Skip to main content

Computerbeveiliging

Computerbeveiliging

Hackers en andere cybercriminelen zijn altijd op zoek naar manieren om op computers in te breken en schadelijke software te installeren. Zorg er dus voor dat je maatregelen neemt, om te voorkomen dat ook jij slachtoffer wordt.

Iedere keer dat je met een onbeschermde computer werkt, een ‘belangrijke mail’ over je Monsterboard.nl-account ontvangt of gewoon surft op internet loop je een groot risico slachtoffer te worden van cybercriminelen. Zij zijn dan meestal op zoek naar gevoelige persoonlijke informatie op je computer, zoals creditcardgegevens of wachtwoorden. Daarnaast kunnen ze er ook op uit zijn jouw computer in te zetten bij het aanvallen van andere computers. Als een cybercrimineel eenmaal op je computer is, zal je daar niet zo snel wat van merken. Het is in hun belang zo lang mogelijk onopgemerkt te blijven zodat ze zoveel mogelijk misbruik van je computer kunnen maken.

De oplossing voor dit probleem is redelijk simpel. Over het algemeen willen cybercriminelen zo snel mogelijk geld verdienen op een zo makkelijk mogelijke manier. Hoe moeilijker jij het ze dus maakt, hoe groter de kans dat ze jouw computer laten voor wat het is en op zoek gaan naar een makkelijkere prooi.

Hieronder hebben we in samenwerking met Symantec een lijst opgesteld met de grootste veiligheidsrisico’s, en wat jij kunt doen om jezelf en je computer beter te beschermen.

Risico 1: Kwetsbaarheden

Hoe je wordt aanvallen: Kwetsbaarheden zijn zwakheden in de computersoftware die zwakke plekken in de algemene beveiliging van je computer of netwerk veroorzaken. Kwetsbaarheden kunnen ook worden veroorzaakt door onjuiste computer- of beveiligingsconfiguraties. Bedreigingen buiten de zwakke plekken van kwetsbaarheden uit en veroorzaken potentiële schade aan de computer of de gegevens.

Hoe je er achter komt of jouw software kwetsbaarheden bevat: Softwarebedrijven kondigen kwetsbaarheden aan wanneer deze worden aangetroffen en proberen deze snel te repareren met behulp van software- en beveiligingspatches.

Wat kun je er aan doen

  • Update je software- en beveiligingspatches regelmatig.
  • Configureer de beveiligingsinstellingen van je besturingssysteem, internetbrowser en beveiligingssoftware.
  • Bedrijven moeten een persoonlijk beveiligingsbeleid voor online gedrag ontwikkelen en personen moeten er een eigen beleid voor het verbeteren van online beveiliging op nahouden.
  • Installeer een proactieve beveiligingsoplossing, zoals Norton Internet Security, om bedreigingen die op kwetsbaarheden zijn gericht te blokkeren.

Risico 2: Spyware

Hoe je wordt aangevallen: Spyware kan worden gedownload van websites, e-mails, expresberichten en rechtstreekse verbindingen voor het delen van bestanden. Bovendien kan een gebruiker zonder het te weten spyware ontvangen door een gebruiksrechtovereenkomst van een softwareprogramma te accepteren. Spyware probeert vaak onopgemerkt te blijven door zich actief te verbergen of door de aanwezigheid op het systeem gewoon niet bekend te maken aan de gebruiker.

Wat kun je er aan doen

  • Gebruik een goed bekend staand internetbeveiligingsprogramma om je proactief te beschermen tegen spyware en andere beveiligingsrisico’s.
  • Configureer de firewall in het goed bekend staande internetbeveiligingsprogramma om ongevraagde verzoeken om uitgaande communicatie te blokkeren.
  • Accepteer of open geen verdachte foutberichtvensters vanuit de browser.
  • Spyware kan onderdeel uitmaken van een ‘gratis’ aanbieding. Accepteer geen gratis aanbiedingen.
  • Lees altijd zorgvuldig de gebruiksrechtovereenkomst door tijdens de installatie en annuleer deze als er andere ‘programma’s’ als onderdeel van het gewenste programma worden geïnstalleerd.
  • Update de software- en beveiligingspatches regelmatig.

Risico 3: Spam

Hoe het aanvalt: E-mailspam is de elektronische versie van ongevraagd drukwerk. Het betreft het verzenden van ongewenste berichten, vaak ongevraagde reclame, naar een groot aantal ontvangers. Spam is een ernstig beveiligingsrisico omdat het kan worden gebruikt om e-mail te bezorgen die het volgende kan bevatten: Trojaanse paarden, virussen, wormen, spyware en gerichte aanvallen die als doel hebben om gevoelige, persoonlijke identificatiegegevens te bemachtigen.

Hoe herken je spam? Berichten die niet je e-mailadres bevatten in de velden Aan of CC zijn over het algemeen vormen van spam. Sommige spam kan aanstootgevende taal of links naar websites met ongepaste inhoud bevatten. Bovendien kan bepaalde spam verborgen tekst bevatten die alleen zichtbaar wordt als u de inhoud selecteert. Dit is een algemene truc die door spammers wordt gebruikt om hun e-mail onopgemerkt door spamfilters te laten passeren

Wat kun je doen om het te voorkomen?

  • Installeer software voor het filteren/blokkeren van spam.
  • Als je vermoedt dat een e-mail spam is, moet je niet reageren. Verwijder het bericht gewoon.
  • Overweeg om je voorbeeldvenster voor e-mail uit te schakelen en e-mails als tekst zonder opmaak te lezen.
  • Weiger alle expresberichten van personen die niet op je lijst met online vrienden staan.
  • Klik niet op url-links in expresberichten tenzij deze afkomstig zijn van een bekende bron en deze berichten door je worden verwacht.
  • Werk de software- en beveiligingspatches bij.

Computerbedreiging 4: Malware

Hoe het aanvalt: : Malware is een categorie met schadelijke code die virussen, wormen en Trojaanse paarden bevat. Om zich te verspreiden maakt destructieve malware gebruik van populaire communicatiemiddelen, inclusief wormen die via e-mail en expresberichten worden verzonden, Trojaanse paarden die van websites afkomstig zijn, en met virussen besmette bestanden die worden gedownload van peer-to-peer-verbindingen. Malware probeert ook bestaande kwetsbaarheden op systemen uit te buiten om stil en eenvoudig binnen te komen.

Hoe kom je erachter? Malware probeert onopgemerkt te blijven door zich actief te verbergen of door de aanwezigheid op het systeem gewoon niet bekend te maken aan de gebruiker. Het valt je wellicht op dat je systeem langzamer werkt dan je normaal gewend bent.

Wat kun je doen om het te voorkomen?

  • Open alleen bijlagen bij e-mails of expresberichten die afkomstig zijn van betrouwbare bronnen en die je verwacht.
  • Laat bijlagen bij e-mails scannen door een goed bekend staand internetbeveiligingsprogramma voordat je ze opent.
  • Verwijder alle ongewenste berichten zonder deze te openen.
  • Klik niet op weblinks die gestuurd zijn door iemand die je niet kent.
  • Als een persoon die in je lijst met online vrienden staat rare berichten, bestanden of websitelinks verzendt, moet je de expresberichtensessie beëindigen.
  • Scan alle bestanden met een goed bekend staand internetbeveiligingsprogramma voordat je ze downloadt en opslaat.
  • Verstuur en ontvang alleen bestanden van bekenden.
  • Gebruik een goed bekend staand internetbeveiligingsprogramma om alle ongevraagde uitgaande communicatie te blokkeren.
  • Werk de beveiligingspatches bij.

Computerbedreiging 5: Phishing

Hoe het aanvalt: : Phishing bestaat in wezen uit online oplichterspraktijken en phishers zijn slechts technisch gewiekste oplichters en ID-dieven. Ze gebruiken spam, schadelijke websites, e-mailberichten en expresberichten om mensen via bedrog ertoe te krijgen om gevoelige informatie te onthullen, zoals bank- en creditcardgegevens of toegang tot persoonlijke accounts.

Hoe herken je phisingmails? Dit zijn vier manieren om phishingzwendel te identificeren:

1. Phishers, die zich voordoen als legitieme bedrijven, kunnen e-mail gebruiken om naar persoonlijke gegevens te vragen en om ontvangers te instrueren om via schadelijke websites te reageren. Zij kunnen ook beweren dat er dringend actie vereist is om ontvangers te verleiden om schadelijke programma’s naar hun computers te downloaden.
2. Phishers gebruiken vaak emotionele taal voor het oproepen van angstgevoelens of dringende verzoeken om ontvangers te verleiden om te reageren.
3. Phish-sites kunnen opmerkelijk veel op legitieme sites lijken, omdat de criminelen vaak de auteursrechtelijke beeldmerken van echte sites gebruiken.
4. Verzoeken om vertrouwelijke gegevens via e-mails of expresberichten zijn vaak niet legitiem.

Als je een besmet programma of een besmette bijlage hebt geopend en uitgevoerd, kan het zijn dat je niet onmiddellijk de gevolgen voor je computer opmerkt. Dit zijn een paar aanwijzingen die kunnen aangeven dat je computer is besmet:

  • Je computer werkt veel langzamer dan normaal.
  • Je computer reageert niet meer of loopt vaak vast.
  • Je computer crasht en wordt om de paar minuten opnieuw opgestart.
  • Je computer start vanzelf opnieuw op en functioneert vervolgens niet normaal.
  • Je ziet ongebruikelijke foutberichten.
  • Je ziet vervormde menu’s en dialoogvensters.

Wat je kunt doen

Als je denkt dat je een phishing-mail hebt ontvangen, verleid bent om op de link te klikken of een programma te downloaden en je je zorgen maakt dat je een bepaald type schadelijk programma op je computer hebt geïnstalleerd, zijn dit een aantal zaken die je kunt controleren:

  • Wordt je virusscan uitgevoerd?
  • Zijn je virusdefinities bijgewerkt (minder dan een week oud)?
  • Heb je een volledige virusscan van de schijf/het geheugen uitgevoerd?
  • Voert u anti-spywareprogramma’s, zoals Adaware en/of SpybotSD, uit?
  • Als je je scans hebt uitgevoerd en positieve resultaten hebt of programma’s verwijdert, moet je ervoor zorgen dat je online accounts veilig zijn. Wijzig je accountwachtwoorden.
  • Zorg dat je het phishingfilter, een functie van Windows Internet Explorer 7, hebt ingeschakeld.
  • Neem contact op met je leverancier van anti-spyware/anti-virussoftware om erachter te komen welke andere stappen je kunt nemen.


Back to top