Burn-out, herken de symptomen

Burn-out, herken de symptomen

Burn-out, herken de symptonen

Maar liefs één op de acht werknemers had in 2011 last van burn-out klachten (CBS), dat zijn ruim 900.000 werknemers. Een burn-out is meer dan 'een beetje moe van je werk' en gaat een stap verder dan stress. Van stress kan je snel herstellen, maar na een burn-out blijven de verschijnselen vaak terugkomen en is het moeilijk om een nieuw balans te vinden tussen werk en privé. Het is dus belangrijk om een burn-out voorkomen. 

Signaleer een burn-out

Leer goed naar je lijf en je eigen gedrag te luisteren. Als je altijd een vrolijke collega was die nu regelmatig loopt te snauwen, dan moet er een lampje gaan branden. Neem burn-out signalen serieus, hoe eerder je het aanpakt, hoe minder impact het zal hebben.
  • Concentratieproblemen 
  • Vergeetachtig
  • Emotioneler
  • Besluitloos
  • Slaapproblemen 
  • Angstgevoelens
  • Snel gefrustreerd
  • Lusteloos 
  • Verminderde conditie 
  • Cynisch zijn naar collega's en je familie
  • Vaker onzeker zijn over je werk en in je privéleven
  • Je minderwaardig voelen in je werk en privé leven
  • Seksuele problemen
     

Oorzaken burn-out

Er is niks mis mee om veel te werken of ook thuis af en toe met je werk bezig te zijn. Maar zodra je wakker ligt van opdrachten en je werkdruk je in je dagelijkse leven belemmert, lijdt je gezondheid hier onder. Er zijn verschillende oorzaken die een burn-out kunnen triggeren, probeer deze situaties zo veel mogelijk te vermijden.
  • Samenwerken met agressieve, afhankelijke of defensieve cliënten of collega's
  • Onduidelijkheid over wat er precies van jou verwacht wordt
  • Hoge werkdruk
  • Een lange periode van stress op het werk
  • De combinatie van een stress op het werk en stress in het privéleven
  • (te) hoge verwachtingen van jezelf
  • Geen of weinig steun uit je werkomgeving
     

Wat doe je aan een burn-out

Iedereen heeft wel eens een drukke periode op het werk, maar als je meerdere symptomen herkent of je merkt dat je gezondheid achteruit gaat is het tijd om actie te ondernemen. Of je nu al een burn-out hebt, of er naar toe werkt. Neem enige afstand van stress(factoren) en neem een paar dagen vrij. Maak een afspraak met je leidinggevende, een psycholoog en/of een (bedrijfs)arts om te praten over verdere veranderingen die nodig zijn om je stresslevel bij te stellen.  

Een burn-out gaat niet vanzelf over, na verloop van tijd ontstaat vaak een neerwaartse spiraal en de herstelperiode na een burn-out is aanzienlijk. Hoe eerder je ingrijpt, hoe sneller je weer op de been bent. En onthoud: een burn-out overkomt niet alleen zwakkelingen! Luister daarom goed naar je lichaam en ben bereid de symptomen te herkennen en goede keuzes voor jezelf te maken.