Skip to main content

Voorbereiding op cv – cv op ja stapel deel 2

Voorbereiding op cv – cv op ja stapel deel 2

Voorbereiden op CV schrijven

Bedrijven krijgen tientallen tot honderden reacties op een openstaande vacature. Voor jou de kunst om op de Ja-stapel te belanden zodat je op gesprek mag komen. Belangrijk is om de vacature te analyseren en vooraf zo veel mogelijk informatie in te winnen zodat je je cv helemaal kan afstemmen op de functie. Maar hoe doe je dat?
Voordat je begint aan dit artikel, lees eerst ‘Hoe komt je cv op de Ja-stapel? Deel 1.’

Je hebt de vacatureanalyse gedaan. Daar zijn vragen uit gekomen. Je bent klaar om contact op te nemen met de werkgever/recruiter om zo je aannames te checken, meer inside information te verkrijgen en jezelf te profileren. Op deze manier kom je er achter of deze functie echt iets voor je is.

Niet bellen vermindert je kans
“Is het niet raar dat ik bel met vragen? Moet ik niet alles al weten? Waarom zou ik bellen, alles staat toch al in de vacature?” Veel gehoorde reacties van werkzoekenden. Stel, je belt niet. Je stuurt een algemeen cv op en je geeft in je brief aan dat je alle werkzaamheden goed kan vervullen. Sommige hebben wel gebeld en doorgevraagd over de functie en de werkzaamheden en komen daardoor achter relevante informatie. Wie denk je dat ze eerder uitnodigen? Diegene die een standaard cv heeft verstuurd en daardoor weinig matcht met de situatie of diegene die zijn cv heeft aangepast aan de verkregen details? Nee, niet bellen is raar. Maar bel wel met relevante vragen.

Welke vragen zijn relevant?
Dat zijn vragen die gaan over de inhoud van de functie, over het type persoon dat ze zoeken of over de visie van het bedrijf. Maar het moet ook zeker gaan over het doel dat de afdeling of het team zich voor dit jaar heeft gesteld. Als je hier achter komt weet je ook wat jij kan bijdragen. En dat is wat ze zoeken, medewerkers die iets van waarde komen bijdragen aan het doel. Hieronder zie je verschillende vragen die je altijd kunt stellen.

  • Ik krijg het volgende beeld bij de functie, (je vertelt wat jij denkt dat de functie inhoudt), klopt dit? (Je checkt jouw aanname en ontvangt de juiste informatie)
  • Wat voor type persoon zoekt u? (Heb jij deze persoonskenmerken of kwaliteiten in huis?)
  • Zijn er belangrijke zaken die op dit moment of in de nabije toekomst spelen waar ik rekening mee moet houden? (Zo ontvang je meer inside informatie die je kunt gebruiken om te benoemen in je cv en brief)
  • Stel, ik wordt aangenomen, wat zijn de 3 belangrijkste taken die ik meteen moet oppakken? (Zo kom je er achter wat echt belangrijk is)

 

Bellen voor inside informationWanneer je door het gesprek meer en relevante informatie hebt gekregen dan in de vacaturetekst staat, heb je een streepje voor op anderen. Je hoort bijvoorbeeld dat het bedrijf dit jaar een nieuwe productlijn gaat opzetten. Of dat er een hectische periode op de afdeling is vanwege een omschakeling naar een nieuw systeem. Je vraagt door om er achter te komen wat jij kan bijdragen. Wat voor werk moet er precies worden gedaan? Welke kwaliteiten en ervaring moet jij als medewerker meenemen? Heb je die in huis? Zo ja, verwerk dat in je cv en brief, dan word je interessant voor de werkgever.

Eerste indruk
Daarnaast heb je in het telefoongesprek voor het eerst persoonlijk contact en is dit dus de kans om jezelf te profileren als een enthousiaste professional en een goede eerste indruk achter te laten. Dus zoek of creëer momenten om je verhaal over jezelf te doen. Hiervoor schrijf je eerst een kort en bondig verhaal over jezelf (karaktereigenschappen), over wat je kan en waar je goed in bent (je kwaliteiten en ervaring) en je vertelt wat je zoekt (functie, werkzaamheden en type bedrijf). Deze basis is ook goed te gebruiken als je met andere mensen in gesprek komt.

Aan de slag voor meer informatie
Je gaat bellen. Geef bij de persoon aan de andere kant van de lijn aan dat je een paar vragen hebt over de vacature en vraag of hij/zij daar nu tijd voor heeft. Vertel waarom je enthousiast bent over de functie, dat je er aan denkt om te solliciteren en stel dan je eerste vraag. Schrijf alle belangrijke details op je papier. Dat gebruik je later in je cv en brief.

Tips:

 

 

 

  • Verzamel eerst informatie via de bedrijfswebsite, via social media en via je netwerkcontacten
  • Zet alle vragen op papier, houd een pen bij de hand en zorg dat je niet gestoord kunt worden
  • Zenuwachtig aan de telefoon? Glimlach dan, gewoon doen, het helpt!
  • Stel open vragen, dus begin met hoe, wat, waar, wie of waarom. Probeer van vragen stellen tot een gesprek te komen. Ga dus in op de ander en vraag door
  • Sluit af met een bedankje en stel de vraag of je terug mag bellen als je nog iets wilt weten. Zo houd je een lijntje en je hebt toestemming om terug te bellen
  • Als je je cv aanpast, zorg er dan ook voor dat je online profielen (online cv, social media) niet te veel afwijken, of dat ze elkaar juist aanvullen. Ze worden gecheckt!

Pas als je alle informatie hebt kun je beslissen of je gaat solliciteren. Natuurlijk is de kans aanwezig dat je door je onderzoek ziet dat je te weinig matcht met de vacature. Goed zo. Dat scheelt tijd, energie en frustratie. Want je hoeft geen cv en brief aan te passen (kan soms dagen duren), geen uitnodiging of afwijzing af te wachten (duurt vaak 2 tot 3 weken) of er in het sollicitatiegesprek achter te komen dat het niet matcht met wat je aannam (ben je al gemiddeld 4 weken verder). Nee, beter is het om energie te steken in een vacature die wel matcht.

Succes!
MonsterCoach Ron Katzenbauer

 

 


Back to top