Skip to main content

Een recruiter bekijkt jouw digitale footprint

Een recruiter bekijkt jouw digitale footprint

Jouw digitale footprint

Als je motivatiebrief en cv de aandacht van de recruiter getrokken hebben, kijkt hij meestal ook even op internet wat er over jou te vinden is. Jouw digitale footprint is belangrijk tijdens je sollicitatie. De meeste recruiters kijken op social media en typen jouw naam in op Google. Zorg dus dat je bewust bent van wat ze te zien krijgen; jouw Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn profiel, maar ook bijvoorbeeld blogs waar je voor schrijft of geschreven hebt en fora waar je actief of bent/was.

Waarom zoekt de recruiter jou online op?

Je hebt een cv en een motivatie gestuurd, de recruiter heeft alle informatie die hij nodig heeft zal je denken? Toch haalt iedere recruiter zijn top kandidaten door de digitale mangel. Een motivatie en cv geven een beeld dat de sollicitant bewust schetst heeft voor het bedrijf, online kan een recruiter zien of dit een beetje overeenkomt met het dagelijkse leven van die persoon - of dat de sollicitatie er een is van het niveau 'mooie praatjes'. Maar jouw digitale footprint laat vaak ook zien waar jou interesses liggen, náást het werk. Een recruiter zoekt niet alleen iemand die zijn werk goed doet, maar ook iemand die in het team en het bedrijf past. Door online rond te neuzen en meer informatie te verzamelen krijgt de recruiter een vollediger beeld van jou en kan beter inschatten of hij je uitnodigt op gesprek.
 

Waar let een recruiter op?

Hij kijkt of het beeld dat hij van jou heeft naar aanleiding van je sollicitatie, overeenkomt met hoe jij je online profileert. Online is natuurlijk heel breed, als je jouw naam intikt bij een zoekmachine zie je wat een recruiter ook ziet. Maar meestal komt het volgende naar boven als jouw digitale footprint:

Facebook
Je kunt je Facebook-pagina afschermen tegen mensen die je niet kent, maar ook als je dit hebt gedaan is het verstandig om een beetje op te letten met wat je online plaatst. Je weet immers nooit waar jouw foto's of berichten terecht komen als het wordt gedeeld en geliked. Bedenk je ook dat foto's waarin vrienden jou taggen, ook naar boven komen als iemand zoekt op jouw naam. Ben je niet zo blij met de getagde foto van jouw vrienden? Verwijder de tag, en de foto is uit jouw digitale footprint.

Twitter
Jouw Twitter biografie zegt veel over hoe jij jezelf ziet en hoe je wilt dat andere mensen je zien - dit geldt ook voor je profielfoto. Je tweets vertellen wat jou bezig houdt en hoe je reageert op andere mensen. Vergeet nooit dat al je tweets zichtbaar zijn, ook als je begint met een @mention! Alleen privéberichten staan afgeschermd voor nieuwsgierige mensen.

Instagram
Instagram geeft misschien niet veel informatie prijs, maar laat wel zien waar jij je mee bezig houdt. En als je solliciteert naar een creatieve- of marketingfunctie, krijgt een recruiter toch een beeld van je door naar jouw foto's te kijken.

LinkedIn
Online netwerken vraagt om recente informatie en een professionele foto. Zorg dat jouw werkgeschiedenis overeenkomt met het cv dat je rondstuurt naar bedrijven; recruiters kijken soms of jouw verschillende cv's overeenkomen. 

Blogs en fora
Jij schrijft online, laat je creativiteit zien, deelt je visie en leert andere mensen iets door jouw kennis te delen. Zo lang dit niet gepaard gaat met bedrijfsgevoelige informatie of (negatieve) verhalen over collega's kan een recruiter dat alleen maar toejuichen. Zeker als je op deze kanalen je eigen naam en e-mailadres gebruikt, dan kunnen reacties en berichten hoog terecht komen in Google. Denk altijd twee keer naar voordat je een krachtige reactie post.

Websites van sportclubs en verenigingen
Maar ook websites van clubs of sportverenigingen vallen onder jouw digitale footprint. Kijk maar eens op de site van jouw voetbalvereniging, grote kans dat er staat welke teams er zijn en wie daar in zitten. Als jouw naam hier bij staat, komt die pagina ook naar boven bij zoekmachines. Niet de meest interessante informatie voor recruiters, maar goed om je bewust te zijn dat ook dit vindbaar is voor iedereen.

Online cv
Ook je online cv valt onder jouw digitale footprint. Werkgevers vinden deze in onze database en maken zo kennis met jou. Als je een goede indruk maakt en past bij wat zij zoeken, kunnen ze contact met je opnemen. Zorg dus dat jouw online cv altijd up-to-date is, dan maak je de meeste kans op die goede indruk.

 

Maak online een goede indruk met jouw digitale footprint

Een professionele foto, een volledig profiel en überhaupt te vinden zijn op het net zijn belangrijk om een goede indruk te maken. Want als je tegenwoordig helemaal níet gevonden kan worden, dan komt meteen de vraag naar boven 'wat heeft deze persoon te verbergen'. Wil je de indruk die je online maakt middels je digitale footprint positief beïnvloeden? Denk dan aan het volgende:

Persoonlijkheid
Wat jij online plaatst, wordt gezien al een weerspiegeling van wie jij bent. Je hebt invloed op wat je plaatst, zorg dus dat jouw digitale footprint past bij wat je uit wilt stralen. Dat wil niet zeggen dat je altijd zakelijk moet zijn, maar wel dat je moet bedenken of je in de toekomst met de inhoud geassocieerd wilt worden. Je kan er altijd op aangesproken worden. 

Eenheid
Zorg dat jouw informatie overal up to date is en dat jouw online profielen elkaar niet tegenspreken. Als er drie verschillende ‘huidige werkgevers’ te vinden zijn, kan dat verwarrend werken en het staat niet zo professioneel. Als je geen tijd (of geen zin) hebt om verschillende kanalen bij te houden, zorg dan dat je er niet heel veel aanmaakt.

Portfolio
Voor sommige functies is het een pluspunt als je online erg actief bent, denk aan een marketing of social media functie. Zie het web als jouw online portfolio.

Tip van Fleur Okker, HR manager en voormalig recruiter bij Monsterboard: ‘Plaats in je cv een linkje naar een professionele pagina van jou: een eigen website of jouw netwerkprofiel. Dat maakt het voor de recruiter makkelijk om extra informatie over jou te vinden en jij stuurt zo wat hij (als eerste) over jou te zien krijgt.

 

Negatieve input voor jouw digitale footprint

Onthoud dat het veel lastiger is om iets van het web af te krijgen, dan is het is om het er op te zetten. Soms lukt het zelfs helemaal niet meer om iets volledig te verwijderen. Sommige onderwerpen liggen gevoelig, let daarom extra op met uitingen en meningen over de volgende onderwerpen:

  • Geloofsovertuiging
  • Politieke voorkeur
  • Geheimen van jezelf en anderen
  • Seksualiteit en geaardheid
  • Drugs- en drankgebruik
  • (in aanraking komen met) justitie
  • Bedrijfsgevoelige informatie - deze hoor je overigens nooit ergens te verkondigen, ook niet offline

 

Help, die digitale footprint is stressing me out

Recruiters gebruiken jouw digitale footprint alleen om een beter beeld van jou te krijgen. Als er geen hele opvallende dingen te vinden zijn online, zal dit heus geen dealbreaker zijn; je wordt niet zomaar afgewezen om een gekke tweet. Het is helemaal niet erg als er foto van jou te vinden is waar je op een feestje bent – iedereen heeft een privéleven. Maar wees je er wel van bewust dat jouw online aanwezigheid bijdraagt aan het sollicitatieproces; het is de eerste kennismaking van de organisatie met jou als kandidaat. 


Back to top