Aan een nieuwe baan beginnen in coronatijd: 6 tips

Aan een nieuwe baan beginnen in coronatijd: 6 tips

Het kan zijn dat je voordat corona zijn intrede deed in ons land al gesolliciteerd had en een nieuwe baan had weten te bemachtigen. Of je raakte onlangs je baan kwijt en begint nu aan een nieuwe job. Ondanks de coronacrisis zijn er iedere week nog steeds veel mensen die aan een nieuwe baan beginnen. En nu het advies nog altijd is om zoveel mogelijk thuis te werken zul je waarschijnlijk ook thuis starten met je nieuwe werk. Natuurlijk best een beetje raar! Maar ook in deze tijd kun je een goede indruk maken in je eerste weken. Dit zijn de tips van Monsterboard!

 

  1. Begin op tijd. Eén van de eerste tips die we geven voor je eerste werkdag is om niet te laat te komen. Maar nu je niet naar een kantoor hoeft, kun je voor een groot deel zelf bepalen hoe laat je start. Maar ook tijdens thuiswerken is het handig om op tijd te beginnen. Laat aan je collega’s en je leidinggevende weten dat je er klaar voor bent en zin hebt in je eerste werkdag!

 

  1. Stel je voor. Zoek van te voren uit wie er in jouw team zit en wie jouw leidinggevende is. Normaal gesproken kom je veel collega’s tegen op je eerste dag en zie je veel nieuwe gezichten. Nu zul je waarschijnlijk alleen je directe collega’s telefonisch of via een videomeeting spreken. Neem zelf het initiatief en stuur bijvoorbeeld je collega’s een mail om jezelf voor te stellen. Zo weten ze direct wie je bent, ook al hebben ze je nog niet gezien!

 

  1. Wees representatief. Je zult vast wel Skype, Zoom of andere videomeetings hebben. Vraag van te voren goed wat de dresscode is op kantoor. Formeel of juist informeel? Zorg ervoor dat je je ook tijdens het thuiswerken aan deze dresscode houdt. Tuurlijk, je joggingbroek en sweater zitten heel lekker, maar als jullie op de werkvloer normaal gesproken netjes gekleed gaan is het wel zo professioneel om je tijdens videomeetings ook zo te kleden.  

 

  1. Zoek je collega’s op. De praatjes bij het koffieautomaat, de vrijmibo’s of de korte teammeetings, je moet het nu allemaal missen. Juist belangrijk om nu je collega’s online op te zoeken! Bel ze, Whatsapp ze, of organiseer een virtuele borrel. Als je ze dan over een tijdje op kantoor eindelijk in het écht ziet, is het handig als je alvast een online band met ze hebt opgebouwd.

 

  1. Stel vragen. Liever te veel vragen stellen dan te weinig! Vraag aan je collega’s of je ze af en toe tussendoor kunt storen, en hoe ze dat prettig vinden. Bijvoorbeeld via Whatsapp, e-mail of even kort bellen. Wees niet bang om vragen te stellen. Veel contact met je collega’s is juist goed voor de band die je met hen nog moet opbouwen.

 

  1. Wees proactief. Misschien loopt er normaal gesproken wel iemand met je mee de hele dag om je vragen te beantwoorden en je taken te geven. Nu zul je het vooral zelf thuis moeten uitvinden. Heb je even niets te doen? Trek aan de bel! Wacht niet totdat een collega of manager je een taak geeft, want zij kunnen natuurlijk niet altijd zien of je nog wel genoeg te doen hebt. Ga er zelf op af, en laat zien dat je proactief en enthousiast bent.

 

Als je nieuwe baan niet bevalt

Het kan natuurlijk dat je er tijdens de eerste weken of zelfs dagen achter komt dat deze baan niets voor jou is. Het leek misschien de ideale baan, maar in de praktijk valt het toch tegen. Kan gebeuren! Neem dan snel actie. Ook tijdens de coronacrisis is het echt wel mogelijk om een nieuwe baan te vinden. Gelijk aan de slag met het zoeken naar nieuw werk? Download dan onze gratis app en swipe jezelf naar jouw beste baan!