Hoe ga je om met 'n vervelende collega?
Nee, negeren is niet de oplossing
De Amerikaanse dichter Max Ehrmann sprak in 1927 de volgende wijze woorden: “Kies kalm je weg te midden van het rumoer en de haast”. Mocht je dus moeten samenwerken met een vervelende collega die altijd gehaast of rumoerig is, dan zou je volgens Erhmann’s gedicht op zoek moeten gaan naar een andere werkplek. Echt praktisch is dat advies niet. Het is immers onwaarschijnlijk dat je je baan zult opgeven vanwege een irritante collega. Maar wat kun je dan wel doen?
Ga eens in hun schoenen staan
Het is verleidelijk om een vervelende collega van 9 tot 5 te negeren, maar echt gezond of productief is dat niet. Door de tijd te nemen om die collega beter te leren kennen, zal diegene jou ook meer tegemoet komen, wat vanzelfsprekend positief is.
Het is niet de bedoeling dat je daar in doordraaft, maar je zou het kunnen zien als een uiting van respect. Naast dat je beter overweg kunt met de roddelaar of pestkop van het kantoor, zal hij of zij zich ook socialer opstellen. Je zult die persoon niet langer als sta-in-de-weg zien, maar meer als een gelijkwaardige collega; een doodnormaal persoon met dromen, fobieën en ambities. Misschien niet als je meest favoriete collega, maar grote kans dat hij wel wat minder in je irritatiezone zit.
Vanwege welke eigenschappen botsen jullie?
Het is erg gemakkelijk om een negatieve mening over iemand te vormen en elke interactie daardoor te laten beïnvloeden. Als je probeert om van elkaar te leren en elkaar te begrijpen (in plaats van elkaar de hele dag te negeren), dan zul je ook ontdekken wat het precies is dat jou irriteert.
Bovendien zit irritatie vaak op jouw zwakke plek. Wees eerlijk naar jezelf; kan je soms iets leren van die irritante collega die altijd zo punctueel is? Misschien juist omdat jij vaak een beetje laat bent met aanleveren en het daarom niet kan hebben dat hij zeurt over deadlines?
Ga het gesprek aan
Ga het gesprek op een professionele manier aan door je mening op een eerlijke en constructieve manier te brengen. Dat is niet altijd gemakkelijk en je zult er een flinke dosis lef voor moeten hebben, maar het is beter om eerlijk over je gevoelens te praten dan ze op te kroppen. Uiteindelijk zul je je er beter door voelen. Daarnaast geef je die vervelende collega ook de kans om jou te begrijpen, iets wat niet mogelijk is als jij je mening niet deelt. Het zou namelijk zomaar kunnen dat hij of zij zelf niet doorheeft welke invloed diens gedrag heeft.
Door op een professionele manier het gesprek aan te gaan kom je er misschien wel achter hoe jullie elkaar op kantoor kunnen versterker. Op die manier werken jullie samen aan betere resultaten.