een prospect het product met eigen ogen kan aanschouwen.

Met kandidaten werkt het net zo. Laat werknemers aan het woord. Maak een video waarin een aantal medewerkers vertellen hoe het is om voor jouw onderneming te werken. Laat zien hoe mensen met elkaar omgaan. Plaats foto’s waarin een mogelijke sollicitant kan zien hoe het pand eruit ziet en wat de dresscode is.

3. Behandel sollicitanten met respect
Geschikt of niet, kandidaten moet je behandelen als klanten. Behandel iedereen met hetzelfde respect. Als het over klanten gaat, zeggen ze wel eens dat iemand een goede ervaring met een bedrijf met één persoon deelt. Een negatieve ervaring met drie anderen.

Bij een potentiële werknemers ligt dat percentage nog hoger, aangezien de halve vriendenkring informeert hoe het ging met die ene sollicitatie.

Reageer dus altijd op sollicitatiebrieven, of een sollicitant nou geschikt is of niet. Als iemand de moeite heeft genomen om een brief en CV op te stellen is een afwijzing sturen wel het minste dat je kunt doen.

Van een kandidaat verwacht je dat hij op tijd is op voor het sollicitatiegesprek. Zorg ervoor dat je dat zelf ook bent, laat iemand niet te lang wachten bij de receptie.

4. Leer werknemers omgaan met social media
Social media hebben erotiek van de eerste plaats verdreven als het gaat om internetactiviteiten. Je kunt er met een gerust hart vanuit gaan dat een groot deel van je werknemers actief is op deze media.

Informeer je medewerkers over wat ze wel en niet kunnen zeggen op social media. Natuurlijk zijn ze tot op bepaalde hoogte vrij om te delen met de wereld wat ze willen, maar een update als ‘Wéér zo’n rotdag op het werk’ straalt niet goed af op uw employer brand.

5. Staar je niet blind op social media
Veel ondernemers zien employer brand en social media als synoniemen. Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Natuurlijk kun je Twitter en Facebook inzetten om een sterke reputatie als werkgever op te bouwen.

Je kunt hier echter nog zo hard aan werken, als je het op andere vlakken laat liggen is al die moeite voor niets. Een Facebook-update van een kandidaat wiens sollicitatie je negeerde maakt meer kapot dan je met honderd tweets kunt herstellen.