Opstarten na de corona lockdown: hoe voorkom je stress?

Opstarten na de corona lockdown: hoe voorkom je stress?

Inmiddels mogen we weer meer naar buiten. Je moet vooral nog thuisblijven als je klachten hebt, maar je mag waarschijnlijk regelmatiger naar kantoor en je ziet collega’s weer vaker. Ook wil je je vrienden en familie af en toe zien, uiteraard op anderhalve meter afstand en in de buitenlucht, en de sporters zijn blij dat ze buiten mogen trainen. Super dat het weer kan en mag natuurlijk. Maar van nul sociale contacten naar tien, is voor veel mensen een flinke stap. Hoe zorg je ervoor dat je je sociale leven weer op gang krijgt, zonder dat je compleet overprikkeld raakt en te veel stress krijgt door alle verplichtingen en afspraken die je meteen alweer hebt?

Je hebt ongetwijfeld nauwelijks iets gedaan de afgelopen tijd, op een enkele borrel in de tuin of wandeling met een vriend of vriendin op afstand na. Als dan plotseling alles weer tegelijk opstart, kun je dat best even als heftig ervaren. Psychologen voorspellen zelfs dat er niet alleen tijdens corona maar ook na corona, als alles weer relatief normaliseert, veel mensen stressklachten zullen ervaren en misschien zelfs in een burn-out kunnen raken. Wij hebben wat adviezen voor je die je kunnen helpen om het opstarten van je sociale leven, en dus ook je werkleven, leuk en vooral ook behapbaar te maken. Want zo’n burn-out willen we je absoluut besparen.

 

  1. Niet elke afspraak hoeft meteen face-to-face te zijn. Je hoeft echt niet meteen iedere zakelijke afspraak weer fysiek te laten plaatsvinden. Want hé dat videobellen was voor korte overleggen en bijpraten met collega’s soms ook wel heel efficiënt en makkelijk. Plan alleen die afspraken fysiek in waarbij je ook echt het gevoel hebt dat het toegevoegde waarde heeft, bijvoorbeeld voor een belangrijke presentatie waarbij het lezen van non-verbale signalen van de deelnemers heel prettig is en die je in een videocall toch minder goed kunt zien.
     
  2. Wees duidelijk over wat wel en niet haalbaar is. Je leidinggevende denkt nu misschien dat je weer volledig aan het werkt kunt zijn omdat de scholen, crèches en bso’s weer open zijn. Maar ze vergeten daarbij meestal dat dit voorlopig echt maar een paar dagen in de week is en je nog steeds een opvangprobleem voor je kind(eren) hebt. Geef duidelijk aan op welke dagen je goed bereikbaar bent en welke dagen zich voor jou goed lenen voor afspraken. Zo weet iedereen wanneer ze je het beste kunnen bereiken.
     
  3. Verdeel je activiteiten over de tijd. Plan niet direct weer elke avond vol met sociale afspraken. Er geldt nog steeds een mate van social distancing en wellicht is het een goed idee om je kring van sociale contacten wel iets uit te breiden, maar niet direct weer iedereen van je vrienden en/of familie te zien. Verspreid het gewoon over de tijd en plan ook bewust rustige dagen in waarop je helemaal niks doet en nog even echt quarantaine houdt. Scheelt een hoop prikkels en zo heb je elke keer weer iets leuks om naar uit te kijken. 
     
  4. Nee zeggen kan gewoon. Zeg niet direct op elke uitnodiging ja, maar maak de afweging of het past in je planning en of je er alweer zin en tijd voor wilt maken. Nee zeggen is best moeilijk want iedereen heeft natuurlijk weer behoefte aan gezelligheid en contact. Toch kun je gerust nee zeggen en iets wat later inplannen, zodat je het aanhalen van je sociale netwerk wat meer verspreid over de tijd. Je hebt je vrienden, familie en collega’s toch al een tijdje niet gezien dus die ene week kan er ook nog wel bij, toch? Wil je ook weten hoe je nee kunt zeggen tegen je baas of collega’s, lees het hier.

Heb je je enorm verveeld?

Kan jij nu juist niet wachten om je week weer vol te plannen met leuke afspraken? En wil je ook op je werk wel wat meer reuring om je heen? Dan ben je wellicht wel toe aan een nieuwe baan. Download dan de gratis Monsterboard app, waarmee je super makkelijk swipend de baan vindt die het beste bij je past.