Solliciteren kun je leren: zo gebruik je de STAR-methode

Solliciteren kun je leren: zo gebruik je de STAR-methode

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: goede voorbereiding op een sollicitatie is enorm belangrijk. Recruiters of werkgevers gebruiken vaak verschillende interviewtechnieken om erachter te komen of jij de juiste kandidaat bent voor de functie. Een van die technieken is de STAR-methode. En daar kun jij je heel goed op voorbereiden. Deze methode is namelijk niets anders dan op basis van een bepaalde Situatie uit je verleden jouw Taak en ondernomen Actie toelichten en het desbetreffende Resultaat delen. Easy as that! Monsterboard legt aan de hand van een stappenplan uit hoe je van jezelf een STAR maakt met de STAR-methode tijdens het solliciteren.

 

 

Als je vaker hebt gesolliciteerd herken je de vraag “Kun je daar een voorbeeld van geven?” vast wel. Je hebt net gezegd dat je proactief bent en de recruiter of werkgever wil dan natuurlijk voorbeelden horen die laten zien dat je inderdaad over die eigenschap beschikt. Met de STAR-methode is dat voortaan een fluitje van een cent! Daarnaast maak je het de recruiter makkelijk. Hij of zij is vaak getraind om een sollicitatiegesprek volgens de STAR-methode af te nemen. Door deze methode zelf toe te passen in je antwoorden geef je de recruiter wat hij of zij uit het gesprek wil halen. Dit is hoe je de methode stap voor stap toepast.

 

Stap 1. Ontfutsel de gevraagde eigenschappen.

Zoek in de functieomschrijving van de vacature naar (karakter-)eigenschappen die worden gevraagd en check welke soft skills jij bezit die passen bij de functie.

Stap 2. Bedenk situaties waarin de eigenschap tot uiting komt.

Graaf in je geheugen en ga op zoek naar situaties waarin deze eigenschap naar voren kwam en bedenk concrete voorbeelden. Die hoeven niet alleen van (bij-)banen te komen, maar denk ook aan situaties tijdens je studie, stage of toen je lid was van commissies, (sport-)verenigingen of vriendenclubs. Ben jij bijvoorbeeld altijd degene die in de vriendenclub het jaarlijkse uitje initieert en organiseert? Super goed voorbeeld van pro-activiteit én organisatietalent!

Stap 3. Formuleer de taak en bijbehorende actie.

Het formuleren van de taak en de bijbehorende actie is makkelijk, omdat je terugkijkt op een situatie die al heeft plaatsgevonden. Wat was jouw taak of rol binnen de situatie? En wat heb je feitelijk gedaan? Meestal komt de taak voort uit een probleem, maar dat hoeft niet altijd.

Stap 4. Focus op het resultaat.

Om je verhaal rond en overtuigend te maken deel je het resultaat van jouw inspanningen. Op deze manier laat je zien dat je in staat bent om de gevraagde eigenschap in de praktijk te benutten op een goede manier.

Stap 5. Reflecteren.

Het wordt ook steeds belangrijker om terug te kijken. Achteraf gezien kan toch blijken dat een bepaalde keuze minder goed uitpakte. Wees niet bang om dit te benoemen.

Stap 6. Oefenen, oefenen en oefenen.

Je kunt de eerste vijf stappen herhalen voor allerlei verschillende (karakter-)eigenschappen. Daarnaast raden we aan om je verhaal te oefenen voor je familie of vrienden. Zo verklein je de kans op een betoog waar geen touw aan vast te knopen valt.

Stap 7. Maak van jezelf een STAR!

Ga solliciteren en zorg dat je uitblinkt door bovenstaande stappen te volgen! Maak een gratis Monsterboard account aan en upload je cv. Je kunt ook via de vacature-app van Monsterboard bladeren door honderden vacatures. Swipe naar links is niks voor jou, swipe naar rechts is direct solliciteren. Succes!

 

Om je op weg te helpen geven we hierbij een voorbeeld van de STAR-methode, toegepast op de eigenschap ‘proactief’.

 

“Je geeft aan proactief te zijn. Kun je daar een voorbeeld van geven?”


Situatie: “Ik werk voor een bedrijf dat computerproblemen oplost voor bedrijven. Ik reed de hele regio door om storingen en problemen op locatie te verhelpen.”

 

Taak: “Het ging vaak om simpele computerproblemen, die ik snel had opgelost. Maar omdat klanten soms de hele dag op mijn aanwezigheid moesten wachten, waren ze regelmatig geïrriteerd omdat ze een tijd geen werkende computer hadden.”

 

Actie: “Ik heb toen voorgesteld aan mijn manager om voor onze vaste klanten een online workshop te organiseren, waarin ze binnen korte tijd leerden om zelf de meest simpele computerproblemen op te lossen.”

 

Resultaat: “De klanttevredenheid is hierdoor enorm gestegen. We hadden 20% minder storingen. Daarnaast bespaarden we €20.000 op jaarbasis omdat we minder vaak bij de klant langs hoefden te gaan.”