Hoe maak je je bedrijf groener?

Steeds meer bedrijven willen duurzamer worden. Omdat ze weten dat klanten erom vragen, omdat (aanstaande) medewerkers het belangrijk vinden of omdat het nu eenmaal van de wetgeving moet. Maar hoe pak je het concreet aan? En wanneer mag je jezelf eigenlijk een ‘groen bedrijf’ of ‘duurzaam bedrijf’ noemen — zonder het risico te lopen van greenwashing?
Op dit moment is er nog geen duidelijke definitie van wat een ‘groen bedrijf’ zou moeten zijn volgens de Nederlandse wetgeving. Toch zijn er wel juridische kaders en richtlijnen die bepalen of een onderneming als duurzaam of milieuvriendelijk kan worden beschouwd. Gebaseerd op Europese (en Nederlandse) wetgeving en een aantal duurzaamheidskeurmerken. Transparantie en onderbouwing zijn daarbij essentieel om geloofwaardig over te komen en greenwashing te voorkomen.
Wet- en regelgeving
Een van de wetten op het gebied van duurzaamheid is de energiebesparingsplicht. Deze wet verplicht bedrijven en instellingen om alle energiebesparende maatregelen – met een terugverdientijd van 5 jaar of minder – uit te voeren. De energiebesparingsplicht geldt voor locaties met een relevante milieubelastende activiteit én met een jaarlijks energiegebruik vanaf 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas.
Per 2024 is bovendien de Omgevingswet in werking getreden. Hierin staat onder meer of je als bedrijf een omgevingsvergunning nodig hebt voor de wijziging van een milieubelastende activiteit.
Op Europees niveau is er ook nog de EU-taxonomie, een classificatiesysteem ‘dat criteria definieert voor economische activiteiten die aansluiten bij het streven naar netto-nuluitstoot in 2050 en de bredere milieudoelstellingen anders dan klimaat’.
Certificering en keurmerken
Omdat ‘groen’ juridisch niet beschermd is, geven duurzame bedrijven vaak via certificeringen aan hoe milieubewust ze zijn. Voorbeelden hiervan zijn:
- ISO 14001 – wereldwijde norm voor milieumanagementsystemen, beheerd door de International Organization for Standardization (ISO). In Nederland wordt deze norm beheerd en aangeboden door NEN (Nederlands Normalisatie-instituut).
- CO2-Prestatieladder – Nederlands duurzaamheidsinstrument dat bedrijven helpt en beloont om actief CO2-uitstoot te reduceren in hun eigen organisatie en keten. De ladder wordt beheerd door Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO).
- B Corp-certificering: een internationale certificering voor bedrijven die laten zien een positieve impact te hebben op sociale en milieuvriendelijke aspecten en daar transparant in zijn. De beoordeling wordt uitgevoerd door B Lab, een internationale non-profitorganisatie die de standaard beheert.
Hoe groen is een bedrijf?
Een bedrijf mag zich juridisch gezien ‘groen’ noemen als het voldoet aan de bestaande milieuwetgeving, actief werkt aan het beperken van zijn ecologische voetafdruk, en dat aantoont via transparantie of erkende certificaten. Toch blijft het voor een deel een grijs gebied: ‘groen’ is (nog) geen wettelijk beschermde term zoals ‘biologisch’ dat bijvoorbeeld wel is.
7 stappen om een groen en duurzaam bedrijf te worden
Duurzaam ondernemen klinkt groot en ingrijpend, maar het begint juist met kleine, gerichte stappen. We geven zeven praktische acties waarmee je vandaag nog kunt starten om een groener en duurzamer bedrijf te worden:
1 – Voer een energie- en milieuscan uit
Zo ontdek je waar het meeste winst te behalen valt. Veel gemeenten en energiecoöperaties bieden gratis of gesubsidieerde scans aan. Informeer in je gemeente naar de beschikbare regelingen.
2 – Stap over op groene stroom
Kies voor een leverancier van 100% hernieuwbare energie. Het is slechts een kleine administratieve aanpassing, maar wel met een grote impact op je CO2-uitstoot.
3 – Verminder verspilling
Met kleine stapjes kun je ook veel verspilling tegengaan. Denk aan:
- Zet apparaten echt uit na werktijd
- Vervang verlichting door LED
- Beperk printgebruik (en print sowieso dubbelzijdig)
- Minimaliseer verpakkingsmateriaal
4 – Stimuleer thuiswerken
Laat medewerkers thuiswerken als dat mogelijk is. Niet alleen scheelt dat in woon-werkverkeer, ook vermindert het de druk op kantoren, waardoor je als bedrijf ook veel minder ruimte nodig hebt.
5 – Bied duurzaam vervoer aan
Werknemers die toch naar kantoor komen, kun je duurzamer laten reizen met leasefietsen, elektrische leaseauto’s of een gratis OV-abonnement. Ook meer laadplekken voor elektrische auto’s werkt stimulerend.
6 – Koop bewust in
Werk ook zelf met leveranciers die duurzaam produceren. Let op keurmerken zoals het FSC-keurmerk, Fairtrade of EU Ecolabel.
7 – Betrek je medewerkers
Maak duurzaamheid niet iets van het management, maar maak ook je medewerkers bewust. Hang posters op met tips, organiseer een workshop of start een intern duurzaamheidsinitiatief. Betrokken medewerkers zorgen voor meer effect.
Duurzame bedrijven in Nederland
Weten hoe duurzaamheid er in de praktijk uit kan zien? Deze drie bedrijven laten zien hoe je duurzaamheid kunt integreren in je bedrijfsvoering en dat je als groen bedrijf erg succesvol kunt zijn.
Tony’s Chocolonely – Deze Nederlandse chocolademaker is bekend om zijn 100% slaafvrije chocolade en het stimuleren van milieuvriendelijke landbouwmethoden. Ze richten zich onder meer op het terugdringen van chemisch gebruik en het bevorderen van biodiversiteit op en rond de cacaoplantages. Niet voor niets zijn ze al zes keer verkozen tot meest duurzame merk van Nederland.
Fairphone – Dit Amsterdamse bedrijf ontwerpt modulaire smartphones die lang meegaan en eenvoudig te repareren zijn. Het duurzame bedrijf integreert gerecyclede materialen in hun producten en streeft naar het gebruik van eerlijke, conflictvrije grondstoffen. Ook maken ze gebruik van hernieuwbare energiebronnen en schakelden ze over naar zeetransport om de CO2-uitstoot te verminderen. Bekijk hier al hun duurzame milieumaatregelen.
Auping – Deze 135 jaar oude beddenfabrikant gaat nog altijd met zijn tijd mee dankzij een moderne duurzame bedrijfsvoering, waarbij de hele productie ISO 14001-gecertificeerd is. Het produceert circulaire matrassen en neemt oude exemplaren terug. Ook op andere vlakken is het een duurzaam bedrijf. Zo slaan ze warmte uit de grond op voor de winter en wordt regenwater gebruikt voor de wc’s.
Meer voorbeelden van duurzame bedrijven vind je ook op de site van de Sustainable Brand Index.
Alle beetjes helpen
Groen ondernemen hoeft niet perfect te zijn. Het belangrijkste is dat je begint, want alle beetjes helpen. Bijvoorbeeld met een scan, een bewuste inkoopkeuze of gewoon met een goed gesprek op de werkvloer. De wetgeving verplicht het steeds vaker, maar klanten en medewerkers waarderen het ook als je verantwoordelijkheid neemt. Kijk wat bij jouw organisatie past, leer van anderen en zet die eerste stap. Op naar een milieubewust Nederland!
Wil je dit duurzame engagement ook laten zien in je werkgeverscommunicatie? Met de Employer Branding-oplossing van Monster zet je jouw groene initiatieven in de kijker en trek je talent aan dat jouw waarden deelt. Bouw aan een authentiek en verantwoord werkgeversimago dat het verschil maakt op een arbeidsmarkt die steeds meer zoekt naar betekenis.