Skip to main content

Boektip: Fokking Druk van psycholoog Thijs Launspach

Boektip: Fokking Druk van psycholoog Thijs Launspach

Boektip: Fokking Druk

Netflix telt niet als ontspanning!

We hebben het tegenwoordig drukker dan ooit. Dat heeft positieve consequenties: we vinden het prettig om nuttig en belangrijk te zijn. Daar halen we erkenning uit. Maar het heeft ook negatieve gevolgen: het aantal burn-outs is flink gestegen en er lopen meer mensen rond met een te hoog stressniveau, wat niet goed is voor de gezondheid. Stress wordt geassocieerd met overgewicht, nare ziektes, lage weerstand en je wordt er gewoonweg ongelukkig van. Dat is een probleem, vindt Thijs Launspach. Hij deed onderzoek naar millennials en ontdekte dat niet alleen zij maar ook andere generaties er last van hebben. Hij schreef het boek ‘Fokking druk’ zodat we iets aan dat steeds groter wordende probleem kunnen doen. Voor Monsterboard licht hij een tipje van de sluier op.  

 Waarom is druk het nieuwe normaal geworden tegenwoordig?

“Dat ligt aan verschillende factoren. Ons werk is steeds drukker, er wordt meer van ons verwacht en dat betekent dat de prestatiedruk omhoog gaat. We werken steeds meer over en banen worden complexer. Bovendien zijn we continu bezig met onze email. Als we vrije tijd hebben, dan kampen we met FOMO (Fear of Missing Out). We stoppen ook veel tijd in onze telefoon die op zijn beurt voor stress zorgt. Feit blijft: we proberen zoveel mogelijk leven in zo min mogelijk tijd te proppen. Het druk zijn zit tussen onze oren. We hebben namelijk het idee dat we 24 uur per dag gelukkig, fit, enthousiast, aantrekkelijk en blij moeten zijn. En dat er iets mis is met ons als dat een keertje niet het geval is.”

 

Hoe kunnen we stoppen met ‘fokking druk’ antwoorden op de vraag ‘hoe is het met je’?

“Het is eigenlijk super gek dat we zo antwoorden. We zeggen hierdoor eigenlijk dat we te weinig tijd hebben om dingen te doen zoals we zelf willen. De enige manier om ermee te stoppen is om de baas te worden over je eigen tijd. Daarmee bedoel ik dat je zelf beslissingen maakt over dingen die je wel en niet doet. Zo zorg je er ook voor dat je met dingen bezig bent die echt belangrijk voor je zijn. Concreet komt het erop neer dat je steeds vaker nee moet zeggen.”

Hoe kom je erachter waar je je tijd aan wil spenderen?

“Wat ik aanraad is om uit de drukte van alle dag een moment te nemen om de activiteiten uit één week onder de loep te nemen. Dan kun je bepalen wat daarvan belangrijk is en wat niet. Stel prioriteiten! Het begint met de durf om nee te zeggen. Nee zeggen is sowieso een manier om het minder druk te hebben en je tijd te spenderen aan dingen die belangrijk voor je zijn. En over FOMO: het gaat je gewoon niet lukken om altijd alles mee te maken. Daar is niets mis mee, je moet het accepteren.”

Leid je zelf een stressloos bestaan?

“Helaas niet. Maar ik heb het nooit tot een burn-out geschopt. Ik werkte als trainer op het gebied van stress en ontspanning en op mijn afdeling viel de één na de ander om met een burn-out. Toen zag ik pas hoe groot het probleem was. Stress heb ik zeker nog. Het maakt je soms een minder leuk mens en je hebt minder aandacht voor de mensen en dingen om je heen. Voor mij is de uitdaging om nee te zeggen tegen dingen die me te veel tijd kosten en te weinig opleveren, maar dat lukt me nog niet altijd.”

Wat is jouw belangrijkste tip voor mensen die zichzelf over de kop werken?

“Voorkom het! Ik klink nu als mijn moeder, maar zorg goed voor jezelf! Vanuit de psychologie blijkt dat hoe fit je lichamelijk bent, effect heeft op hoe je je voelt. Geest en lichaam zijn dus met elkaar verbonden. Als je heel druk bent en gestrest raakt dan zal je eerste neiging zijn om minder goed voor jezelf te zorgen. Het is dan juist belangrijk om toch goed te slapen, gezond te eten, af en toe te sporten en tijd voor ontspanning in te plannen. Dan kun je je werk beter en effectiever doen. Onthoud: Netflix telt niet als ontspanning, daarmee houd je eigenlijk je hoofd voor de gek. Een boek lezen, op de bank zitten of muziek luisteren werkt allemaal wel.”

Hoe kunnen we een werkdag stressvrij houden, maar toch alles binnen de deadlines afronden?

“Ha! Hele goede vraag! Je werkt het beste als je lichamelijk fit bent en als je goed uitgerust je dag begint (de gemiddelde slaaptijd ligt tussen de 6 en 8 uur). Daarnaast is het super belangrijk om te plannen. En dat geldt niet alleen voor je werk. Natuurlijk wordt het daar allemaal minder spontaan van, maar om het moderne leven goed vol te houden, moet je goed kunnen plannen en prioriteiten stellen, zodat je weet waar je nee op moet zeggen.”

Wil je het boek Fokking Druk winnen? Ga dan naar onze Facebookpagina of Instagram en kom erachter hoe je kans maakt! 
Meer lezen over de signalen die erop kunnen wijzen dat je iets meer me-time zou kunnen gebruiken lees je hier.

 

Back to top