Skip to main content

Belangrijke vaardigheden voor in de marketing

Belangrijke vaardigheden voor in de marketing

Een baan vinden in de marketing is eigenlijk heel simpel:

Een werkgever zoekt iemand met bepaalde kennis en vaardigheden + jij hebt deze kennis en vaardigheden = grote kans om aangenomen te worden. 

Jaja Monsterboard, klinkt makkelijk - maar zo simpel is het natuurlijk niet. Daar zijn we uiteraard van op de hoogte, want het lastige zit in het eerste deel: hoe weet je precies wat de werkgever wil? Natuurlijk staan er dingen beschreven in een vacaturetekst, maar tijdens een sollicitatie willen ze vooral antwoord op de vraag: wat kan jij voor de organisatie betekenen? Welke eigenschappen en vaardigheden die jij bezit, zijn voor hen interessant?

Whats in it for them?

Werkgevers gaan in jouw sollicitatie en cv op zoek naar bepaalde vaardigheden die een indicatie geven van je potentie. Aan de hand daarvan wordt besloten of ze je de kans geven om je te bewijzen in de functie.
Maar hoe weet je naar welke vaardigheden er wordt gekeken? Om succesvol te zijn in de marketing, zijn vele vaardigheden handig, soms misschien zelfs cruciaal, om te bezitten.

De belangrijkste vaardigheden op een rij:

  • Interpersoonlijke vaardigheden
    Dit gaat vooral om interactie met collega's
  • Goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden
  • Analytisch vermogen / rekenkundig inzicht
  • Creativiteit en verbeeldingskracht
  • Onderhandelingsvaardigheden en de kracht om te kunnen overtuigen
  • Werken in teamverband
  • Organisatorische vaardigheden
  • Digital skills
  • Commerciële, zakelijke instelling
  • Ambitie en gedrevenheid

Deze vaardigheden zijn bijna must haves als je de marketing in wil, waarbij een 100% score uitmuntend is, maar niet noodzakelijk. Hoe meer vaardigheden je hebt, hoe beter je past in de marketing. Bedenk je wel dat voor specialistische marketingfuncties vaak ook specialistische vaardigheden gevraagd worden. Een marktonderzoeker werkzaam in de farmaceutische industrie heeft bijvoorbeeld een ander diploma nodig dan een marktonderzoeker werkzaam in de automobielindustrie. Hetzelfde geldt voor direct marketing, waarvoor een achtergrond in statistiek een pre is.

 

Profileer je vaardigheden

Beschik je over (veel van) deze vaardigheden? Zorg dat een werkgever of recruiter dit ook haalt uit jouw sollicitatie. Uit jouw cv komen je kennis en vaardigheden goed naar voren en je weet jezelf te verkopen met je sollicitatiebrief. Jij weet dat je de juiste persoon bent voor de functie, je moet alleen de recruiter overtuigen dat je je enthousiasme kan laten zien in een gesprek!


Back to top