Voorbeeld vragen sollicitatiegesprek: maatschappelijk werker
Houd je zenuwen onder controle en beantwoord sollicitatiegesprekvragen als een ster dankzij onze voorbeeld sollicitatievragen en antwoorden voor een maatschappelijk werker.
Als maatschappelijk werker ben je ontzettend behulpzaam. Je zorgt voor al je cliënten; op wat voor manier ze dit ook nodig hebben. Om je een zorg minder te geven, helpen wij je graag tijdens je sollicitatieproces. Hierom hebben we allerlei sollicitatievragen met voorbeeld antwoorden voor je bij elkaar gesprokkeld. Gebruik onze tips om je zenuwen onder controle te houden en wees vooral je zelf. Dan laat je vast een zeker een goede impressie achter!
In een baan als maatschappelijk werker help jij mensen met allerlei moeilijkheden. Je ondersteunt je cliënten met psychische-, geld-, relatie-, of verslavingsproblemen. Je stelt een behandelplan op, geeft advies, en assisteert je cliënten tot zij weer zelfstandig kunnen functioneren. Je bent een harde werker met veel empathie. Toon je talenten, ervaring en kwaliteiten tijdens je sollicitatiegesprek met behulp van de volgende voorbeeld sollicitatievragen en antwoorden.
Vragen sollicitatiegesprek: maatschappelijk werker
- Waarom ben je opzoek naar een baan als maatschappelijk werker?
- Wat hoop je als maatschappelijk werker te bereiken?
- Hoe bouw jij relaties op met cliënten?
- Als een cliënt profijt zou kunnen hebben van hulp bij een instantie waar jij niet veel kennis over hebt, hoe ga je dan te werk?
- Hoe ga je om met een agressieve cliënt?
- Wat zijn jouw sterke en zwakke punten als maatschappelijk werker?
Vragen sollicitatiegesprek: maatschappelijk werker - vraag #1: Waarom ben je opzoek naar een baan als maatschappelijk werker?
Een vraag zoals deze wordt gesteld door de werkgever om te ondervinden wat jouw passie is. De werkgever wil namelijk iemand aannemen die gemotiveerd is voor het werk, niet iemand die alleen opzoek is naar een inkomen.
- Laat je passie en toewijding voor het werk zien.
- Gebruik een persoonlijk verhaal om je gedrevenheid te bewijzen.
Hoe je kunt antwoorden
"Ik ben het beroep van maatschappelijk werker ingegaan omdat ik graag mensen help. Toen ik jong was had mijn vader een verslavingsprobleem. Hij heeft via een maatschappelijk werker hulp gekregen om hiervan af te komen. Het heeft hem toen zo veel goeds gedaan. En doordat hij beter in zijn vel zat, ging het thuis beter. Ik voelde er ook profijt van."
"Tijdens mijn hbo-studie in maatschappelijk werk heb ik vrijwilligerswerk gedaan bij een afkickkliniek. Deze ervaring heeft mijn droom en doel alleen maar bevestigd. Ik wil graag mensen en families helpen net zoals mijn vader en gezin werd geholpen."
Vragen sollicitatiegesprek: maatschappelijk werker - vraag #2: Wat hoop je als maatschappelijk werker te bereiken?
Door deze vraag te stellen, komt de werkgever erachter wat je motiveert in je werk en met welke gedachtegang jij aan je dag begint. Er is geen goed of fout antwoord op deze vraag want het is persoonlijk. Jouw antwoord is uniek voor jou en vertelt de werkgever meer over jouw persoonlijkheid.
- Toon je motivatie voor een baan als maatschappelijk werker.
- Beantwoord de vraag eerlijk.
Hoe je kunt antwoorden
"Ik wil graag een positief impact maken. En, misschien een beetje naïef, maar ik hoop dat ik de wereld een klein beetje kan verbeteren. Ik snap dat ik maar een persoon ben en niet iedereen kan helpen. Daarom probeer ik op een paar cliënten te focussen. Ik help mijn cliënten door goed te luisteren en te observeren. In mijn werkervaring en studie heb ik geleerd hoe ik ze kan motiveren om gunstige aanpassingen te maken in hun dagelijks leven. Hopelijk geven zij vervolgens weer positiviteit en hulp door aan anderen. Zo bereiken we met zijn allen een heleboel denk ik!"
Vragen sollicitatiegesprek: maatschappelijk werker - vraag #3: Hoe bouw jij relaties op met cliënten?
Je kunt je cliënten het beste helpen als je een band hebt opgebouwd en ze je vertrouwen. Het is voor je mogelijke nieuwe werkgever belangrijk dat jij dit begrijpt, en kunt aantonen hoe jij te werk gaat om een goede band met je cliënten te vormen
- Leg uit hoe jij het opbouwen van nieuwe relaties aanpakt.
- Vertel hoe je relaties onderhoudt.
Hoe je kunt antwoorden
"Ik bouw relaties op met klanten in een aantal stappen. Ten eerste kleed ik mij altijd heel gewoontjes en gedraag ik mij heel casual. Ik wil absoluut niet neerbuigend overkomen, en in mijn ervaring kan heel netjes gekleed zijn het tegenovergestelde effect hebben – zeker als iemand bijvoorbeeld financiële problemen heeft. Ik lach met ze en toon altijd empathie. Hierdoor word ik niet gezien als perfect persoon met alle antwoorden, maar als vriend die het beste met hen voor heeft. Daarnaast ben ik altijd bereikbaar en breng ik veel tijd door met mijn cliënten zodat ik de relatie goed onderhoud."
Vragen sollicitatiegesprek: maatschappelijk werker - vraag #4: Als een cliënt profijt zou kunnen hebben van hulp bij een instantie waar jij niet veel kennis over hebt, hoe ga je dan te werk?
Een werkgever verwacht echt niet dat jij perfect bent en alles weet; hij of zij wil simpelweg weten hoe je het aanpakt als je informatie of kennis mist. Het is voor je toekomstige werkgever namelijk van belang dat jij de beste hulp vindt voor je cliënten.
- Laat zien dat het voor jou belangrijk is om gepaste zorg voor je cliënten te vinden.
- Vertel hoe je aan de slag gaat.
Hoe je kunt antwoorden
"Ik wil al mijn cliënten zo goed mogelijk helpen. Ik begin daarom met het doen van onderzoek. Natuurlijk ga ik het internet af, maar ik bel ook met de instantie. Ik probeer zo veel mogelijk informatie te verzamelen en een band op te bouwen met hen. Daarnaast heb ik het erover met mijn collega's en anderen maatschappelijke werkers om hun advies en beoordelingen van de instantie te horen. Overigens probeer ik ook het proces om mijn cliënt bij deze instantie binnen te krijgen te beginnen. Als ik het er dan met mijn cliënt over heb gehad en hij of zij besluit om mijn advies te volgen, ontvangt hij of zij de hulp zo snel mogelijk."
Vragen sollicitatiegesprek: maatschappelijk werker - vraag #5: Hoe ga je om met een agressieve cliënt?
Je krijgt als maatschappelijk werker met allerlei verschillende mensen te maken. Het kan wel eens voorkomen dat een van je cliënten boos is en dat richting jou uit – of jij verantwoordelijk bent voor zijn of haar boosheid of niet. Je mogelijke nieuwe werkgever wil weten dat jij sterk in je schoenen staat en hier mee om kunt gaan.
- Let uit hoe jij het conflict oplost.
- Wees eerlijk, ook als omgaan met lastige cliënten niet een van je sterkste punten is.
- Gebruik een voorbeeld uit je werkverleden.
Hoe je kunt antwoorden
"Het kan best eng zijn als een cliënt erg boos op mij is, dat geef ik eerlijk toe. Maar ik heb in al mijn jaren ervaring geleerd om hier mee om te gaan. Een aantal jaren geleden had ik een cliënt met financiële problemen. Net voordat ik bij hem thuis arriveerde had hij aan de telefoon gehoord dat hij was afgewezen voor een baan. We hadden samen lang geoefend voor het sollicitatiegesprek en hij wilde de baan enorm graag hebben. Echt balen dus!"
"Ik wist dat zijn woede niet voor mij bedoeld was en nam het niet persoonlijk. Ik luisterde naar hem en deed mijn best om begrip te tonen. Ik bleef kalm en sprak op een rustige manier tegen hem. Uiteindelijk kalmeerde hij. We hebben toen een goed gesprek gehad over de afwijzing en de volgende stappen voor hem en zijn behandelplan."
Vragen sollicitatiegesprek: maatschappelijk werker - vraag #6: Wat zijn jouw sterke en zwakke punten als maatschappelijk werker?
Natuurlijk stelt de werkgever deze vraag om erachter te komen wat jouw sterke en zwakke punten zijn. Maar het laat hem of haar ook zien hoe goed jij de functie begrijpt.
- Beantwoord de vraag eerlijk.
- Leg uit hoe de kwaliteiten die jij hebt je helpen in je baan.
- Noem een zwakke eigenschap op en leg uit hoe je hieraan
Hoe je kunt antwoorden
"Naar mijn mening zijn de belangrijkste kwaliteiten van een maatschappelijk werker goed kunnen luisteren, empathie en geordend zijn. Door veel empathie te tonen en aandachtig te luisteren bouw je een hechte band met je cliënt op waardoor hij of zij je meer vertrouwt."
"Door geordend en goed georganiseerd te zijn houd ik alle zaken van mijn cliënten op een rijtje. Ik weet precies wie in welke fase zit van zijn of haar behandelplan, waar mijn informatie over zorginstellingen te vinden is en met wie ik contact kan opnemen voor speciale hulp. Dit bespaart tijd die ik in ruil daarvoor aan mijn cliënten kan geven."
"Een competentie waar ik aan werk is delegeren. Ik vind het soms lastig om mensen te vertellen wat ze moeten doen. Ik houd er zelf namelijk helemaal niet van als iemand mij de wet voorschrijft. Maar ik heb leidinggevendetechnieken geleerd waardoor ik het steeds beter onder de knie krijg."
Monsterboard helpt jou aan een baan als maatschappelijk werker
Ben jij klaar om de sprong te wagen en te solliciteren naar die nieuw droombaan als maatschappelijk werker? Maak simpel en snel een profiel aan op Monsterboard. Met je online cv reageer je moeiteloos op de leukste vacatures. Bovendien sturen wij allerlei tips – over onder andere sollicitatiegesprekken en salarisonderhandelingen – door naar je e-mailadres!