6 tips om gezond te blijven op werk

6 tips om gezond te blijven op werk

Gezond en energiek blijven op de werkvloer

Snackautomaten, frisdrank, taart als traktatie en de vrijdagmiddagborrel, de werkvloer is niet altijd de meest gezonde plek. En dan zit je ook nog de hele dag achter je bureau en beweeg je weinig. Niet goed voor je gezondheid, maar ook niet voor je productiviteit! Iedereen weet dat je gezond moet eten en genoeg moet bewegen, maar er zijn meer dingen die je kunt doen om met een kantoorbaan fit te blijven. Monsterboard geeft 6 tips!

 

 

  1. Drink genoeg. Naast gezond eten is gezond drinken belangrijk. Vind je water saai? Drink dan thee of maak water met een smaakje door er wat vers fruit aan toe te voegen. Zo hoef je niet naar de frisdrankautomaat, én genoeg drinken zorgt ook nog eens voor meer energie!
  2. Ga naar buiten! Loop een rondje door het park tijdens je lunchpauze. Of haal je (gezonde) lunch eens buiten de deur. De beweging is niet alleen goed voor je, ook de frisse lucht zorgt ervoor dat je je energieker voelt. Het is ook een goede remedie tegen die welbekende middagdip. Hier lees je wat je daar nog meer tegen kunt doen.
  3. Ontspan. Zorg naast voldoende beweging ook dat je genoeg ontspant. Even vijf minuutjes de krant lezen, een praatje maken met een collega, een kopje koffie halen, kleine momenten van ontspanning geven juist energie.  
  4. Leer je collega’s kennen. Het is niet alleen gezellig, een goede band met je collega’s kan ook je productiviteit verbeteren. Drukke dag of zit je even niet zo lekker in je vel? Vraag je collega’s om hulp of steun. Samen los je het zo op!
  5. Let op je houding. Een gezonde werkhouding is heel erg belangrijk en kan veel lichamelijke klachten voorkomen. Zorg dat je rechtop zit met je voeten op de grond en dat je bureaustoel goed afgesteld is. Er zijn ook veel oefeningen die je kunt doen terwijl je op je bureaustoel zit. Hier vind je er een aantal.
  6. Beweeg en eet gezond. Deze lijst is niet compleet zonder te noemen dat je ook moet bewegen en gezond moet eten om fit te blijven. Het lijken dooddoeners, maar het is heel belangrijk om je werkdag gezond en productief door te komen. Een loopje naar de keuken of het koffieautomaat, de trap nemen in plaats van de lift, maar probeer bijvoorbeeld ook niet meer intern te bellen. Loop naar een collega toe als je iets wilt bespreken. Niet alleen beter voor je conditie, het is ook nog eens collegiaal! En wat betreft gezond eten: het hoeft niet moeilijk te zijn, je moet het alleen goed voorbereiden! Maak thuis een gezonde salade of soep en neem dat mee naar kantoor voor de lunch. Zorgt er ook voor dat je een voorraadje verantwoorde snacks bij je hebt, zoals fruit, een mueslireep of snackgroenten. Zo ben je minder snel geneigd een hand uit de droppot te nemen of naar de snackautomaat te lopen.

Steeds meer werkgevers vinden een gezonde werkomgeving belangrijk. Het is op steeds meer werkplekken mogelijk om bijvoorbeeld te sporten tijdens werktijd, sommige kantoren hebben zelfs een sportruimte of zorgen voor een abonnement op een sportschool. Ook vind je bij veel kantoren tegenwoordig een grote fruitschaal of gezonde drankjes. Vraag gerust tijdens een sollicitatie aan het bedrijf wat zij allemaal doen om de werkplek zo gezond mogelijk te maken! Hier vind je nog meer voorbeelden van vragen die je kunt stellen tijdens sollicitaties.