Netwerken tijdens corona: 4 stappen

Netwerken tijdens corona: 4 stappen

Het advies van de overheid is nog steeds: werk zoveel mogelijk thuis. In Nederland geven we daar massaal gehoor aan, en thuiswerken bevalt ons prima. Maar er kleven ook nadelen aan het werken vanuit huis, zo heb je vanzelfsprekend minder contact met je collega’s. Ook heb je misschien het gevoel dat je nu minder snel nieuwe mensen kunt ontmoeten en aan je professionele netwerk kunt werken. Maar niets is minder waar! Netwerken is ook tijdens deze coronacrisis heel goed mogelijk.

 

Veel mensen denken bij netwerken nog steeds aan borrels, het uitdelen van kaartjes, small talk en elevator pitches. Maar het belangrijkste bij succesvol netwerken is nog altijd het leren kennen van mensen en het voeren van gesprekken die jou of je gesprekspersoon verder kunnen helpen in jouw of hun carrière. En dit kan ook allemaal online! Met deze vier stappen is het creëren en onderhouden van een netwerk in coronatijd makkelijk en leuk.

 

  1. Spot online kansen. Bijvoorbeeld verschillende brancheverenigingen, studieverenigingen en grote organisaties organiseren online netwerk events. Check websites en social media om te zien waar en wanneer. Er zijn genoeg mogelijkheden via Slack, Facebook, of Zoom en meld je aan. De perfecte gelegenheid om mensen te leren kennen!
     
  2. Plan virtuele afspraken in. Heb je iemand leren kennen op een online netwerk event? Stuur hem of haar een berichtje en plan een virtuele afspraak in. Ga ook na welke contacten je uit je bestaande netwerk al lang niet hebt gesproken. Stuur hen een bericht om een online meeting in te plannen om bij te praten. Zeker in deze tijd waarin veel mensen wel hulp kunnen gebruiken en het fijn vinden om hulp te kunnen geven, is het goed om te kunnen overleggen of je wat voor elkaar kunt betekenen.
     
  3. Deel je skills. Deel waar je goed in bent! Werk je bijvoorbeeld op een financiële afdeling, maak en deel dan een handig overzicht waarin mensen thuis hun financiën kunnen bijhouden. Of werk je op een marketingafdeling en kun je goed met beeldbewerkingsprogramma’s overweg? Deel dan een set kaarten die mensen kunnen opsturen naar vrienden of familie. Ga na waar je goed in bent en deel dit met de buitenwereld. Je zult zien dat je veel waardevolle contacten opdoet!
     
  4. Vergeet je eigen collega’s niet! Netwerken met je eigen collega’s is ook super belangrijk. Nu je elkaar niet meer iedere dag op kantoor ziet is het belangrijk om af en toe even te vragen hoe het met elkaar gaat. Organiseer virtuele borrels, maak een Whatsapp groep, of plan een video-overleg in. Vraag of je wat voor elkaar kunt betekenen. En vergeet ook vooral die ene collega op de afdeling waar jij voor jezelf carrièrekansen ziet niet om regelmatig online aan te spreken.

 

Waardevol netwerk

Een goed netwerk is super belangrijk als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Soms komen vacatures niet online, maar worden deze opgevuld door mensen uit het eigen netwerk van de recruiter of het bedrijf. Een goed onderhouden netwerk maakt nieuw werk vinden tijdens de coronacrisis een stuk makkelijker. Gelijk een nieuwe baan zoeken? Download dan de gratis Monsterboard app, waarmee je super makkelijk swipend de baan vindt die het beste bij je past.