Marketing advies: Deze vaardigheden heb je nodig om marketing in te gaan
Op zoek naar marketing advies? Monsterboard deelt een overzicht van de belangrijkste marketing vaardigheden die je moet aankaarten tijdens je sollicitatiegesprek.
Marketing is meer dan het ontwikkelen van reclames en advertenties. Het vakgebied, meldt de blog onlinemarketingagency.nl, houdt zich bezig “met het overbrengen van waarde van een merk, product of dienst aan de markt.” Marketing medewerkers zijn verantwoordelijk voor het creëren van het imago van ondernemingen zodat ze hun marktaandeel kunnen uitbreiden.
Er zijn verschillende manieren om marketing medewerker te worden, bijvoorbeeld door een opleiding te volgen. Recruiters hechten echter meer waarde aan werkervaring en eigenschappen. Bepaalde vaardigheden, zoals creativiteit, doorzettingsvermogen en overtuigingskracht, kun je volgens experts het beste opdoen in de praktijk, niet in een stoffig klaslokaal.
Bovendien tonen recruiters veel waardering voor sollicitanten die zo enthousiast zijn over hun beroep dat ze zichzelf de kneepjes van het vak aanleren. Precies daarom komt Monsterboard met een handig overzicht van de belangrijkste marketing vaardigheden waar iedere sollicitant over moet beschikken voor ze hun sollicitatiebrief aanleveren.
Marketing advies: Wat doet een marketing medewerker precies?
Een marketing medewerker maakt onderdeel uit van een marketing team. Sommige bedrijven hebben hun eigen marketing teams. Andere bedrijven huren een marketingbureau in. Medewerkers adverteren producten of diensten. Daarnaast doen ze marktonderzoek en onderhouden ze klantrelaties, allemaal om de omzet van hun bedrijf of cliënt te vergroten.
Een marketing team kan verschillende vormen van marketing produceren. Vroeger was printmarketing de norm: advertenties in kranten en tijdschriften. Tegenwoordig speelt online marketing maar ook social media marketing - marketing op websites zoals Facebook of Instagram - een alsmaar grotere rol in het vakgebied.
Marketing teams werken vaak met verschillende klanten. Dit betekent dat ze marketingmateriaal aanleveren voor meerdere merken of ondernemingen. De dagelijkse verantwoordelijkheden van een marketing medewerker zijn divers. Daarnaast is het vakgebied per definitie erg hectisch. Marketing advies en de juiste marketing vaardigheden helpen je het hoofd boven water te houden.
Marketing advies: Dit zijn de belangrijkste marketing vaardigheden
Neem de volgende vaardigheden nog eens door als je wordt uitgenodigd voor een kort sollicitatiegesprek. Recruiters gaan namelijk proberen te achterhalen of je over de juiste kennis beschikt om je baan als marketing medewerker uit te voeren. Door de juiste antwoorden te geven, maak je hun baan een stuk makkelijker - en dat zullen ze erg waarderen.
- Interpersoonlijke vaardigheden: Marketing medewerkers werken samen met allerlei verschillende mensen, van collega’s en clienten. Het is dus erg belangrijk dat je goed kan opschieten met anderen. Interpersoonlijke vaardigheden zijn ook belangrijk voor verkopers: om iemand iets te kunnen verkopen, moet je goed met hen kunnen opschieten. “Je klant begrijpen,” zegt marketing-expert Neil Patel, “is de enige strategie die je nodig hebt.
- Communicatieve vaardigheden: Advertenties en reclames moeten de kern van je onderneming, product of dienst zo snel en effectief mogelijk kunnen communiceren aan een zo groot mogelijke doelgroep. Succesvolle marketing medewerker weten hoe ze ideeën en gevoelens op eenvoudige wijze kan overbrengen aan anderen. Mondelijke en schriftelijke communicatieve marketing vaardigheden geven de medewerker overtuigingskracht.
- Analytisch vermogen: De dagen van Mad Men, waar de creativiteit van charismatische marketing executives centraal stond, is grotendeels voorbij. Tegenwoordig werken de beste marketingbureau’s steeds meer met data. Data-driven marketing is volgens bureau McKinsey & Company de toekomst van het vakgebied: beslissingen worden genomen aan de hand van algoritmes en bedrijven zijn op zoek naar sollicitanten die dit proces begrijpen.
- Creativiteit: De dagen van Mad Men zijn bijna voorbij, maar op dit moment nog niet. Kunstmatige intelligentie kan achterhalen hoe een succesvolle reclame eruit ziet door oude reclames te analyseren. Wat kunstmatige intelligentie niet kan, is een originele reclamestunt bedenken. Brandingspecialist Sunny Bonnell schrijft dat originaliteit een onderneming “zijn allergrootste wapen” is. Daarom is creativiteit een onmisbare eigenschap in marketing.
- Verstand van social media: Bedrijven zijn actief op zoek naar marketing medewerkers die verstand hebben van social media. Marketing maestro Jordy Jansen, oprichter van de agency Unit Media, maakt reclame voor autodealers en andere ondernemingen op TikTok. Daar pakt hij veel meer “views” dan een advertentie in de lokale krant. Verstand van TikTok, Facebook, Instagram en Snapchat komt goed van pas in deze wereld.
- Ambitie en gedrevenheid: Marketing is zwaar werk. De meeste mensen houden niet van reclame, dus je moet als marketing medewerker heel erg je best doen om hun aandacht te trekken. Daar heb je een positieve en gedreven houding voor nodig. Marketing executive Dan Cohen deed jaren marketing voor het toiletpapier merk Charmin. Geen droombaan, zou je zeggen, maar vol enthousiasme bedacht zijn team een succesvolle campagne.
- Werken in teamverband: Een marketingbureau, net als een ziekenhuis, rechtbank of televisiestudio, is een ongelofelijk drukke en hectische werkplek. Marketing medewerkers werken altijd in teamverband: met hun collega’s, andere afdelingen en andere bedrijven. Een kijkje achter de schermen bij New Age Media laat zien dat medewerkers vaak samenwerken met fotografen, acteurs, modellen en softwaredevelopers. Je moet het maar kunnen.
- Organisatorische vaardigheden: Marketing medewerkers hebben eigenlijk altijd een volgepropt werkschema. Ze zijn continu bezig met campagnes voor twee of meer merken of bedrijven. Ze kunnen zich dan ook niet veroorloven om een deadline te missen. Een goede marketing medewerker is daarom punctueel. Hun dagelijkse verantwoordelijkheden vergeten ze nooit, hoe druk ze het ook hebben.
Marketing advies: Zo solliciteer je naar een baan in marketing
Ben jij op zoek naar vacatures in marketing? Goed nieuws. Vacatures in dit vakgebied geven sollicitanten de unieke kans om helemaal los te gaan met hun sollicitatie. Marketing draait per slot van rekening om presentatie en creativiteit. Daarom is het opsturen van een netjes en saai cv niet altijd een goed idee. Een plaats van een cv en sollicitatiebrief, waarom geen video?
Op het internet vind je een hele hoop knettergekke voorbeelden van originele sollicitaties die gemaakt zijn door marketing medewerkers die hun droombaan wisten te bemachtigen, van raps tot snoepreepverpakkingen. Let echter op: een originele sollicitatiemethode moet net zo informatief zijn als een cv of sollicitatiebrief. Gebruik je communicatieve marketing vaardigheden.
Marketing advies: Deze vragen moet je verwachten tijdens een sollicitatiegesprek
Na het inleveren van de cv en sollicitatiebrief (of sollicitatierap) is het rustig afwachten op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Zelfs de sociaalste marketing medewerker wordt zo nu en dan zenuwachtig van een sollicitatiegesprek. Maar een sollicitatiegesprek hoeft helemaal niet zenuwslopend te zijn. Monsterboard laat zien wat je kan verwachten.
Aspirerende marketing medewerkers kunnen rekenen op een aantal vakgerichte vragen. Vragen zoals: “Vertel ons over een succesvolle marketingcampagne waar jij aan mee hielp” of “Hoe bepaal je welke marketingkanalen je gebruikt?” Met een vraag als “Wat zijn onze klanten?” probeert de recruiter erachter te komen of je onderzoek hebt gedaan naar het bedrijf.
Tijdens het beantwoorden van deze vragen moet je niet vergeten om je beste kwaliteiten te benadrukken. Als de recruiter vraagt naar een succesvolle campagne, is dat een geschikt moment om de toegevoegde waarde van je marketing vaardigheden te bespreken. Misschien kwam je met een goed idee of vond je een uitweg tijdens het analyseren van data.
Marketing advies: Een baan in marketing vind je via Monsterboard
Beschik jij over een (of meerdere) marketing vaardigheden? Zorg dan dat een recruiter dit ook begrijpt. Op Monsterboard laten we zien hoe je professionele vaardigheden kunt vermelden op je cv. Daarnaast kun je de STAR-methode gebruiken om ze te bespreken tijdens een sollicitatiegesprek. Maak een profiel aan op onze website om je marketing carrière te lanceren.