Sollicitatiegesprek voorbereiden met de STAR methode

Wordt een ster in het solliciteren.

Het vooruitzicht op een sollicitatiegesprek wekt veel zenuwen op. Je wilt je kwaliteiten en ervaring tonen en de vragen van de werknemer duidelijk beantwoorden. De werknemer stelt deze vragen namelijk omdat hij of zij wil bepalen wie de juiste kandidaat is voor de functie. De STAR-methode is één van de manieren die zij inzetten om jouw kwaliteiten te toetsen. Goed nieuws, jij kunt deze methode ook gebruiken om tot concrete en bondige voorbeelden van jouw kwaliteiten te komen. Zo kun je een goede indruk achterlaten. En dat is nodig om die baan te krijgen!

Wat is de STAR methode?

De STAR-methode is een interviewtechniek die je helpt je een goede indruk achter te laten in een sollicitatiegesprek. STAR staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat: vier concepten waar je op moet letten tijdens het beantwoorden van sollicitatievragen. Deze methode helpt je jouw vorige werkzaamheden uit te leggen en de recruiter een beeld te geven van wat ze van je kunnen verwachten op de werkvloer.

De methode is het breinkind van Development Dimensions International, een Amerikaans personeelsbeleid consulaat gevestigd in Pittsburgh. Development Dimensions International (ook bekend als DDI) wilde een techniek ontwikkelen waarmee bedrijven de productiviteit en efficiency van hun werknemers konden beoordelen. Tegenwoordig maakt vrijwel iedere sector gebruik van STAR, van universiteiten tot fabrieken tot non-profitorganisaties.

De methode heeft veel voordelen. Volgens HAYS, een platform voor recruiter experts, laat de methode "zien dat je gestructureerd bent." Daarnaast "geeft het een mooie leidraad binnen het sollicitatiegesprek om je talenten en positieve eigenschappen naar voren te brengen." In andere woorden, STAR geeft nerveuze sollicitanten iets om zich aan vast te houden tijdens het sollicitatiegesprek. Zo weten ze zeker dat ze een goede indruk achterlaten.

Star methode sollicitatie onderdelen

De STAR-methode bestaat, zoals gezegd, uit vier onderdelen: Situatie, Taak, Actie en Resultaat.

Situatie:

Schetst een situatie waarin je je ooit verkeerde. Denk bijvoorbeeld aan een baan, bijbaan of studie. Kies een situatie waar er veel op het spel stond, zoals het voorbereiden van een belangrijke presentatie of het oplossen van een bijzonder probleem, of het behalen van een buitengewoon resultaat. Hoe unieker de situatie, des te makkelijker je de aandacht van de recruiter kan trekken.

Taak:

Tijdens het schetsen van de situatie moet je ook uitleggen welke taken en verantwoordelijkheden je toentertijd had. Taken verschillen. Studenten moeten goede cijfers halen en op tijd hun onderzoeksresultaten inleveren. Werknemers moeten dagelijkse opdrachten uitvoeren en communiceren met hun collega's en supervisors. Het kunnen uitleggen van taken toont dat je je bewust bent van wat een ander verwacht.

Actie:

Situatie en taak stellen samen een probleem of obstakel voor. Actie betreft het stappenplan dat je ooit opstelde om het probleem aan te pakken. Wat heb je gezegd of gedaan om de situatie op te lossen of het obstakel te overwinnen? Dit is wellicht het belangrijkste onderdeel van STAR. Het kunnen formuleren van een strategie of een stappenplan toont dat je kan presteren onder druk.

Resultaat:

Wat gebeurde er nadat jij jouw stappenplan volgde? Behaalde je een indrukwekkend resultaat of ervaarde je soms een waardevol leermoment? Dit zijn nou precies de dingen die een recruiter graag wilt horen. Je kan deze vier stappen toepassen op verschillende vaardigheden die op jouw cv staan vermeld. Zo krijgt de recruiter een beter beeld van je persoonlijke en professionele ontwikkeling.

STAR methode voorbeelden

Het toepassen van de STAR-methode is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak leer je het snelste naar voorbeeld van een ander. Daarom volgen hier twee uitwerking star-methode voorbeelden:

Star methode voorbeeld 1

Dit voorbeeld is gebaseerd op een moment opname van de schrijver tijdens zijn stage op een redactie.

Situatie:

"Halverwege mijn studie journalistiek liep ik stage bij een tijdschrift dat zich specialiseerde in verslagen over kunst, cultuur en media. Het was mijn eerste stage. Ik wist niet hoe de rolverdeling van een redactie eruitzag. Als stagiair wilde ik mijn best doen om een positieve indruk achter te laten, want een succesvolle stage kan zomaar tot een baanaanbod leiden."

Taak:

"Als stagiair redactie had ik verschillende verantwoordelijkheden. Naast het controleren van artikelen moest ik ook mijn eigen verslagen aanleveren. Minimaal twee verslagen per week, dat was de verwachting van mijn stagebegeleider. Dat is heel wat, zeker voor iemand die nog nooit een verslag heeft geschreven. Om mijn werk te kunnen doen, moest ik zorgen dat ik niet aan mezelf ging twijfelen."

Actie:

"Tijdens mijn stage vond in de stad een belangrijk filmfestival plaats. Mijn stagebegeleider kon helaas geen toegangspasje bemachtigen. Maar mijn professor, een organisator van het festival, kon dat wel. Door het initiatief te nemen, kon ik recensies schrijven voor diverse films en zelfs een aantal acteurs, regisseurs en producenten interviewen."

Resultaat:

"Mijn stagebegeleider verwachtte dat ik wekelijks twee verslagen zou gaan aanleveren. Dankzij het filmfestival schreef ik uiteindelijk meer dan vier verslagen per week. Mijn begeleider en diens collega's waren zeer onder de indruk van zowel mijn zelfvertrouwen als mijn productiviteit. Toen mijn stage voorbij was, werd mij dan ook een baan bij het tijdschrift aangeboden."

Star methode voorbeeld 2

In dit voorbeeld laten we zien hoe je een kwaliteit kunt tonen door middel van de STAR-methode. De kwaliteit in dit voorbeeld is 'daadkrachtig'.

Situatie:

"Ik werkte als leidinggevende van een team van 20 man op de afdeling Logistieke zaken bij [naam bedrijf]. Door een reorganisatie ontstonden veel geruchten over wie wel of niet ontslagen zou worden. De sfeer in het team begon te veranderen en het werk kwam er onder te lijden."

Taak:

"Mijn taak of rol was om te zorgen dat het werk goed uitgevoerd zou blijven worden en dat de sfeer in het team zou terugkeren."

Actie:

"Ik heb het werk stil laten leggen om met elkaar in gesprek te gaan en de geruchten naar boven te halen. Individuele gesprekken gevoerd met de medewerkers om te kijken wat de behoefte is. Informatie bij managementteam ingewonnen over de feiten van de beslissing. Afspraken met medewerkers gemaakt over het werk."

Resultaat:

"Door mijn acties heb ik gezorgd dat de geruchten werden ontzenuwd en de juiste informatie werd gegeven. Onrust verminderde daardoor en de focus op het werk kwam terug. Uiteindelijk hebben we, in een roerige periode, toch de target van 90% gehaald."

5 tips voor een geslaagde STAR methode

  1. Werk drie belangrijke kwaliteiten uit die nodig zijn voor de functie waarop je solliciteert. Zoek naar situaties binnen de laatste drie tot vijf jaar waarin je deze kwaliteiten hebt getoond. Hoe actueler, hoe beter.
  2. Belangrijk, wijd niet te veel uit per onderdeel. Houd het kort en krachtig, geef niet meer dan vijf zinnen per onderdeel. De interviewer bepaalt of hij of zij er meer over wil horen.
  3. Benoem bij het resultaat cijfers of percentages. Of nog beter, wat het bedrijf het financieel heeft opgeleverd.
  4. In veel STAR-voorbeelden zitten meerderde kwaliteiten verborgen. Zoek ze op en zet dit verhaal ook eens in voor een andere kwaliteit.
  5. Oefen je STAR met anderen. Vertel ze jouw verhaal en vraag om eerlijke feedback. Het verhaal moet jou dienen, dus komt jouw kwaliteit echt naar voren?

Andere sollicitatiegesprek methoden

De STAR-methode wordt soms ook wel de STARR methode genoemd. De tweede 'R' staat voor reflectie. Je reflecteert op een situatie tijdens een vorige baan en gaat na wat je van deze situatie hebt geleerd. Zelfs als je jouw oorspronkelijke doelstelling niet weet te bereiken, kun je nog steeds het een en ander opsteken van het proces. Dit laat zien dat de sollicitant bereid is om door te groeien in zijn werk.

Naast de STAR-methode heb je ook nog de SOARA methode. Deze methode is ontwikkeld door Hagymas Laszlo, een professor van taalkunde, en Alexander Botos, een medewerker bij de National Institute of Economic and Social Research. SOARA staat voor situation, objective, action, results en aftermath. Net als STAR doelt SOARA op het bespreken van een recent probleem of obstakel. De sollicitant kan zelf bepalen welke benaming hij of zij prettiger vindt.

Solliciteren doe je via Monsterboard

Nu je weet hoe je de STAR-methode tijdens je sollicitatiegesprek gebruikt, is het hoog tijd om te gaan solliciteren naar vacatures. Maak een profiel aan op de Monsterboard website om je zoektocht naar een nieuwe baan te versoepelen. Vergeet niet om een gratis profiel aan te maken en je cv te uploaden zodat recruiters je makkelijker kunnen opsporen.