Recruitment tips / Marktinformatie / Statistieken en Trends / Recruitmenttrends voor 2018 (volgens de experts)

Recruitmenttrends voor 2018 (volgens de experts)

Recruitmenttrends voor 2018 (volgens de experts)

1 – Mobiel solliciteren wordt de norm

Mobiel solliciteren als trend noemen is natuurlijk niet bijster verrassend. Eigenlijk roepen we dit al jaren. Het verschil is dat het kwartje nu echt lijkt te vallen bij de meeste bedrijven. Dat verwacht Anela Kadric, B2B Marketeer van Monsterboard. “De tijd dat je het zonder mobiele site ook wel redde, ligt nu echt achter ons. Zeker door de nieuwe War for Talent en de schreeuw om de mobiele millennials, vis je gewoon achter het net als je een recruitmentsite hebt die mobiel niet functioneert. Ik verwacht dat de meeste bedrijven daar het komend jaar extra effort in zullen stoppen en dat mobiel solliciteren langzaam de norm gaat worden.”

2 – Chatbots zijn no-brainer

De chatbot zal ook in 2018 zijn definitieve doorbraak meemaken, verwacht onder meer Bas Westland, IT-recruiter en eigenaar van e-People. “Recruiters reageren zo notoir slecht en laat op sollicitanten en sollicitaties, dat het wel haast een no-brainer lijkt om er één te implementeren voor FAQ’s.”

Ook Sander de Bruijn, Marketing Directeur Monsterboard, ziet een rol weggelegd voor de automatische gesprekspartners. “We weten uit onderzoek dat millennials bijvoorbeeld wel graag in contact komen met het bedrijf als ze solliciteren, maar dat ze niet gebeld willen worden. Maar liefst 88% zegt daar geen behoefte aan te hebben. Een chatbot biedt in dit geval uitkomst, omdat kandidaten dan op hun eigen moment het gesprek aan kunnen gaan. En een goede chatbot of messaging app kan het gesprek toch persoonlijk laten voelen.”

3 – Recruitmentprocessen worden professioneler

IT Headhunter Floor Nobels gelooft ook in de toekomst van technologische hulpmiddelen als chatbots, maar voegt daaraan toe dat het niet ten koste mag gaan van de candidate experience. “Die zal namelijk nog belangrijker worden in 2018. Met de opbloeiende War for Talent kun je je als bedrijf alleen nog maar onderscheiden als je je recruitmentprocessen goed op orde hebt waarbij de kandidaat echt centraal staat. Chatbots kunnen daar absoluut bij helpen, mits ze goed zijn ingericht.”

Ze voegt daaraan toe: “Er is nu een enorme hype over dat je aan arbeidsmarktcommunicatie moet doen, maar zorgen dat je recruitmentproces op orde is, is key.”

Ook Joris van den Beuken, Chief Recruitment Officer bij Personato, voorziet dat recruitment weer professioneler zal worden “In 2018 gaan we het eerste volledige jaar in waarin het vinden van de juiste mensen weer een grote belemmering wordt. Vandaar dat recruitment meer en meer een strategische pijler gaat worden voor alle organisaties, waardoor ook het professionaliteitsniveau van de recruitment sector omhoog zal gaan. Krapte stimuleert creativiteit, dus de technologische innovaties zullen in hoge mate aanwezig zijn.”

4 – Internationaal werven weer belangrijker

Voor het vinden van schaars talent zullen recruiters ook weer meer de grens over moeten om te zoeken. Dat verwachten verschillende recruiters.

“Er is simpelweg in veel beroepen geen in Nederland aanwezige professional te vinden”, legt Olfertjan Niemeijer, directeur van Independent Recruiters uit. Hij verwacht ook dat dezelfde krapte ertoe leidt dat er weer meer arbeid naar buiten Nederland verplaatst gaat worden en plaatst een waarschuwing aan het huidige kabinet: “Als ze de rechtse kant op gaan waardoor kennismigranten moeilijker naar binnenkomen, dan zullen er een boel arbeidsplaatsen voorgoed naar het buitenland vertrekken.”

Ook Floor Nobels ziet de internationalisering weer toenemen. Zij werkte 3,5 jaar in China met haar eigen bedrijf als internationaal recruiter om onder meer Chinese IT’ers te bemiddelen bij Europese bedrijven. “In eerste jaar had ik maar één klant die dit aandurfde, de rest was huiverig voor taalbarrières. Nu hoor ik daar niemand meer over en is het geen enkel probleem als de kandidaten Engels spreken.”

Global IT-recruiter Rob van Elburg ziet ook dat de IT-recruiters zelf steeds vaker uit het buitenland komen. “Tegenwoordig is 70% van de IT-afdelingen in Amsterdam en omstreken Engelstalig. Een percentage dat sterk stijgt. Steeds vaker worden deze gestaft door inhouse Engelstalige recruiters afkomstig uit landen als Oekraine, Roemenië en Ierland of  Silicon Valley.” Deze groep is volgens vaak hoogopgeleid en gespecialiseerd in de technologische doelgroep. “In de Oekraine kom je bijvoorbeeld bijna geen IT-recruiter tegen zonder masteropleiding. Mede door deze aanwinsten ontwikkelt de talent acquisition zich naar een nog veel hoger niveau.”

5 – Programmatic advertising breekt door

Dennis Schutte, Recruitment Lead bij Accenture, ziet het komend jaar een grotere rol weggelegd voor Programmatic Advertising. “Aan de hand van kandidaatprofielen kun je zo de juiste mensen targeten die je voor de vacature gepusht wilt hebben. Ik denk dat dit zich het komende jaar nog verder gaat ontwikkelen en dat steeds meer werkgevers heel specifieke doelgroepen gaan proberen te bereiken.”

Ook Monsterboard gelooft in deze gerichte vorm van adverteren en biedt dit ook aan met hun Premium Job Ads die het onlangs lanceerde en die de vacature alleen toont op de online plekken waar de potentiële kandidaten zich bevinden. Uit eigen onderzoek bleek immers als dat meer dan de helft van de kandidaten liever niet zelf op zoek gaat naar de juiste baan, maar gevonden wil worden op basis van hun interesses. Programmatic Advertising sluit daar perfect op aan vindt Sander de Bruijn: “Als kandidaten jou niet meer uit zichzelf opzoeken, zal je ze zelf moeten attenderen en confronteren met jouw organisatie en vacatures. En dan doe je op de plekken die ze met hun smartphone bezoeken. Op social media en bijvoorbeeld ook op blogs die ze regelmatig bezoeken.”

6 – Big Data nog belangrijker

Ook het gebruik van Big Data wordt nog belangrijker. Joris van den Beuken, vorig jaar nog verkozen tot Meest Invloedrijke Recruiter, verwacht dat analyse van het consumentengedrag op basis van Big Data een grotere rol gaat spelen.

Ook Dennis Schutte ziet een vergelijkbare trend, in de vorm van Talent Market Insights. “Wij gebruiken steeds meer Talent Mappings om aan hiring managers te kunnen laten zien hoe een markt eruitziet en hoe groot de kans is dat we de kandidaat die we nodig hebben ook echt gaan vinden/binnenhalen.” Als tool geeft hij jobstheword.co.uk. “Omdat ze naast het aantal beschikbare kandidaten in de mark een inzicht geven in hoeveel concurrenten deze kandidaten ook zoeken.”

7 – Meer video

Anela Kadric verwacht dat video ook een belangrijkere rol gaat spelen in recruitment. Zij ziet een opkomst in de videovacatures en de Employer Branding-video’s. “Uit diverse onderzoeken blijkt dat millennials de werksfeer bijna het belangrijkst vinden in een nieuwe baan. Met video kun je deze sfeer veel beter vangen dan in een geschreven tekst. Mits de video wel authentiek is natuurlijk.”

Joris van den Beuken onderschrijft dit. “Wij doen nu al veel met videorecruitment en verwachten dat dit alleen maar meer zal worden. Andere bedrijven zullen niet achterblijven 2018 wordt echt de doorbraak voor video in recruitment.”

8 – Snellere beslissingen

Dat laatste beaamt ook Floor Nobels. “Met een filmpje en een krokettenlunch alleen haal je de mensen echt niet binnen. Zorg dat je oprecht bent. Want de schaarse mensen worden wekelijks benaderd, dus je zult het alleen winnen als je laat zien wie je echt bent, waarbij vrijheid, verantwoordelijkheid en ‘walk the talk’ belangrijk zijn.”

Ook heeft ze nog een tip voor bedrijven die schaars talent zoeken: zorg dat je snel beslist. “Er is geen tijd meer voor ellenlange sollicitatieprocedures, want dan zit die kandidaat alweer ergens anders. Daarbij komt het volgens haar weer aan op een optimaal recruitmentproces. “Dat zorgt ervoor dat je altijd snel kunt schakelen. Want snelheid van handelen zal volgens haar misschien wel ‘de allergrootste verandering’ worden komend jaar. “Wie daar niet op inspeelt, vist achter het net voordat hij hem überhaupt heeft uitgegooid.”