Google het bedrijf waar je op gesprek gaat

Google het bedrijf waar je op gesprek gaat

Zoek het bedrijf op

Om goed beslagen ten ijs te komen, is het van belang dat je je inleest in het bedrijf waar je gaat solliciteren of een interview hebt. Om meer informatie te krijgen, raden we je aan om  te bellen, maar voordat je dat doet moet je eerst zelf onderzoek doen: Google het bedrijf en kijk op social media. Een goede recruiter zal hetzelfde doen bij zijn kandidaten, daarom is het belangrijk om je bewust te zijn van je digitale voetprint.
 

Interessante informatie over het bedrijf

Je hoeft echt niet alle ‘ins & outs’ te weten, maar het wordt op prijs gesteld als je iets van het bedrijf af weet. Breng daarom een bezoek aan de website van het bedrijf en kijk of ze een speciale 'Werken bij' pagina hebben. Ga ook op zoek naar persberichten die het bedrijf uitgestuurd heeft, misschien hebben ze nieuwe producten uitgebracht? Voer ook een zoekopdracht uit op Google News om te kijken hoe het bedrijf de afgelopen tijd in het nieuws is geweest.
 

Zoek de recruiter

Natuurlijk kan je het internet ook gebruiken om meer te weten over de recruiter waarmee jij straks een gesprek hebt. Zoek hem op op LinkedIn voor professionele informatie en kijk eens op Twitter hoe hij zich daar profileert. Google kan je vertellen of de recruiter misschien online wel actief is met schrijven voor blogs? Zo weet je vooraf al een beetje wie je straks tegenover je hebt zitten. Een duidelijk beeld van je gesprekspartner helpt om de zenuwen van het solliciteren de kop in te drukken.

Wees discreet met de informatie

De informatie die je vindt, kan van pas komen in het gesprek. Als je weet dat degene het leuk vindt om in zijn vrije tijd websites te bouwen, weet je dat je het gesprek in vakjargon kan voeren. Beoefent hij actief een sport? Dan kan jouw eigen sportieve activiteiten benadrukken. Maar let er op dat je dit op een terughoudende manier doet.

De kracht zit in het feit dat je het wel weet, maar dat de ander dat niet in de gaten heeft. Als je bewust laat merken dat je meer van je gesprekspartner weet dan dat hij veronderstelt, kan hij de verkeerde indruk van je krijgen. Het zal je kansen zeker verkleinen als je vertelt dat je de oplossing hebt voor de loszittende trapleuning in zijn vakantiehuis op Texel, waardoor hij de afgelopen drie maanden al vijf keer is gevallen. Dan zal de recruiter zich gaan afvragen of je een stalker of een sollicitant bent.