Skip to main content

Bedrijfsfeestje? Denk aan de etiquette

Bedrijfsfeestje? Denk aan de etiquette

Etiquette

Het is weer tijd voor het kerstfeest of de nieuwsjaarsborrel van je werk. Gezellig een drankje drinken met je collega's. Maar laat de informele sfeer geen vrijbrief zijn om je professionele houding te laten varen. Natuurlijk moet je lekker jezelf zijn en het naar je zin hebben, maar vergeet niet dat het nog altijd om je werk gaat.

 

Bedrijfsfeest etiquette

Etiquette heeft niet altijd te maken met de volgorde van je bestek. Het is ook de omgangsvorm met andere mensen, de manier waarop je binnenkomt en hoe je je vermaakt. Het ene bedrijf zal een formeler feest hebben dan het andere, maar dit zijn puntjes van aandacht voor iedere bijeenkomst, bij ieder bedrijf.

  • Alcohol met mate  

    Een gesprek voeren met je baas wanneer je met dubbele tong praat is af te raden. Maar ook je grenzen vervagen naarmate de glazen alcohol toenemen. Je wilt niet op de bar je beste versie van Last Christmas ten gehore brengen?
  • Houd je aan de dresscode

    Als er een dresscode wordt gecommuniceerd is het wel zo netjes om je daar aan te houden. Het laat zien dat je de moeite van het bedrijf waardeert en dat je de wensen van het bedrijf respecteert.  
  • Gepaste kleding

    Ook als er geen dresscode is, vraagt feestkleding voor een bedrijfsfeest een dubbele check. Is je kleding niet te strak, te kort of te onthullend? Je overhemd gestreken en je schoenen gepoetst? Zorg dat je ook op een borrel je professionele imago vast houdt.
  • Wensen voor eten

    Ben je allergisch, zwanger, heb je wensen wegens je geloof, ben je vegetarisch of mag je om andere reden niet alles eten? Laat dit ruim van te voren weten aan de persoon of het team dat het feest organiseert. Zo weet jij zeker dat je mee kan eten en de organisatoren vinden het fijn om iedereen tevreden te stellen.
  • Praat met de directeur

    Het bedrijfsfeest is misschien wel de enige kans die je krijgt om de directeur persoonlijk te ontmoeten. Stel jezelf voor en maak een kort praatje.
  • Wel of geen partner?

    Voorkom een ongemakkelijk avond en ga vooraf na of je partner ook is uitgenodigd.
  • Geen geroddel

    De informele sfeer maakt wellicht dat je wat makkelijker over de mindere kanten van je werk praat, zoals vervelende collega's. Laat je hier echter niet toe verleiden want voor je het weet verspreidt jouw commentaar zich als een lopend vuurtje.
  • Toast op jou

    Wordt je tijdens het feest in zonnetje gezet? Onderga het dankbaar en bedank de spreker. Klap niet mee als men voor jou applaudisseert en drink ook niet op jezelf. Sta je op het podium als andere collega's ook naar voren geroepen worden, dan kan je wel weer mee toasten.
  • Praat met collega's

    Juist met mensen waar je niet dagelijks je pauze mee deelt. Je leert meer over het bedrijf en netwerken met je collega's bevordert de samenwerking. 
  • Kom op tijd

    Let op hoe laat je arriveert en vertrekt. Is de tijd op de uitnodiging een vanaf tijd of is het de bedoeling dat iedereen dan binnen is? Je wilt niet te laat binnen komen.
  • Geen zin

    Laat ook je gezicht zien als je geen zin hebt. Al kom je maar een half uurtje langs en doe je twee drankjes, dan laat je jouw goede wil zien.
  • Bedank de organisatie

    Vergeet niet om de mensen die het feestje georganiseerd hebben te bedenken. Het is niet alleen om aardig te doen, je valt ook op ten opzichte van collega's die het niet doen.

Maak het tijdens de borrel gezellig met je collega's en laat zien dat je naast een harde werker ook een leuke persoonlijkheid hebt. Fijne feestdagen!


Back to top