Recruitment tips / Uncategorized / Recruitment-case Sandd: 35% conversie in sollicitatieproces

Recruitment-case Sandd: 35% conversie in sollicitatieproces

Hoe vind je in korte tijd postbezorgers die zeer lokaal gebonden zijn? Dat was de uitdaging waar postbedrijf Sandd (nu PostNL) voor stond eind 2019. Met behulp van gerichte marketing met micro-targeting en aantrekkelijke vacatures wisten ze de klus via Monsterboard te klaren.

Bedrijf                           : Sandd (inmiddels samengevoegd met PostNL)

Campagne periode     : oktober – december 2019

Doelstelling                 : Zoveel mogelijk sollicitaties realiseren voor de functie van postbezorger en                                                                   secundair voor de corporate functies op het hoofdkantoor.

Grootste uitdaging:

Postbezorgers zijn erg lokaal georiënteerd. Dat betekent dat ze banen zoeken in een straal van enkele kilometers van hun huis.

Oplossing:

Monsterboard heeft aan de hand van een 4 stappenplan een lokale campagne opgezet met als doel een zo hoog mogelijk bereik en contactfrequentie onder de doelgroep.

1 – Programmatic advertising

Om de juiste kandidaten te vinden, is gebruik gemaakt van een marketingcampagne waarbij Programmatic advertising is ingezet. Met Programmatic advertising verschijnen vacaturebanners op websites waarbij de kans groot is dat de doelgroep die bezoekt. Op deze manier bereikten we heel gericht een brede groep van kandidaten. Vooral ook passieve kandidaten: kandidaten die niet direct op zoek waren naar deze baan, maar door de vacaturebanner wel getriggerd werden.

2 – Micro-targeting

Omdat postbezorgers graag in de directe omgeving willen werken (anders zijn ze te veel kostbare reistijd kwijt) is in de marketingcampagne zeer gerichte micro-targeting ingezet op postcodeniveau. Dat wil zeggen dat mogelijke kandidaten alleen de vacaturebanners te zien kregen voor de postbode vacatures binnen een staal van drie kilometer van hun woonadres.

3 – Aantrekkelijk bedrijfsprofiel

Naast de campagne is er voor Sandd een bedrijfsprofiel gecreëerd op Monsterboard en stonden alle vacatures in een vacature template in Sandd corporate ID. In het bedrijfsprofiel kon Sandd zich positioneren als werkgever en was er een directe koppeling naar alle  vacatures van Sandd. Een bedrijfsprofiel is een heel aantrekkelijke manier om je als wervend bedrijf te profileren en zo direct je vacatures onder de aandacht te brengen. Het bedrijfsprofiel is direct vanaf de homepage van Monsterboard te vinden in een opvallende carrousel.

4 – Inzet video

De vacatures van Sandd werden ondersteund door video. De video’s werden met behulp van de app van Monster Studio’s aan de vacature toegevoegd. Zo kon de kandidaat niet alleen lezen waar de vacature over ging, maar ook letterlijk een beeld krijgen van de vacature en het bedrijf. Vooral jongeren en millennials vinden het prettig als vacatures ook door beeld worden ondersteund en ook voor de doelgroep van deze campagne bleek dit een buitengewoon krachtige aanvulling.

Resultaat

Via UTM-codes konden we precies meten welke kandidaten binnenkwamen bij Sandd via de campagne van Monsterboard. Daaruit bleek dat onze campagne zeer succesvol was. Ruim 35% van de kandidaten die de vacatures bezochten, converteerde naar een afgeronde sollicitatie op de website van Sandd.

Het was een resultaat waar niet alleen Sandd blij mee was, maar dat ook door PostNL (waarmee Sandd inmiddels is samengevoegd) niet onopgemerkt is gebleven. Jeroen Dotinga, senior recruitment marketeer, bij PostNL: “Op basis van de resultaten die Sandd en Monsterboard hebben bereikt heeft PostNL besloten om de samenwerking voort te zetten en het succes verder uit te bouwen.”

Vragen over deze case of een keer sparren met één van onze recruitment specialisten? Neem contact op via 0800 – 023 1948 of stuur een email naar werkgevers@monsterboard.nl