Voorbeeld vragen sollicitatiegesprek: helpdeskmedewerker

Toon je vaktechnische ICT-kennis en klantenservice vaardigheden in je sollicitatiegesprek met behulp van deze voorbeeld sollicitatievragen en antwoorden voor helpdesk medewerkers.

Heb jij gesolliciteerd naar helpdeskmedewerker vacatures? Medewerker helpdesk word je nadat je cv en sollicitatiebrief indruk hebben gemaakt bij de werkgever en je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Veel sollicitanten voelen zich zenuwachtig voor en tijdens het gesprek. Om je te ondersteunen hebben wij daarom een hele waslijst aan voorbeeld sollicitatievragen en antwoorden op onze website staan. En met de hulp van deze voorbeeld vragen sollicitatiegesprek helpdeskmedewerker, hoef jij je nergens meer zorgen over te maken.

Als helpdesk medewerker ben jij expert in ICT. Je lost problemen op en helpt mensen hun computers optimaal te benutten. Soms help je klanten via de telefoon, e-mail, in persoon of via software waarmee je vanaf jouw computer toegang krijgt tot de computer van je klant. Laat je IT-kennis en klantenservice vaardigheden tijdens je sollicitatiegesprek zien om te tonen dat je geschikt bent voor de baan. Bereid je voor op je gesprek met de volgende voorbeeld sollicitatievragen helpdeskmedewerker.

Vragen sollicitatiegesprek: helpdeskmedewerker

  1. Kan je uitleggen wat een active directory is?
  2. Hoe bescherm je computers tegen virussen?
  3. Een klant heeft een langzame computer. Hoe los je dit probleem op?
  4. Hoe leg je een oplossing met technische termen uit aan je klant?
  5. Waarom is een goede klantenservice belangrijk als helpdeskmedewerker?
  6. Hoe ga je om met een gefrustreerde klant?
  7. Welke technische en ICT-websites houd je in de gaten?

Vragen sollicitatiegesprek: helpdeskmedewerker - vraag #1: Kun je uitleggen wat een active directory is?

Als helpdesk medewerker heb je verstand nodig van allerlei verschillende technische termen en softwareprogramma's. Om je kennis te testen stelt de werkgever een vraag zoals deze.

  • Toon je ICT-kennis.
  • Als je het antwoord niet weet, lieg er niet over maar wees eerlijk en laat zien dat je graag meer leert.

Hoe je kunt antwoorden

"Active Directory is een service van Microsoft. Het is een database met beschrijvingen van alle dingen die binnen een netwerk een relatie met elkaar hebben, zoals gebruikers, printers en servers. Ik heb de AD in het verleden gebruikt om de toegang tot een printer van een gebruiker te blokkeren of om een gebruiker van het netwerk te verwijderen bijvoorbeeld."

Vragen sollicitatiegesprek: helpdeskmedewerker - vraag #2: Hoe bescherm je computers tegen virussen?

Goed werkende computers houden ontzettend veel organisaties in bedrijf. Als een computer een virus krijgt en niet meer functioneert zoals hoort, kan een bedrijf daar veel last van hebben en zelfs geld door verliezen. De werkgever test je verstand van virussen en bescherming ertegen door deze vraag te stellen.

  • Laat zien dat je begrijpt waarom het belangrijk is om computers te beschermen tegen virussen.
  • Leg uit welke stappen jij zet om computers vrij van virussen te houden.

Hoe je kunt antwoorden

"Ik gebruik goede antivirussoftware en scan de computer regelmatig op virussen en malware. Ik update de software en de computer zodra de updates beschikbaar zijn. Als een klant een probleem heeft – de computer is bijvoorbeeld langzaam – dan controleer ik meteen voor virussen, onbekende programma's en spam. Daarnaast raad ik mijn klanten altijd aan om belangrijke documenten op te slaan in Microsoft OneDrive of een andere cloud service; dan gaan er in ieder geval geen essentiële bestanden verloren."

Vragen sollicitatiegesprek: helpdeskmedewerker - vraag #3: Een klant heeft een langzame computer. Hoe los je dit probleem op?

Als je deze vraag gesteld krijgt, is dat niet alleen omdat de werkgever je ICT-talenten probeert te ontdekken. Maar ook om te horen hoe jij te werk gaat en of je klantvriendelijk bent.

  • Leg in stappen uit hoe je te werk gaat.
  • Gebruik de STAR-methode om een vraag zoals deze te beantwoorden.

Hoe je kunt antwoorden

"Ik controleer meteen up virussen en malware. Als de computer een virus heeft, start ik hem opnieuw op in de veilige modus. Ik verwijder tijdelijke bestanden en voer een tweede virusscan uit. Als er nog een virus wordt gevonden, verwijder ik deze met het antivirusprogramma. Mocht dit het virus nog niet verwijderen, dan gebruik ik een externe harde schijf om belangrijke bestanden op te slaan en installeer ik Windows opnieuw op de computer."

"Als de computer geen virussen heeft, kan hij traag zijn omdat er een tekort aan geheugen is. Ik begin met het verwijderen van tijdelijke bestanden, ongebruikte bestanden en onbelangrijke programma's die veel ruimte in beslag nemen. Vervolgens defragmenteer ik de harde schijf. Soms raad ik aan om de hardware te vernieuwen, zoals de harde schrijf vervangen met een SSD of een krachtigere processor instaleren."

Vragen sollicitatiegesprek: helpdeskmedewerker - vraag #4: Hoe leg je een oplossing met technische termen uit aan je klant?

Als helpdesk medewerker ben je continue bezig met klanten. Het is voor de werkgever belangrijk dat je hun problemen oplost én dat je ze tevredenstelt. Onderdeel daarvan is communiceren op een manier dat je elkaar begrijpt.

  • Laat zien dat je snapt dat niet iedereen bekend is met vaktechnische termen.
  • Vertel hoe je ervoor zorgt dat iedereen je begrijpt.

Hoe je kunt antwoorden

"Ik snap heel goed dat niet iedereen bekend is met ICT vaktechnische uitdrukkingen; ik doe altijd mijn best om geconstateerde problemen en oplossing zo simpel mogelijk uit te leggen. Op drukke dagen heb ik wel eens het gevoel dat ik hier geen tijd voor heb. Daarom, of ik het druk heb of niet, zeg ik altijd tegen mijn klanten 'als je iets niet begrijpt, val me in de reden en vraag erna zodat ik het kan uitleggen'. Zo zorg ik ervoor dat iedereen begrijpt wat ik aan het doen ben."

Vragen sollicitatiegesprek: helpdeskmedewerker - vraag #5: Waarom is een goede klantenservice belangrijk als helpdeskmedewerker?

Als helpdesk medewerker is je taak ICT-problemen oplossen, maar je doel is om klanten tevreden te stellen. De werkgever wil daarom meer leren over jouw klantenservice vaardigheden.

  • Laat zien dat jij je doel en KPI's goed begrijpt.
  • Vertel wat jij doet om klanten tevreden te stellen.

Hoe je kunt antwoorden

"Klantvriendelijk zijn is van belang als helpdesk medewerker omdat je klanten je betalen. Dit is logischerwijze het geval als je een eigen bedrijf hebt, maar ook als je in dienst bent van een organisatie en op de ICT-afdeling werkt als helpdesk medewerker. Je klanten zijn dan eigenlijk je collega's; als zij niet tevreden zijn, kunnen ze gaan klagen wat kan leiden tot je ontslag. Een tevreden klant komt graag bij je terug, zegt positieve dingen over je en werkt zelf productiever door. Klantvriendelijk zijn is dus een win voor iedereen."

"Ik doe altijd mijn best om klanten tevreden te stellen door ze goed te helpen. Ik haast mij niet maar neem de tijd voor elke klant en probeer zo duidelijk mogelijk te communiceren. Ik heb verstand van wat ik doe waardoor ze mij allerlei vragen kunnen stellen. Als de klant een lastig of erg vervelend probleem had, neem ik een paar uur of een dag later contact met ze op om te controleren of het probleem niet is teruggekeerd. Veel klanten waarderen dit."

Vragen sollicitatiegesprek: helpdeskmedewerker - vraag #6: Hoe ga je om met een gefrustreerde klant?

Een gestreste klant met een gecrashte computer kan enorm gefrustreerd zijn. Soms uiten ze dit naar jou. De werkgever wil weten of jij hier mee om kan gaan en hoe je reageert.

  • Laat zien dat je reageert vanuit begrip en respect.
  • Vertel wat jij doet om de geuite frustratie niet persoonlijk op te vatten.

Hoe je kunt antwoorden

"Ik begrijp als geen ander hoe vervelend het is als de computer niet werkt zoals je verwacht; de frustratie komt van de computer, niet van mij. Ik blijf geduldig terwijl de klant klaagt en luister naar de problemen. En ik reageer empathisch en rustig. Nadat ik heb uitgelegd hoe ik het probleem ga verhelpen, is de klant vaak al iets blijer. Dan ga ik vlug aan de slag om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Ook vertel ik wat de klant of ik kan doen om het terugkeren van het probleem te vermijden: bijvoorbeeld het installeren van een antivirusprogramma."

Vragen sollicitatiegesprek: helpdeskmedewerker - vraag #7: Welke technische en ICT-websites houd je in de gaten?

Computertechnologieën zoals hardware en software vernieuwen continu. Als helpdesk medewerker is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van updates zodat je jouw klanten het beste kunt helpen.

  • Vertel hoe jij ontwikkelingen in ICT in de gaten houdt.
  • Lieg niet en noem geen website waar je geen verstand van hebt; dit kan je in de problemen brengen als het geen goede site is.

Hoe je kunt antwoorden

"Ik houd de website Tweakers.net in de gaten voor nieuws en onafhankelijke reviews van hardware, software en technologische ontwikkelingen. Apple News lees ik voor alle updates van Apple en af en toe luister ik naar de podcast AIToday Live."

Land een baan als helpdeskmedewerker met de hulp van Monsterboard

Je kunt nu als geen ander sollicitatievragen helpdeskmedewerker beantwoorden. Tijd om te solliciteren naar je ideale baan. Creëer een gratis Monsterboard profiel en upload je cv. Wij houden je op de hoogte van vacatures, medewerker helpdesk advies sturen we door naar je e-mail.