Soorten collega’s die je beter vermijdt

Sommige collega's kan je beter negeren

Soorten collega’s die je beter vermijdt

Sommige collega’s zijn lastig om mee te werken. De een vertoont haantjesgedrag terwijl de ander terughoudend is. Eigenlijk heel logisch – er zijn immers zo veel verschillende persoonlijkheden.

Maar er zijn ook type collega's die anderen negatief beïnvloeden. Aan het begin van je carrière kan het lastig zijn om deze te herkennen. Voor je het weeten sleuren ze je mee met hun negatieve invloed. Alle creativiteit raakt uitgeput en door hun toedoen lijkt het alsof je helemaal niets bereikt. Uit een onderzoek naar werkdruk, van Harris Interactive, blijkt dat deze medewerkers gezien worden als een van de grootste stressfactoren op de werkplek. Als gevolg van het soort stress dat deze mensen veroorzaken schiet het ziekteverzuim omhoog, voelen medewerkers zich minder betrokken en worden ze minder productief - dit blijkt uit onderzoek van Tower Watson (Global Benefits Attitudes Survey).

Wat deze collega's ook doen, blijf weg bij deze mensen. Beter voor je carrière, productiviteit en voor je humeur.

 

De dwarsligger / klager

Het is algemeen bekend dat een mentaliteit aanstekelijk is. Iemand die overal nee op antwoordt of iemand die constant tegen collega’s ingaat, kan de stemming behoorlijk beïnvloeden. Ga je daarin mee of probeer je die collega te vermijden?

Jennifer Lee Magas, vicepresident van Magas Media Consultants LLC, een pr-bedrijf in Connecticut, raadt aan om dwarsliggers niet zomaar hun gang te laten gaan, zelfs als het aanvankelijk onschuldig lijkt. “Hoewel je je in eerste instantie misschien verplicht voelt om ernaar te luisteren, zou je een slechte reputatie kunnen krijgen door jezelf te veel met die persoon te associëren”, zegt ze.

Geef niet toe aan de negativiteit, maar blijf beleefd en houd de gesprekken oppervlakkig. Uiteindelijk hangt het ervan af of je regelmatig met deze persoon moet samenwerken. Als dat niet het geval is, dan kan je hem/haar waarschijnlijk ontwijken. Als dat wel het geval is, neem dan het volgende advies van Magas aan: "Geef niet toe! Net als negativiteit kan ook positiviteit aanstekelijk werken. Misschien ben jij wel de aangewezen persoon om de overgang naar een positieve mentaliteit in te luiden."

 

De roddelkoning(in)

Het is net alsof je weer in de brugklas zit; ook in het bedrijfsleven barst het van de roddelaars. De ene keer zijn ze niet meer dan een afleiding, de andere keer allesoverheersend. Eigenlijk kun je ze missen als kiespijn. Speel het spelletje daarom niet mee, maar maak duidelijk dat je niet aan roddelen doet. Zo simpel is het. Als je er niet openlijk afstand van neemt, kan er gedacht worden dat jij er ook iets mee te maken hebt.

Roy Cohen, loopbaanadviseur in New York, vertelt over een van zijn cliënten. De vrouw vertelde een collega dat ze zwanger was, maar ze was pas in haar tweede maand; veel te vroeg om dat al bij het management te melden. “In al haar enthousiasme praatte ze haar mond voorbij en binnen een paar minuten wist iedereen het, inclusief haar manager”, zegt hij. “Ze was er nog niet aan toe om het over ouderschapsverlof te hebben, wat ze nu plotseling wel moest doen.” Kijk dus uit aan wie je informatie toevertrouwt.

 

De lanterfanter

Werkte iedereen maar net zo hard als jij. Helaas zijn er op de meeste kantoren werknemers te vinden die zich er gemakkelijk van af maken: de lanterfanter. Als je kunt voorkomen dat jij door hun wanprestaties in de problemen komt, dan moet je dat vooral doen. “Als je op deze personen vertrouwd, zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen”, zegt Magas. “Je zou verwachten dat ze wel iets van zich laten horen als ze niet aanwezig kunnen zijn bij die belangrijke vergadering en jij er onverwacht alleen voor staat”.

Als je het idee hebt dat je met dit soort toxic-collega's te maken hebt, praat er dan over met je manager of iemand op de hr-afdeling. Er zijn ongetwijfeld oplossingen te bedenken waardoor je minder met deze collega hoeft te werken en je een stuk productiever zult zijn. En nee, dat valt niet onder zeuren. Jij wilt gewoon de beste omstandigheden creeëren om in te werken, daar zal jouw manager of de HR afdeling alleen maar blij mee zijn.