Werken tijdens de ramadan Monsterboard geeft je 6 tips

 Werken tijdens de ramadan Monsterboard geeft je 6 tips

Ramadan: Monsterboard geeft tips voor het vasten op werk

Op 6 mei begint dit jaar de ramadan. Voor moslims een periode waarin er gevast wordt van zonsopkomst tot zonsondergang, bijna een maand lang. Vasten betekent dat je die uren niet mag eten en drinken. Dat is in deze periode bijna 16 uur lang! Best lastig om dan ook nog eens productief op je werk te zijn. Monsterboard geeft je zes tips over hoe je die vastenmaand op je werk goed kunt doorkomen!

We beginnen met goed nieuws: als je gezond bent en je geen fysiek zware baan hebt, is de ramadan heel erg goed te doen en hoeft het vasten in combinatie met je dagelijkse werk helemaal niet zo zwaar te zijn. Natuurlijk zijn er wel een aantal belangrijke tips voor hoe je het vasten het beste kunt combineren met je werk zodat je fit en productief blijft.

  1. Bespreek het met je werkgever. Helaas is je werkgever niet verplicht speciale maatregelen voor jou te treffen, maar hij of zij moet natuurlijk wel begrip voor je situatie hebben. Door bijvoorbeeld tijdens de ramadan te regelen dat je iets later begint met werken, of juist eerder zodat je ook vroeger naar huis kunt. Wil je liever doorwerken in de pauze omdat je toch niet luncht, vraag even aan je werkgever of dit mag. Doorwerken in de pauze mag in principe alleen als je werkdag niet langer dan 6 uur duurt. Anders is 30 minuten pauze verplicht. Geef het ook op tijd aan als je een vrije dag wil opnemen. Bespreek het met je leidinggevende, dan is er vast veel mogelijk!

  2. Probeer zwaar lichamelijk werk te vermijden. Als het lukt, vraag dan aan je werkgever of je geen fysiek zwaar werk hoeft te doen deze maand want dit is natuurlijk extra zwaar als je niet kunt eten of drinken. Lukt dit niet, vraag dan of je wat vrije dagen kunt opnemen tijdens de ramadan.

  3. Praat erover met collega’s. Informeer je collega’s dat je meedoet aan de ramadan. Dit voorkomt dat je onbedoeld lekkere taartjes of andere snacks krijgt aangeboden. Ook kunnen ze er rekening mee houden dat je bijvoorbeeld later begint of eerder naar huis gaat. En als je tien keer dezelfde vragen wil voorkomen (“Mag je écht niets drinken? Zelfs geen slokje water? Ook geen kauwgom?”) is het handig als je ze van tevoren goed uitlegt wat de ramadan is.

  4. Slaap voldoende. Het is verleidelijk om extra veel te eten en te drinken in de periode dat dit mag, maar denk tijdens werkdagen ook aan je slaap. Genoeg slaap zorgt ervoor dat je uitgerust en productief aan de werkdag begint. Probeer ook ’s nachts niet te veel naar de televisie of je telefoon te kijken, dit heeft een negatieve invloed op je nachtrust.

  5. Eet gezond. Zorg dat je zoveel mogelijk gezond eet en drinkt, probeer geen vette of suikerrijke snacks te eten. Op de dagen dat je moet werken kun je beter kiezen voor iets voedzaams en gezonds, dan slaap je ook beter. In het weekend kun je natuurlijk wel iets lekkers nemen!

  6. Doe het rustig aan. Het is logisch als je tijdens de ramadan wat sneller moe bent of snel afgeleid. Zorg ervoor dat je rust neemt door bijvoorbeeld af en toe een klein stukje te lopen of een korte pauze te nemen van je werk.

Veel succes met de ramadan! Als je ook na de ramadan gezond, productief en fit op de werkvloer wilt zijn: dit zijn onze tips om gezond te blijven op kantoor. Ook belangrijk: genoeg slaap. Deze tips om beter te slapen zorgen voor nog meer productiviteit.