Boektip: Mindgym van Wouter de Jong

Boektip: Mindgym van Wouter de Jong

Boektip: Mindgym van Wouter de Jong

Zit jij lekker in je vel? Bij je goed voelen denken we vaak aan veel bewegen en gezond eten, maar je zit pas écht lekker in je vel als je mentaal fit bent. En dat is belangrijk, niet alleen voor je levensgeluk, maar ook voor je werkprestaties! Een goede mentale gezondheid betekent onder andere meer focus, minder piekeren en meer gedaan krijgen in minder tijd. Het goede nieuws is dat je je mentale conditie vrij gemakkelijk kunt trainen. Wouter de Jong, schrijver van het boek Mindgym, licht voor Monsterboard een tipje van de sluier op over de sportschool voor je geest.

 

 

Wouter, waar gaat Mindgym precies over?

“Mindgym is een wetenschappelijk onderbouwde methode waarmee je in een gezonde mentale conditie kunt blijven. Of het nou gaat om saaie, moeilijke of gelukkige momenten: met een scherpe geest weet je waar je invloed op hebt en wat je dient te accepteren. Je leert met deze methode niet om vrij te zijn van bepaalde innerlijke ervaringen, maar wel hoe je er het beste mee om kunt gaan. Zo weet je je innerlijke rust te behouden, ook als je je verdrietig of boos voelt of als dingen niet lopen zoals je wilt. Daarmee train je ook het vermogen gelukkig te zijn zonder re­den. Het boek biedt een programma waarmee je in 12 weken je mentale conditie traint. Het resultaat: focus, rust én energie. De reflectie- of schrijfoefeningen, aandacht-oefeningen en audio-trainingen zijn op verschillende niveaus te trainen - light, medium & intens. Dus ook mensen die weinig tijd hebben kunnen oefenen.”

 

Hoe kwam je op het idee om Mindgym te schrijven?

“In mijn werk als trainer zag ik heel veel stress en onrust. Stress is een killer. In Nederland zorgt stress jaarlijks voor 7,5 miljoen verzuimdagen en het kost ons 1,8 miljard euro. Af en toe een beetje stress is handig, chronische stress is dodelijk. Meer dan één miljoen mensen lopen het risico op een burn-out en andere werk gerelateerde psychische aandoeningen! Oftewel, we moeten zelf proactief gaan werken aan onze mentale fitheid. De beschikbare technieken vond ik vaak zweverig verpakt, waardoor mensen afhaken. Ik zag het als mijn taak om zelfs de meest nuchtere mensen deze technieken bij te brengen voor rust in hun hoofd.”

 

Waarom willen we een sterke mentale conditie?

“De basis van efficiënt en kwalitatief werk leveren is een gezonde geest. Er is namelijk een storm aan wetenschappelijk bewijs dat mentale training hét recept is voor een zinvoller en plezieriger leven en zelfs een betere wereld.”

 

Hoe kun je met meer aandacht leven?

“Aandacht ligt aan de basis van al je activiteiten. Van je wekker uit zetten tot deze ’s avonds instellen en alles wat je ertussen doet: autorijden, werkoverleg, zoenen en koken. Als kind kon je urenlang onverstoord spelen met lego. Maar nu je ‘later groot bent’ is het lastiger om onverdeelde aandacht voor iets op te brengen. Als drukbezet mens vliegen we vaak op de automatische piloot, dat is zonde.

Het komt doordat we aan onze evolutie uit de oertijd drie systemen hebben overgehouden die ook nu nog vaak onze gedachten bepalen:

  • Ons gevaarsysteem richt zich op zelfbescherming en reageert bijvoorbeeld heftig op een boze werkgever of getoeter op straat.
  • Ons jaagsysteem is voortdurend op zoek naar toekomstige beloningen, zoals eten of een promotie.
  • En ons zorgsysteem helpt ons om te herstellen en om meer bewust en evenwichtig te reageren op onze omgeving.

We hebben deze drie systemen nodig, maar het kan ontzettend lastig zijn om ze in balans te houden. Maar aandacht is dé manier om je er bewust van te worden welk systeem te veel de overhand heeft. Kauw je voor je het weet een zak chips weg, of schrik je van een harde knal op straat? Als je door hebt vanuit wélk systeem je opereert, kun je ook weer schakelen naar het zorgsysteem. Een kleine oefening om je aandacht te trainen: schrijf het woord ‘aandacht’ op je duim. Zo word je, elke keer dat je je telefoon erbij pakt om mindless te swipen, je bewust van je aandacht.”

 

Tot slot: wat is jouw ‘million dollar tip’ om jezelf te motiveren in het zoeken van een nieuwe baan?

“Onderzoek heeft laten zien dat in de tweede persoon tegen jezelf praten effectiever is dan in de eerste persoon als je jezelf wil motiveren. Dus beter ‘Je kunt het, Wouter’, in plaats van ‘Ik kan het’. De verklaring is dat je hierdoor het perspectief van een buitenstaander aanneemt en met iets meer afstand naar jezelf kijkt waardoor je je impulsen makkelijker kan beheersen.”

 

Wil je het boek Mindgym van Wouter de Jong winnen? Ga dan naar onze Facebook of Instagram en kom erachter hoe je kans maakt!