Laat de zomertijd maar komen! Zo blijf je de jetlag de baas.

Laat de zomertijd maar komen! Zo blijf je de jetlag de baas.

Last van de zomertijd? Zo blijf je de jetlag de baas!

Op de laatste zondag van maart gaat de zomertijd in, de klok gaat dan een uur vooruit. Waarom doen we dit eigenlijk? Het antwoord daarop is heel simpel: energiebesparing. Door de klok een uur vooruit te zetten, blijft het langer licht ’s avonds en kunnen de lampen langer uitblijven. Dit klinkt heel logisch, maar of het daadwerkelijk energie bespaart is nooit aangetoond. Wat we wel zeker weten is dat het draaien aan de wijzers onze biologische klok behoorlijk in de war kan brengen en je hier op je werk ook last van kunt hebben. Wil jij weten hoe je hier het best mee om kunt gaan? Monsterboard geeft zes tips om je zomertijd-jetlag de baas te zijn!

 

 

 

  1. Ga op tijd naar bed. Zorg ervoor dat je een paar dagen van tevoren alvast eerder naar bed gaat zodat je kunt wennen aan de nieuwe bedtijd die voor je gevoel vroeger is dan normaal. Bijvoorbeeld door vanaf woensdagavond elke dag een kwartier eerder te gaan slapen. Zo kan je lichaam rustig aan de nieuwe tijd wennen. Dit werkt beter dan een dag van tevoren een uur eerder naar bed gaan.
  2. Ochtendlicht is je beste vriend. Wanneer we wakker worden, of juist slaperig worden, hangt nauw samen met de mate van (dag)licht in onze omgeving. Als hier een verschuiving in plaatsvindt kan dit een groot effect hebben op onze biologische klok. Zoek daarom zo snel mogelijk het licht op als je moeite hebt met opstaan. Door de zomertijd is het ook weer lichter ’s ochtends. Trek daarom gelijk de gordijnen open als je wekker gaat of word wakker met behulp van een wake-up light.
  3. Blijf in beweging. Je gaat beter slapen als je veel beweegt. Maak daarom gebruik van de avonduren waarin het nu extra lang licht blijft en maak een wandeling of pak de fiets. Een half uur bewegen kan al een groot verschil maken op je nachtrust.
  4. Geen cafeïne in de avond. Het is verleidelijk om ’s avonds nog een extra kop koffie te drinken als je moe bent of nog niet naar bed wilt gaan. Dit helpt alleen niet bij het wennen aan het nieuwe ritme. Pas in de avond daarom op met producten die cafeïne of suiker bevatten, zoals: koffie, thee, energiedrankjes, chocolade en snoep.    
  5. Vermijd kunstmatig licht. Kijk jij vlak voor het slapen nog een film of serie via je tablet of smartphone? Of ben je tot in de late uurtjes aan het appen met je vrienden? Grote kans dat je teveel blauw licht krijgt te verwerken en minder goed zal slapen. Een donkere omgeving zorgt ervoor dat je lichaam de stof melatonine aanmaakt die ervoor zorgt dat we in slaap vallen. Ben je voordat je gaat slapen juist blootgesteld aan kunstmatig licht dan verstoor je de aanmaak van deze stof en val je moeilijker in slaap.
  6. If you snooze you lose! Wanneer je niet uitgerust wakker wordt wil je niks liever dan nog even blijven liggen. Of toch nog even een dutje doen later op de dag. Probeer niet toe te geven aan je snooze-knop en zorg dat je een vast ochtendritme creëert.

 

Het schakelen tussen zomer- en wintertijd hoeft dus geen ramp te zijn. Luister naar je lichaam en zorg ervoor dat je een goede nachtrust krijgt. Slapen is namelijk heel belangrijk voor je concentratievermogen, immuunsysteem, geheugen, stofwisseling en je algehele stemming. Met deze tips kom jij maandagochtend wel je bed uit en kun je gewoon fris en fruitig naar je werk!