Voorbeeld vragen sollicitatiegesprek: marketing

Breng jezelf op de markt en leer jezelf te verkopen aan recruiters en werkgevers met behulp van onze voorbeeld sollicitatievragen, antwoorden en tips.

Ben je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek voor die nieuwe marketingbaan? Als je dat telefoontje waar je vol goede hoop op hebt zitten wachten dan eindelijk krijgt, mag je super trots zijn op jezelf. Een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek betekend dat je cv en sollicitatiebrief een goede indruk hebben gemaakt. En dat betekent dat jij een goede indruk hebt gemaakt! Geen redenen dus om zenuwachtig te zijn. Mocht je toch wat spanning voelen, dan schiet Monsterboard je te hulp met voorbeeld sollicitatievragen voor marketingmedewerkers.

Als marketingspecialist heb jij een doel: een product of goed op de markt brengen. Hiervoor doe je marktonderzoek, bedenk je marketingcampagnes en analyseer je het succes van je campagnes. De vaardigheden die jij als marketingmedewerker bezit zijn klantgerichtheid, creativiteit en uitdrukkingsvaardigheid. In je werk maak je gebruik van allerlei marketingtechnieken. Bij Monsterboard bezitten we over de juiste sollicitatietechnieken. Wij delen onze kennis graag met je in de volgende voorbeeld sollicitatievragen, antwoorden en tips.

Vragen sollicitatiegesprek: marketing

  1. Waarom ben je de marketingbranche in gegaan?
  2. Wie zijn onze klanten?
  3. Wat was je meest succesvolle marketingcampagne tot nu toe?
  4. Welke marketingtools gebruik jij?
  5. Hoe bepaal je welke marketingkanalen je gebruikt?
  6. Hoe blijf je op de hoogte van marketingkennis en -trends?

Vragen sollicitatiegesprek: marketing - vraag #1: Waarom ben je de marketingbranche in gegaan?

Het antwoord op deze vraag is persoonlijk; er is daarom geen goed of fout antwoord. Als jouw reis richting je eerste marketingbaan een goed verhaal is, vertel deze dan zeker. Ben je er een beetje ingerold omdat het je wel leuk leek? Dan is het slim om je persoonlijkheid en sterke eigenschappen te koppelen aan je antwoord.

  • Wees eerlijk en oprecht.
  • Benoem je sterke kwaliteiten.
  • Vertel welke opleidingen of cursussen je hebt gevolgd.
  • Leg je motivatie voor het werk

Hoe je kunt antwoorden

"Ik heb lang gezocht naar de juiste carrière voor mij. Uiteindelijk ben ik bij een loopbaancoach terechtgekomen en die maakte het eigenlijk heel simpel. Ze keek naar de kwaliteiten die ik heb en welk werk hier goed bij past. Ik ben creatief, analytisch, strategisch, ordelijk en sociaal sterk. Bijbaantjes tijdens mijn studententijd hebben mij ervaring gegeven in de detailhandel en verkoop waardoor ik geleerd heb om klantgericht te zijn. Mijn coach heeft op basis hiervan meerdere opties aan mij gegeven. Hoe meer ik leerde over marketing, hoe meer het de juiste match voor mij voelde. Daarom ben ik de hbo-opleiding Marketing en Communicatie gaan doen. Inmiddels werk ik al 10 jaar in marketing zonder spijt!"

Vragen sollicitatiegesprek: marketing - vraag #2: Wie zijn onze klanten?

Je hebt de beste kans om een goede indruk te maken tijdens je sollicitatiegesprek door van tevoren wat voorbereiding en onderzoek te doen. Zoek online, ga jaarverslagen af en zorg ervoor dat je een duidelijk beeld hebt van het bedrijf, wat ze doen en voor welke doelgroep. Je antwoord op deze vraag zal sterk afhangen van de organisatie waar je solliciteert, maar ons voorbeeld geeft je een idee van hoe je kunt reageren.

  • Doe research.
  • Zorg ervoor dat je de vacature en het bedrijf begrijpt.
  • Suggereer een marketingplan of een mogelijke nieuwe doelgroep als je het bedrijf goed begrijpt.

Hoe je kunt antwoorden

"Aangezien jullie als bedrijf veganistische vleesvervangers maken, is de voornaamste doelgroep mensen die veganistisch of vegetarisch eten. Andere klanten zijn mensen die gezond proberen te eten, liever biologische ingrediënten kopen en dierenliefhebbers. Ze doen hun boodschappen bij biologische winkels en streekmarkten. Recyclen en minder gebruik van plastic is voor hun belangrijk. Deze mensen kunnen verschillende leeftijden hebben, maar de grootste groep is jonger dan 40. Vegetarisch en veganistisch eten wordt steeds populairder, zeker onder jongeren. Eetkraampjes met veganistische opties op festivals zou een goed marketingplan kunnen zijn."

Vragen sollicitatiegesprek: marketing - vraag #3: Wat was je meest succesvolle marketingcampagne tot nu toe?

De werkgever stelt deze vraag niet om te onderzoeken hoe succesvol jij bent, maar om te leren hoe jij ter werk gaat. Hij of zij wil weten welke rol jij speelde in het succes en wat je ervan geleerd hebt. Als je net bent afgestudeerd en weinig ervaring hebt, gebruik dan een succesverhaal uit je stage of studieproject.

  • Vertel welk rol jij speelde in de marketingcampagne.
  • Gebruik getallen, cijfers en feiten om je succes te tonen.
  • Vertel wat je van de campagne hebt geleerd.

Hoe je kunt antwoorden

"Ik liep stage bij een uitgeverij van tijdschriften. Het team waar ik deel van uitmaakte, werkte voornamelijk aan de marketing van modebladen. Met het vooruitzicht op fashionweek wilde wij extra uitgaves van aan aantal tijdschriften promoten. Onze strategie bestond uit het gebruik van social media, met name Instagram. We brachten dagelijks content uit op social media waar ik de tekst voor schreef, en hielden twee wedstrijden samen met andere merken om hun producten en onze tijdschriften te promoten. Onze social media profielen kregen er in deze tijd een totaal van 5.000 nieuwe volgers bij en de tijdschriften waren op de tweede dag van fashionweek al uitverkocht!"

"Tijdens deze periode hielden we onze statistieken goed in de gaten. Ik heb geleerd dat je af en toe een titel of tagline kunt aanpassen om beter resultaten te krijgen. En dat social media handig is om producten te promoten omdat je gemakkelijk de tekst bijwerkt."

Vragen sollicitatiegesprek: marketing - vraag #4: Welke marketingtools gebruik jij?

Er zijn ontzettend veel manier om producten op de markt te brengen en hun succes in de gaten te houden. De werkgever wil weten waar jij ervaring mee hebt. Om in te schatten of je training nodig hebt in het gebruik van bepaalde programma's of systemen stelt hij of zij daarom dit soort vragen. Sollicitatiegesprek online marketing gerelateerde vragen helpen hem of haar bepalen hoeveel ervaring jij hebt in marketing.

  • Vertel met welke programma's en technieken jij ervaring hebt.
  • Let uit hoe je ze gebruikt hebt.
  • Laat zien dat je open staat om nieuwe dingen te leren.

Hoe je kunt antwoorden

"Ik heb de meeste ervaring in online marketing. In mijn vorige baan gebruikte ik e-mail marketingtools zoals Mailchimp en hield ik de website statistieken in de gaten met Google Analytics. Ik werk vaak met pay-per-click advertenties op social media en gebruik SEO-strategieën om de beste tekst erbij te schrijven. Ik gebruik de Moz Toolbar om de kwaliteit van een website of webpagina vast te stellen. De juiste keywords vind ik via SEMrush. Ik heb ter voorbereiding voor dit sollicitatiegesprek bijvoorbeeld gezocht naar de keywords: meest gestelde vragen sollicitatiegesprek online marketing."

"Content op social media plaatsen doe ik meestal via Hootsuite. Doordat je hier berichten voor meerdere platformen kunt inplannen bespaar je veel tijd en moeite. Bovendien kun je in dit programma trends bekijken en zien hoeveel mensen op je content reageren of klikken."

"Ik ben goed bekend met al deze programma's, maar sta ook open om nieuwe te ontdekken en leren te gebruiken."

Vragen sollicitatiegesprek: marketing - vraag #5: Hoe bepaal je welke marketingkanalen je gebruikt?

Om het meeste succes te behalen met je marketingcampagne, moet je de juiste kanalen gebruiken. De werkgever wil weten hoe jij beslist welke vormen het meest geschikt zijn.

  • Leg uit hoe je beslist welke vormen van media jij gebruikt.
  • Laat zien welke marketingkanalen jij kent.

Hoe je kunt antwoorden

"Om te bepalen welke marketingkanalen ik het beste kan gebruiken, doe ik eerst marktonderzoek. Ik bepaal wat onze doelgroep is en onderzoek welke kanalen zij het meeste gebruiken. Op basis van mijn gevonden resultaten bepaal ik of ik gebruik maak van online artikelen en blogs met behulp van SEO, social media, pay-per-click advertenties, affiliate marketing, partnerschappen, radio- en tv-reclames of print artikelen."

"Bijvoorbeeld, als onze doelgroep jongeren zijn, dan zal ik voornamelijk social media gebruiken met hier en daar wat online content. Als onze doelgroep een mix is ouderen en jongeren, dan adverteer ik het product online, maar ook via de radio, tv en kranten."

Vragen sollicitatiegesprek: marketing - vraag #6: Hoe blijf je op de hoogte van marketingkennis en - trends?

De wereld is altijd in beweging en verandert continue. Om de beste resultaten te blijven behouden moet je op de hoogte zijn van ontwikkelingen.

  • Laat zien dat jij gemotiveerd bent om bij te blijven in je kennis.
  • Let uit hoe jij up-to-date blijft.

Hoe je kunt antwoorden

"Ik doe mijn best om ontwikkelingen bij te houden en kennis te vergaren door verschillende blogs en nieuwsletters te lezen. Ik lees een aantal kranten en blijf op de hoogte met behulp van Google Trends. Daarnaast lees ik nieuws uit het buitenland, want veel ontwikkelingen in marketing komen niet uit Nederland. Tevens heb ik ook een mentor in marketing die af en toe carrièreadvies en marketinginzichten geeft, en volg ik zo nu en dan een onlinecursus om nieuwe technieken of computerprogramma's onder de knie te krijgen."

Monsterboard: Dé markt voor marketing vacatures

Als marketing expert weet je precies hoe je producten op de markt brengt. En nu weet je ook hoe jij jezelf het beste verkoopt voor een baan. Creëer een Monsterboard profiel om gemakkelijk met je online cv te solliciteren, dan sturen wij nog meer advies naar je door. Voor je het weet word jij uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en start je jouw droombaan!