Recruitment tips / Marktinformatie / Statistieken en Trends / Hoe ga ik om met relaties op de werkvloer?

Hoe ga ik om met relaties op de werkvloer?

Hoe ga ik om met relaties op de werkvloer?

Hoe ga ik om met relaties op de werkvloer?

De meeste werknemers brengen meer tijd door met hun collega’s dan met hun familie en vrienden. Het is dus niet zo heel gek dat daar wel eens een relatie uit opbloeit. Hoe gaat u daar als werkgever het beste mee om?

Verbod
Sommige bedrijven voeren een beleid dat hun werknemers verbiedt een relatie met elkaar aan te gaan. En hoewel ontluikende liefdes, maar vooral beëindigde liefdes, voor een probleem kunnen zorgen op de werkvloer is het meestal eigenlijk een beetje naïef om een dergelijk beleid te voeren.

Zoals gezegd brengen uw werknemers elke dag veel tijd met elkaar door en gebeurt het nu eenmaal dat zij soms gevoelens voor elkaar ontwikkelen. Niet alleen hebben zij die niet altijd in de hand en is het misschien ergens een beetje gevoelloos om daar een stokje voor te willen steken, de kans dat uw medewerkers zich niets van het beleid aantrekken is groot. Het enige dat u over het algemeen met een verbod bereikt is dat uw werknemers gewoon in het geheim een relatie met elkaar aangaan.

Relatie op de afdeling
Hoewel een verbod dus niet is aan te raden, zijn er weldegelijk stappen die u kunt ondernemen om het geheel in goede banen te leiden.

Als twee werknemers op een afdeling een relatie met elkaar aangaan en samen aan projecten werken, is er een grote kans op scheve gezichten. Als de relatie op een nare manier stuk loopt is de kans groot dat ze dit op het werk op elkaar afreageren, met funeste gevolgen voor de sfeer op de afdeling.

Kijk daarom naar de mogelijkheid om een van de twee over te plaatsen naar een andere afdeling. Als dat niet kan, omdat beiden bijvoorbeeld marketeers zijn en moeilijk op de afdeling klantenservice kunnen worden ingezet, kunt u er over denken een van de twee in een andere vestiging te laten werken.

Beëindigde relaties
Aan al het moois komt een einde, zeggen ze wel eens, en in het geval van relaties is dat vaak het geval. De kans is dus groot dat u op het werk te maken krijgt met twee werknemers die hun relatie hebben beëindigd.

Hoewel het in eerste instantie de verantwoordelijkheid is van uw werknemers met de situatie om te kunnen gaan, kan het geen kwaad een oogje in het zeil te houden. Merkt u dat de twee de hele dag ruzie met elkaar maken of over elkaar roddelen? Grijp dan in en wijs ze er op dat ze in ieder geval op het werk professioneel met elkaar moeten omgaan.

Manager en ondergeschikte
Een relatie tussen een manager en zijn of haar ondergeschikte kan voor veel problemen zorgen. Collega’s zullen de leidinggevende al snel beschuldigen van vriendjespolitiek. Ook zal het voor hem moeilijk worden zijn partner op het matje te roepen, en er is altijd de kans aanwezig dat hij bepaalde vertrouwelijke informatie niet voor zich kan houden.

Dit is een niet te onderschatten probleem en het is aan te raden stappen te ondernemen als een dergelijke relatie zich voordoet. U kunt er net als bij een relatie tussen twee gelijken op dezelfde afdeling voor kiezen om een van de twee over te plaatsen.

Als dit niet mogelijk is, is er waarschijnlijk geen andere mogelijkheid dan een van de twee te laten gaan. Dat klinkt misschien hard, zoals gezegd hebben zij hun gevoelens niet onder controle, maar in het belang van uw onderneming is het wel de meest verstandig keuze.

© Monsterboard.nl