Wat is jouw toegevoegde waarde?

Door Jack van Minden, loopbaanadviseur

Een restaurant voegt waarde toe door een zak harde aardappels om te zetten in knapperige patatjes. Een wervings- en selectiebureau neemt de recrutering van en de interviews met sollicitanten uit handen van de werkgever. Er wordt hiermee tijd bespaard en deskundigheid toegevoegd.

Wat draag jij bij aan jouw bedrijf ten opzichte van een ander? Als je te lang over deze vraag moet nadenken heb je een probleem tijdens de volgende salaris- of contractbesprekingen.

Bewijs (eerst jezelf) dat je een grote ‘asset’ voor de werkgever bent. Het sleutelwoord is kwantificeren: druk al je (poten¬tiële) prestaties uit in de harde termen van tijd en/of geld. De volgende vragen kunnen je daarbij op weg helpen:

Wat is de grootste bijdrage die ik ooit heb geleverd aan mijn bedrijf?
Kun je die niet bedenken? Heb je erg veel tijd nodig om te antwoorden? Dat is geen gunstig begin…

We proberen het nogmaals: maken mijn inspanningen, mijn aanwezigheid, mijn ideeën een verschil?
Wat is dat (positieve) verschil waar¬voor jij verantwoordelijk bent? Kun je dat beknopt omschrijven? Of kost dat ook de nodige zweetdruppels? Misschien ontdekt jouw baas dan wat jij nu weet: je levert geen toegevoegde waarde. Waarom zou hij jou op de loonlijst houden?¬

Wat lever ik mijn bedrijf op?
Misschien moet je eerst naar een andere vraag: hoe¬veel ver¬dienen ze eigenlijk aan mij? Probeer dat te meten in eurootjes! Bij commerciële functies gaat dat meestal gemakkelijk, voor ambtelijke functies ligt dat moeilijker. Enkele voorbeel¬den:

  • Heeft mijn strategie geleid tot meer betalende bezoekers aan ons mu¬seum? (Hoeveel meer?)
  • Heeft mijn voorstel inderdaad gezorgd voor een vermindering van het formulierengebruik op de afdeling? (Nog beter: becijfer de besparing op jaarbasis.)
  • Zijn door mijn softwarekennis kosten bespaard voor een externe adviseur? (Hoeveel levert dat op?)

Wat gebeurt er met mijn functie als ik enkele dagen ziek ben?
Hope¬lijk niets! Mocht je na enkele verzuimdagen al geschiedenis zijn, maak je dan zo snel mogelijk uit de voeten. Andere belangrijke vragen:

  • Welke kosten zijn gemoeid met het inschakelen van een collega?
  • Wat zijn de 'opportunity costs'? Bijvoorbeeld geen lucra¬tieve bezoe¬ken kunnen afleggen aan belangrijke relaties.

Wat als ik twee, drie of zes maanden afwezig ben?

  • Vervalt de functie dan automatisch, of is er een kundige plaatsvervanger be¬schik-baar? (Door mij opgeleid?)
  • Of zijn er twee collega's nodig, die mijn functie overnemen! (Daarvan zijn de extra kosten nauwkeurig te becijferen.)

Wat verliest de werkgever bij mijn ontslag?
Het beeld wordt scherper:

  • Welke activi¬teiten kunnen niet meer (ten behoeve van wie?) wor¬den uitgevoerd? Hoe veel zal de schade bedragen?
  • Stel, ik neem de helft van mijn klanten¬bestand mee naar mijn volgen¬de werkge-ver, wat zal het verlies dan zijn voor mijn huidige baas?
  • Wordt het voor mijn bedrijf nu bijna on¬mogelijk subsidies binnen te halen omdat mijn netwerk¬ met mij wegloopt?
  • Mijn jarenlang zorgvuldig gekoesterde contacten met scho¬len zorgen voor een con¬stante instroom van stagiai¬res. Zal dat met mij vertrekken?
  • Mijn 'track re¬cord' van het voorspellen van (mode)trends is erg hoog…
  • Tot welke image¬ver¬be¬te¬ring van onze orga¬ni¬sa¬tie heb¬ben mijn vakbladpu¬blica¬ties geleid? (Moei¬lijk vast te stellen!)

Als je de organisatie aanmerkelijk meer oplevert dan kost zit je goed, en kun je de volgende salarisbespreking vol vertrouwen tegemoet zien.

© Psycom