Recruitment tips / Category Featured / Hoe bang zijn recruiters voor een recessie?

Hoe bang zijn recruiters voor een recessie?

Hoe bang zijn recruiters voor een recessie?

Steeds meer economen gaan ervan uit dat we binnenkort te maken krijgen met een wereldwijde recessie. Hoe bang zijn de recruiters daar eigenlijk voor? En wat betekent het voor hun business? Zien ze een mogelijke recessie als een bedreiging voor hun baan of wellicht juist als een kans?

 

Hoe bang recruiters voor de recessie zijn, was een van de vragen van het wereldwijde onderzoek The State Of The Recruiter dat door Monster werd uitgevoerd onder 1700 recruiters. Het volledige rapport is hier gratis te downloaden.

Meeste recruiters verwachten recessie

Uit de cijfers blijkt dat recruiters er zeer serieus rekening mee houden dat er binnen nu en twee jaar een recessie aankomt. Hierbij zijn de Europese recruiters met 77% een stuk pessimistischer dan hun Amerikaanse collega’s (68%). Nederlandse recruiters maken zich zelfs nog meer zorgen. Van de 200 ondervraagde Nederlandse recruiters zegt maar liefst 82% te denken dat er een terugslag komt van de economie.

 

Maar maken de recruiters zich eigenlijk wel echt zorgen over de gevolgen? Een vergelijkbaar aantal (81%) denkt namelijk dat een mogelijke recessie juist een gunstig effect heeft op hun baan. Hoe zit dat? Recruiters zijn toch juiste de eersten die overbodig worden bij een recessie? We vroegen enkele recruiters om hun kijk op deze cijfers.

 

IT-recruiter Rob van Elburg begrijpt het optimisme ook niet helemaal. “Recruitment is een vak van vacatures invullen. Op het moment dat er minder vacatures in te vullen zijn, raakt dat de recruitment-industrie. Dat is simpel.” Dat blijkt ook uit de vorige recessie waarbij er steeds verder werd beknibbeld op HR-functies.

En Van Elburg kan het weten. Hij zit al 25 jaar in het vak en heeft al de nodige recessies meegemaakt. Hoewel de laatste nu toch al wel weer lang geleden is. “Er zijn nu zelfs recruiters die zich senior noemen, terwijl ze nog nooit een recessie hebben meegemaakt”, zegt hij gekscherend. “Pas met een recessie weet je echt wat recruitment inhoudt. Als je moet zien te overleven in een crisistijd.”

Elk nadeel heeft zijn voordeel

 

Toch is hij ook weer niet zo somber. Allereerst betwijfelt hij of er wel echt een grote recessie aankomt, omdat er in Nederland volgens hem nog zoveel macro-economische uitdagingen liggen dat we ons weleens goed staande zouden kunnen houden. Daarnaast ziet hij bij een eventuele recessie ook kansen. “Elk nadeel heeft zijn voordeel, en elke recessie kent weer zijn groeimarkten. Zo verwacht ik een enorme groei op het gebied van FinTech uit China bijvoorbeeld.”

Ook denkt hij dat een recessie ervoor kan zorgen dat er meer innovaties komen op het gebied van recruitment-tools. “Een recessie zorgt ervoor dat we gaan kijken wat nu echt kostenbesparend werkt.”

Maar dat er recruitmentbanen zullen verdwijnen bij een recessie, dat is wel zeker vindt hij. “Maar dan zal het voor de zittenblijvers wel makkelijker worden. Die hebben dan meer aanbod van geschikte kandidaten.”

‘De cowboys zullen hopelijk verdwijnen’

 

Ook Arnold Janssen, recruiter bij PHIND, denkt dat een recessie voor een flinke verdunning van het aantal recruiters zal zorgen. Jansen, die deze week nog verkozen werd tot Meest Invloedrijke Recruiter van 2019, vindt dat alleen maar fijn. “De afgelopen jaren zijn er zoveel cowboys op de markt gekomen voor wie recruitment alleen maar draait om snel geld verdienen.” Hij denkt en hoopt dat zij als eerste het veld zullen ruimen als er een recessie komt. “Dat soort recruiters overleven de recessie niet, omdat ze geen echte passie hebben voor het vak, voor hun klant en voor de kandidaten.”

Voor zichzelf maakt hij zich minder zorgen, omdat hij de afgelopen jaren veel geïnvesteerd heeft in goede klantencontacten. “Klanten met wie je een goede band hebt, gaan echt niet zomaar bij je weg.” Al haast hij erbij te zeggen dat hij natuurlijk de toekomst niet kan voorspellen.

Daarnaast denkt hij dat corporate recruiters van kleine bedrijven het lastig kunnen krijgen bij een mogelijk recessie. “In een hoogconjunctuur kan het als kleiner bedrijf rendabel zijn om zelf een recruiter aan te nemen die voor jou op zoek gaat naar het juiste personeel. Maar als het even minder gaat en er moet weinig tot niet worden geworven, dan kan kiezen bedrijven er vaak voor om de vaste corporate recruiter te vervangen met een flexibelere mogelijkheid. Voor grotere bedrijven speelt dat minder, omdat die altijd wel vacatures zullen hebben. Al is het maar als vervangingsvraag.”

‘Liever nu wat overcapaciteit dan straks een burn-out’

 

Dennis Schutte van Accenture denkt in elk geval niet dat ze snel hun recruiters zullen laten afvloeien als het economisch tegenzit. Dat deden ze bij de vorige recessie wel, maar dat heeft volgens hem eigenlijk een slecht effect gehad. “Want toen de markt weer aantrok, was er geen recruiter meer te krijgen en hadden we pas echt een probleem.”

De strategie zal dus zijn om nu niet te snel te snijden in de recruitmentafdeling. “Liever nu wat overcapaciteit dan dat er straks mensen in een burn-out zitten, omdat we te weinig recruiters hebben voor het werk dat gedaan moet worden.”

Dat het werk bij een recessie makkelijk wordt, hangt volgens hem van de sector af. “De IT-markt waarin wij opereren is zo overspannen. Als er 10% minder mensen nodig zijn, dan is het nog moeilijk om ze te vinden.” Maar in andere sectoren zal het zeker tot verlichting van het werk leiden, denk hij.

Wordt het dan niet harder werken omdat je meer sollicitaties krijgt? “Je zult zeker meer aanbod hebben, maar zo’n overschot kun je makkelijker managen dan een tekort. Bijvoorbeeld met geprogrammeerde voorselectievragen. Het probleem van schaarse kandidaten kun je niet even wegautomatiseren.”

Of er een echte crisis aankomt, blijft volgens hem koffiedikkijken. Je weet niet wat er gaat gebeuren met alle mondiale ontwikkelingen. Maar dat het wat minder zal gaan, lijkt wel vast te staan. “We merken het nu al dat het langer duurt voordat er een go wordt gegeven op nieuwe projecten door klanten.”

Als je zelf mag blijven zitten, wordt het werk als recruiter in crisistijd wel makkelijker, denkt hij. Maar juich niet te hard. “Als de recessie echt hard toeslaat, dan gaat jouw eigen baan er wellicht ook aan.”

State of the Recruiter – gratis whitepaper

 

Over de resultaten van het Monsterboard onderzoek State of the Recruiter hebben we een whitepaper gemaakt dat je gratis kunt downloaden. Het laat zien hoe recruiters tegen de huidige arbeidsmarkt aankijken en hoe ze denken het schaarse talent te bereiken.

Download hier gratis het whitepaper.