Voorbeeld Vragen Sollicitatiegesprek: Accountmanager
Manage je sollicitatiegesprek met behulp van deze voorbeeld sollicitatievragen voor accountmanagers.
Als accountmanager ben je dé contactpersoon voor klanten en heb je de taak om relaties te onderhouden. Tegelijkertijd heb je het doel om producten of diensten aan deze klanten te verkopen. Het klinkt misschien gemakkelijk, maar er zijn bepaalde vaardigheden voor nodig om hier een passende balans in te vinden. Om te bepalen of jij de juiste kandidaat bent voor de accountmanager baan, word je daarom uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek als de werkgever onder de indruk is van je cv en sollicitatiebrief. Tijdens het gesprek stelt de werkgever je meerder sollicitatievragen. Accountmanager sollicitatievragen zullen gericht zijn op klantenservice vaardigheden en verkooptechnieken.
In dit artikel helpen we je met het beantwoorden van sollicitatievragen voor accountmanagers. Na je voorbereiding met deze accountmanager sollicitatievragen, stap je met een zelfverzekerd gevoel het sollicitatiegesprek in.
Vragen Sollicitatiegesprek: Accountmanager
- Hoe bouw je goede klantenrelaties op en hoe onderhoud je ze?
- Hoe blijf je geïnformeerd over de ontwikkeling van de markt?
- Als je een fout maakt bij een klant, hoe ga je daar mee om?
- Wat is je ervaring met sales software of CRM-software?
- Wat doe je als je ziet dat je de verkoopdoelstelling niet gaat halen?
- Kun je een voorbeeld geven van een keer dat je een 'nee' in een 'ja' hebt weten te veranderen?
- Geef een voorbeeld van een keer dat je succes had met jouw upselling of cross-selling techniek.
Vragen Sollicitatiegesprek: Accountmanager - Vraag #1: Hoe Bouw Je Goede Klantenrelaties Op En Hou Onderhoud Je Ze?
Als accountmanager is het jouw taak om klantenrelaties op te bouwen en te onderhouden. Succesvolle relaties met klanten betekenen namelijk dat het bedrijf producten of diensten verkoopt en geld binnenbrengt. Niet zo gek dus dat een werkgever benieuwd is naar jouw manier van aanpak. Houd de volgende punten in gedachten bij het formuleren van je antwoord:
- Benoem hoe je vertrouwen opbouwt en de klant leert kennen.
- Vertel wat je doet om een band op te bouwen.
Hoe Je Kunt Antwoorden
"Ik begin altijd met research. Door te onderzoeken wie de klant is en wat zijn achtergrond is, ontdek ik met wie ik te maken heb en wat we gemeen hebben. Als we bijvoorbeeld allebei enorm veel van pasta houden, nodig ik de klant uit voor een lunch bij een geweldig Italiaans restaurant. Door mijn research weet ik ook dat de website van de klant niet ideaal is en langzaam laad. Ik bied daarom aan dat onze websitebouwers de site verbeteren en gebruiksvriendelijker maken. Ik leg op een duidelijke manier uit waarom ons bedrijf de meest geschikte optie is voor dit werk en wat we kunnen bereiken."
Vragen Sollicitatiegesprek: Accountmanager - Vraag #2: Hoe Blijf Je Geïnformeerd Over De Ontwikkeling Van De Markt?
In welke markt je ook werkt, er zullen af en toe ontwikkelingen zijn. Soms worden producten overbodig, soms worden er nieuwe en innovatieve producten aangeboden. Als een bedrijf hiervan op de hoogte is, kan het erop inspelen en heeft het de meeste kans op succes.
- Vertel wat jij doet om ontwikkelingen in de gaten te houden.
- Laat zien dat je de informatie over ontwikkelingen op een effectieve manier gebruikt.
Hoe Je Kunt Antwoorden
"Online gebruik ik Twitter en Google Trends om de markt en ICT-wereld in de gaten te houden. Ook lees ik twee verschillende kranten en ontvang ik nieuwsbrieven van brancheverenigingen. Ik probeer op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in het buitenland, maar luister ook goed naar mijn klanten. Zij werken in het vakgebied en weten als geen ander waar ze wel of geen behoeften aan hebben. Als ik merk dat er belangrijke ontwikkelingen zijn, bespreek ik dit met mijn leidinggevende zodat wij erop kunnen inspelen en misschien nieuwe producten kunnen aanbieden."
Vragen Sollicitatiegesprek: Accountmanager - Vraag #3: Als Je Een Fout Maakt Bij Een Klant, Hoe Ga Je Daar Mee Om?
Fouten maken is menselijk. Gebruik de STAR-methode om dit soort accountmanager sollicitatievragen te beantwoorden.
- Beantwoord de vraag eerlijk en neem verantwoordelijkheid voor de fout die je hebt gemaakt.
- Leg uit wat je hebt gedaan om het probleem op te lossen.
- Vertel wat je van de situatie hebt geleerd.
Hoe Je Kunt Antwoorden
"Bij mijn vorige baan als accountmanager bij een verzekeringsmaatschappij heb ik een fout gemaakt door een klant in plaats van € 100 per ongeluk € 1000 in rekening te brengen. Hierdoor kon zij andere rekeningen niet betalen. Dit was natuurlijk erg vervelend voor haar. Ik heb meerdere malen mijn excuses aangeboden en haar een flinke korting gegeven op haar arbeidsongeschiktheidsverzekering. Gelukkig raakte we haar hierdoor niet kwijt als klant. Sindsdien controleer ik driedubbel of alle gegevens correct zijn ingevoerd."
Vragen Sollicitatiegesprek: Accountmanager - Vraag #4: Wat Is Je Ervaring Met CRM-Software?
Customer Relationship Management software wordt door veel bedrijven gebruikt om gegevens van klanten ordelijk en overzichtelijk te houden. De werkgever wil weten of jij hiermee overweg kunt of getraind moet worden.
- Vertel met welke software je ervaring hebt.
- Beschrijf hoe je de software gebruikte en wat je er handig aan vond.
Hoe Je Kunt Antwoorden
"Bij mijn eerste baan als accountmanager gebruikte ik geen software. Hier heb ik geleerd om zelf georganiseerd te werk te gaan met behulp van Excel en door veel aantekeningen te maken. In mijn vorige baan gebruikte we het programma Salesforce. Ik heb snel geleerd om deze software effectief te gebruiken en vind het een stuk fijner dan werken zonder een softwareprogramma! Met Salesforce kon ik mijn doelen gemakkelijk in de gaten houden en plannen om contact op te nemen met een klant. Dankzij de software had ik meer tijd voor klanten omdat er minder tijd ging naar organiseren en ordenen."
Vragen Sollicitatiegesprek: Accountmanager - Vraag #5: Wat Doe Je Als Je Ziet Dat Je De Verkoopdoelstelling Niet Gaat Halen?
Het bedrijf waarvoor je werkt heeft hoogstwaarschijnlijk een verkoopdoel ingesteld om zoveel mogelijk winst te behalen. De werkgever wil weten of jij hiertoe in staat bent en hoe je er mee omgaat als het ernaar uitziet dat je het doel niet gaat bereiken.
- Leg uit hoe je de voortgang in de gaten houdt.
- Vertel wat je doet om de voortgang te verbeteren.
Hoe Je Kunt Antwoorden
"Ik begin elke maandag ochtend met het bekijken van het doel en de voortgang tot zo ver. Met deze informatie maak ik een plan van aanpak voor de week. In het midden van de week check ik de voortgang nog een keer om te kijken of er al verbetering in zit of dat ik mijn plan moet aanpassen. Als ik zie dat het doel nog ver weg is, bel ik met klanten en bied ik hun speciale aanbiedingen aan zoals een korting als je twee verschillende verzekeringen afsluit."
Vragen Sollicitatiegesprek: Accountmanager - Vraag #6: Kun Je Een Voorbeeld Geven Van Een Keer Dat Je Een 'Nee' In Een 'Ja' Hebt Weten Te Veranderen?
Niet elke klant zegt natuurlijk meteen 'ja' als je een product of dienst aanbiedt. Accountmanagers die toch klanten weten te overtuigen zijn belangrijk voor een bedrijf om de verkoopdoelstelling te behalen.
- Vertel hoe je reageert als iemand 'nee' zegt.
- Leg uit wat je vervolgens doet om de klant toch te overtuigen.
- Benoem je soft skills die je in deze situatie helpen.
Hoe Je Kunt Antwoorden
"Of het nu een bestaande klant is of een mogelijke nieuwe klant, ik probeer altijd te achterhalen waarom ze nee zeggen. Dit doe ik door veel vragen te stellen, goed te luisteren en te observeren waar ze behoeften aan hebben. Als ik eenmaal door heb wat ze nodig hebben, probeer ik dit aan te bieden. Bij mijn vorige baan als accountmanager bij een groot ICT-bedrijf was er een klant die zijn contract niet wou verlengen omdat hij zelf een ICT'er had aangenomen. Ik kwam erachter dat het een onervaren ICT'er was en bood aan om tijdelijk samen te werken. Zo zijn we de klant toch niet kwijtgeraakt."
Vragen Sollicitatiegesprek: Accountmanager - Vraag #7: Geef Een Voorbeeld Van Een Keer Dat Je Succes Had Met Jouw Upselling Of Cross-selling Techniek.
Een werkgever stelt je deze vraag om te testen of je verstand hebt van verschillende verkooptechnieken.
- Toon dat je verstand hebt van verschillende verkooptechnieken.
- Beschrijf hoe je deze verkooptechnieken gebruikt.
- Geef een voorbeeld.
Hoe Je Kunt Antwoorden
"Ik stel altijd veel vragen om achter de behoeften van de klant te komen en probeer hierop in te spelen. Bij mijn vorige baan maakte een bestaande klant gebruik van onze ICT-service, maar het bleek dat ze wel wat extra hulp konden gebruiken omdat het bedrijf van de klant enorm was gegroeid. Ik heb begrip getoond voor het probleem dat ze ervaarde en uitgelegd hoe onze extra service kon helpen. De klant betaalde eerst € 55 per maand, maar na mijn succesvolle upselling techniek betaalde ze € 115 per maand."
Vind Je Nieuw Accountmanager Baan Op Monsterboard.
Je bent nu voorbereid op allerlei verschillende sollicitatievragen. Accountmanager vacatures en meer sollicitatiegesprek tips vind je op Monsterboard. Creëer een profiel om met gemak te solliciteren en begin vandaag nog met je zoektocht naar een nieuwe baan.