De kracht van jezelf zijn op het werk
Op het werk en toch moeiteloos jezelf zijn: hoe pak je dat aan?
Jezelf zijn op je werk. Dat klinkt heel logisch en makkelijk, maar in de praktijk is bijna niemand 100% zichzelf op de werkvloer. En dat is niet gek, want je hebt immers een andere rol op het werk dan thuis.
Toch is het belangrijk dat het verschil tussen beide versies van jezelf niet te groot wordt. Een masker opzetten en je aanpassen aan bijvoorbeeld de heersende bedrijfscultuur houd je even vol maar niet op de lange termijn!
Wat zijn de voordelen van een baan waarbij je jezelf kunt zijn en hoe kun je het dichtst bij jezelf blijven? Je leest het hier!
Het verschil tussen jezelf zijn en authenticiteit
Beide termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar toch zijn er subtiele verschillen. Het onderscheid zit hem in het volgende:
- "Jezelf zijn" gaat om het tonen van je ware karakter en eerlijk zijn over je overtuigingen, waarden en persoonlijkheid.
- "Authenticiteit" omvat niet alleen het tonen van je ware zelf, maar ook het daadwerkelijk handelen in overeenstemming met je waarden en principes.
Stel, je bent van nature introvert en je werkomgeving laat vaak extravert gedrag zien tijdens een teambijeenkomst. "Jezelf zijn" zou in dit geval betekenen dat je je introverte aard respecteert en niet geforceerd probeert extravert te zijn. Je zou ervoor kunnen kiezen om op een andere manier een bijdrage te leveren, zoals het delen van doordachte geschreven input of het leiden van een kleine groepsdiscussie in plaats van een grote meeting.
Een voorbeeld van authenticiteit op het werk is bijvoorbeeld wanneer je leidinggevende een besluit neemt dat in strijd is met je persoonlijke waarden. In plaats dat je ja en amen knikt om conflicten te vermijden, kies je ervoor om op een respectvolle manier je standpunt uit te leggen.
Je deelt je zorgen en legt uit waarom bepaalde waarden voor jou van groot belang zijn. Dit getuigt van authenticiteit, want je handelt in overeenstemming met je diepere overtuigingen. Zelfs als dit betekent dat je een moeilijk gesprek moet aangaan.
8 Voordelen van jezelf zijn op het werk
Moeiteloos jezelf zijn werpt zo z'n vruchten af. Je succes en voldoening in je werk gaan namelijk vaak hand in hand met de mate waarop je jezelf kunt zijn. Hier zijn een aantal redenen waarom het zo belangrijk is om bij jezelf te blijven:
- Echtheid bevordert welzijn
- Betere werkrelaties
- Innovatie en creativiteit
- Persoonlijke groei
- Carrière-identiteit
- Hogere werkbetrokkenheid
- Diversiteit en inclusiviteit
- Werkplezier
1. Echtheid bevordert welzijn
Jezelf anders voordoen dan je bent zorgt voor stress gerelateerde klachten zoals hartkloppingen, hoge bloeddruk en zere spieren. Wees daarom eerlijk tegen jezelf en kies een bedrijf waar je persoonlijkheid bij past én waar je het werk leuk vindt.
2. Betere werkrelaties
Het delen van je ware zelf draagt bij aan een sfeer van vertrouwen en openheid. Dit creëert sterke verbindingen met collega's, wat weer helpt voor effectievere samenwerkingen.
3. Innovatie en creativiteit
Innovatie wordt gestimuleerd door een werkomgeving die verschillende invalshoeken kan waarderen. Wanneer je je vrij voelt om je unieke bijdrage te leveren, ontstaan de beste creatieve ideeën!
4. Persoonlijke groei
Wanneer je je veilig genoeg voelt om trouw te blijven aan wie je bent, kun je je vaardigheden en capaciteiten beter ontwikkelen. Dit is erg belangrijk voor persoonlijke groei.
5. Carrière-identiteit
Wanneer je bekend staat om je unieke bijdragen en vaardigheden helpt dit bij het vormgeven van je carrière-identiteit. Mensen weten wat ze aan je hebben en weten dat jij de juiste persoon bent voor een bepaalde klus.
6. Hogere werkbetrokkenheid
Als je jezelf kunt zijn voel je je meer betrokken bij je werk. Daardoor ben je meer gemotiveerd en toegewijd om te werken aan de organisatiedoelen.
7. Diversiteit en inclusiviteit
Een bedrijfscultuur waar jezelf zijn wordt gewaardeerd, bevordert diversiteit en inclusiviteit. Verschillende achtergronden en perspectieven erkennen en vieren zorgt voor een positieve dynamiek binnen het team.
8. Werkplezier
Last but not least! Een baan waarbij je jezelf kunt zijn zorgt voor groter werkplezier. Op een ontspannen en natuurlijke manier met je werk bezig zijn is uiteindelijk goud waard!
9 Signalen waaruit blijkt dat je je te veel aanpast op het werk
Het kan zijn dat je, zonder dat je het in de gaten hebt, een ander persona aanneemt zodra je de werkvloer op stapt. Let daarom op de volgende signalen die erop kunnen wijzen dat je jezelf te veel aanpast op het werk:
- Je verbergt je ware gevoelens.
- Je negeert je persoonlijke waarden.
- Je bent continu aan het toneelspelen.
- Je past je aan aan een ongezonde cultuur.
- Je bent bang voor afwijzing.
- Je bent je identiteitsgevoel kwijt.
- Je voelt je niet vervuld in je werk.
- Je hebt continu stress en onvrede.
- Anderen bepalen jouw identiteit.
Laat je vinden door topwerkgevers!
6 Gevaren van niet jezelf kunnen zijn op het werk
Het niet jezelf kunnen zijn op het werk brengt verschillende gevaren en risico's met zich mee. Niet bij jezelf blijven heeft gevolgen op zowel persoonlijk als professioneel vlak, denk aan:
- Welzijnsproblemen
- Burn-out
- Gebrek aan voldoening
- Gebrek aan zelfontplooiing
- Slechte werkrelaties
- Verlies van identiteit
1. Welzijnsproblemen
Je ware zelf voortdurend onderdrukken kan leiden tot stress, angst en depressie. Dit kan leiden tot een gevoel van vervreemding.
2. Burn-out
Overmatige stress en uitputting kan leiden tot een burn-out. Dit kan ernstige gevolgen voor zowel je mentale als fysieke gezondheid hebben.
3. Gebrek aan voldoening
Jezelf niet kunnen uitten kan leiden tot een gebrek aan voldoening in je werk. Dit gebrek aan vervulling zorgt er weer voor dat je minder gemotiveerd bent en slechter presteert.
4. Gebrek aan zelfontplooiing
Niet jezelf kunnen zijn kan de mogelijkheden tot zelfontplooiing beperken. En als je geen nieuwe vaardigheden kunt ontwikkelen beperk je je groei. Het kan moeilijker zijn om opgemerkt te worden en kansen te grijpen als je jezelf niet bent.
5. Slechte werkrelaties
Je constant moeten aanpassen leidt tot oppervlakkige werkrelaties. Gebrek aan echtheid maakt het moeilijker om een diepgaande en ondersteunende band met je collega's op te bouwen.
6. Verlies van identiteit
Als je niet jezelf kunt zijn op het werk loop je het risico je eigen identiteit te verliezen. Dit kan leiden tot verwarring over wie je bent op en buiten je werk.
9 Tips hoe bij jezelf te blijven op het werk
Hoe moet je jezelf zijn op het werk? Het lijkt simpel maar in de praktijk kan het lastig zijn. Daarom hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet om jezelf te blijven op het werk:
- Ken je waarden en prioriteiten
- Weet wat je sterke punten en vaardigheden zijn
- Wees duidelijk in je communicatie
- Stel realistische grenzen
- Blijf trouw aan jezelf in lastige situaties
- Zoek een passende werkomgeving
- Neem verantwoordelijkheid voor je ontwikkeling
- Toon empathie en respect voor anderen
- Durf jezelf te zijn
1. Ken je waarden en prioriteiten
Zoek uit wat je persoonlijke en professionele waarden zijn. Bepaal voor jezelf wat het belangrijkste is in je werk en carrière.
2. Weet wat je sterke punten en vaardigheden zijn
Erken je sterke punten en unieke vaardigheden. Pas deze kwaliteiten toe in je werk op een manier die passend is voor jou.
3. Wees duidelijk in je communicatie
Wees eerlijk en open in je communicatie. Deel je ideeën, zorgen en meningen op een respectvolle manier.
4. Stel realistische grenzen
Stel grenzen voor een gezonde werk-privébalans. Wees duidelijk over wat je wel en niet acceptabel vindt op de werkplek.
5. Blijf trouw aan jezelf in lastige situaties
Blijf trouw aan je waarden en principes, ook in lastige situaties. Laat externe druk niet ten koste gaan van jezelf.
6. Zoek een passende werkomgeving
Kies een organisatie waar de bedrijfscultuur overeenkomt met jouw waarden. Betekent dit dat je op zoek wilt of moet naar een andere baan? Bekijk het van de positieve kant: in jouw toekomstige droombaan kun jij helemaal jezelf zijn!
7. Neem verantwoordelijkheid voor je ontwikkeling
Blijf werken aan je professionele ontwikkeling op manieren die bij jou passen. Hoe meer je jezelf de kans geeft om te groeien, hoe beter je bij jezelf kunt blijven.
8. Toon empathie en respect voor anderen
Door te leren van ervaringen en open te staan voor feedback kun je veel over jezelf leren. Je leert je aan veranderende omstandigheden aan te passen zonder je identiteit te verliezen.
9. Durf jezelf te zijn
Jezelf zijn moet je durven. Wees moedig en durf authentiek te zijn, zelfs als dat betekent dat je anders bent dan de rest. Waardeer je eigenheid en onthoud dat diversiteit bijdraagt aan een rijkere werkomgeving.
9 Dingen die je beter niet doet op je werk
Oké, het mooiste is dat je zoveel mogelijk jezelf kunt zijn op je werk. Toch zijn er een aantal gedragingen die passender zijn in de privésfeer en niet op het werk. Een aantal voorbeelden zijn:
- Te veel persoonlijke details delen
- Informeel taalgebruik en slang
- Uitgebreide pauzes
- Emotionele uitingen
- Ongestructureerde werkuren
- Negatieve kritiek geven zonder constructieve oplossingen
- Te informele kledingstijl
- Roddelen
- Slechte persoonlijke gewoontes
1. Te veel persoonlijke details delen
In je privéleven deel je misschien veel persoonlijke details over jezelf, zoals gezondheidsproblemen of intieme relatiedetails. Op het werk is het gebruikelijker om hier wat terughoudender in te zijn.
2. Informeel taalgebruik en slang
In informele settings kun je geneigd zijn om informeel taalgebruik, dialect en slang te gebruiken. Op het werk is professioneel taalgebruik belangrijk om respect te krijgen.
3. Uitgebreide pauzes
Thuis kun je misschien genieten van uitgebreide pauzes en lange lunches. Op het werk heb je je aan pauzetijden te houden.
4. Emotionele uitingen
Privé kun je je emoties zoals huilen of uitbundige blijdschap openlijk laten zien. Op het werk kun je ervoor kiezen bij jezelf te blijven maar wordt er wel van je verwacht dat je je emoties op een beheerste en professionele manier uit.
5. Ongestructureerde werkuren
Thuis ben je wellicht wat minder gestructureerd en kun je soms dingen op z'n beloop laten. Op het werk worden vaak specifieke werkuren en punctualiteit van je verwacht.
6. Negatieve kritiek geven zonder constructieve oplossingen
In informele gesprekken kun je je frustraties uiten zonder meteen met oplossingen te komen. Op het werk is een constructieve manier van feedback geven belangrijk en verbetersuggesties worden vaak gewaardeerd.
7. Te informele kledingstijl
Hoewel dresscodes op het werk kunnen variëren, over het algemeen is het gepast om een meer formele kledingstijl te hanteren dan in je vrije tijd. Laat je joggingbroek maar thuis dus!
8. Roddelen
Privé blijf je wellicht graag op de hoogte van het wel en wee van iedereen en geef je graag je ongezouten mening daarover, maar op het werk is dit geen goed idee. Ga er dus niet in mee en verspreid zelf absoluut geen roddels.
9. Slechte persoonlijke gewoontes
Wat je thuis doet moet je zelf weten, maar op het werk is etiquette wel gewenst. Je persoonlijke hygiëne verwaarlozen, superluid kauwgom kauwen, nagelbijten of andere slechte persoonlijke gewoonten zijn bijvoorbeeld echt not done.
Vind nu een passende baan via Monsterboard
Zit je momenteel niet op je plek en ben je op zoek naar een baan waar jezelf zijn prioriteit is? Creëer dan nu een gratis profiel bij Monsterboard en upload je cv. Zo reageer je supersnel op de leukste banen en ben je zichtbaar voor werkgevers en recruiters. Ook krijg je matchende vacatures van ons in je mailbox bezorgd. Wat wil je nog meer?!