Eigenschappen van een goede manager

Als manager moet je iets extra’s kunnen bieden, iets wat niet iedereen heeft. Mocht je een promotie overwegen, controleer dan eerst of jij over minstens één van onderstaande eigenschappen van een goede manager beschikt.

Je bent er voor je mensen

“Als je het voor je team kunt opnemen, kom je als manager al een heel eind”, zegt Dave Popple, president van Psynet Group. “Een goede manager zet zijn medewerkers op de eerste en zijn klanten op de tweede plaats”, zegt hij. “Als een manager meer bezig is met klanten en niet met werknemers, dan zullen deze medewerkers niet voor hem in de bres springen als het nodig is en uiteindelijk zullen de beste medewerkers de organisatie verlaten”.

Je bent oplettend

“De beste managers voorkomen problemen”, zegt Kathleen Brush. “En om problemen te voorkomen zal je goed moeten opletten”. Een medewerker die nerveus is terwijl hij vertelt dat project X op schema ligt, iemand die inconsistente voortgangsrapporten aflevert of een sales-medewerker die net iets té positief is over een deal; het zijn allemaal signalen waar meteen iets mee moet gebeuren. Als je het als manager accepteert wanneer iemand vertelt dat er geen problemen zijn terwijl alles erop wijst dat dat wel zo is, dan zul je het niet lang volhouden. “Iemand die goed oplet en correct handelt, is van onschatbare waarde”, aldus Brush.

Je beschikt over inlevingsvermogen

Als je in staat bent de pijn of het geluk van een ander te begrijpen, dan zou je wel eens een goede manager kunnen worden, zegt Doug Fleener, directeur en managing partner van Sixth Star Consulting. “Empathische managers zijn in staat om medewerkers beter te begrijpen. Daardoor bouwen ze een sterkere band op, zowel als manager als persoonlijk”, zegt hij.

Uit onderzoek van het Centre for Creative Leadership is gebleken dat inlevingsvermogen fundamenteel is voor leiderschap omdat het zo’n belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van relaties. In dat onderzoek wordt empathisch vermogen gedefinieerd als “ontvankelijk zijn naar de overwerkte medemens, interesse tonen in andermans dromen, werknemers met persoonlijke problemen willen helpen en medeleven tonen als iemand over persoonlijk verlies vertelt”.

Het onderzoek toonde een positieve correlatie tussen empathisch vermogen en prestatie. Tevens is gebleken dat wanneer een manager empathisch is naar medewerkers, zijn eigen manager hem dan vaak beter vindt presteren. “Helaas zijn er managers die deze eigenschap verkeerd interpreteren”, zegt Fleener. “Ze zien het als sympathiek zijn, en dat kan problemen opleveren omdat sympathieke managers hun werknemers vaak niet aanspreken op hun verantwoordelijkheid”.

Je staat open voor feedback

Als je goed met feedback om kunt gaan, dan kun je daar als manager veel aan hebben. “Iemand die om feedback vraagt en dat waardeert, heeft meestal een goede opvatting van het begrip feedback”, aldus Fleener. “Zo’n persoon is in staat om feedback op een directe, tactvolle manier in zijn verslagen te verwerken. Mensen die niet met feedback om kunnen gaan, zijn geneigd zelf ook geen feedback te geven”.

Je hebt talent

Natuurlijk, je hebt een taak te vervullen. “Als je uitstekend presteert, ben je in staat een omgeving te creëren waarin je dingen gedaan krijgt”, zegt Patrick Lynch, directeur van Frontier Group. “Het is bij uitstek een kans om te leren en te groeien”, zegt hij. En je hoeft niet ergens aangenomen te worden als manager, om manager te worden. In veel bedrijven kun je doorgroeien naar een management positie.