Solliciteren kun je leren: gebruik de AIDA-methode

Solliciteren kun je leren: gebruik de AIDA-methode

 

Om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek moeten je cv en motivatiebrief helemaal on point zijn. Als de recruiter jouw brief leest moet hij of zij denken ‘die moet ik hebben!’. Je zult de recruiter dus op de een of andere manier moeten overtuigen dat jij de perfecte kandidaat voor de functie bent. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. Een daarvan is de AIDA-methode. Dit is oorspronkelijk een marketingmodel, wat jij als werkzoekende heel goed kunt gebruiken om jezelf te verkopen aan een nieuwe werkgever. Monster legt uit wat de AIDA-methode precies is en hoe je deze kunt gebruiken!

AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie). De AIDA-methode wordt dus vaak als verkoopmethode gebruikt. Als je jouw brief opstelt door middel van de AIDA-methode zorg je ervoor dat je met jouw brief opvalt tussen de andere brieven, de interesse van de recruiter wekt, vervolgens het verlangen opwekt om met jou kennis te maken en als laatste aanzet tot de gewenste actie: jou uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Zo pak je dat aan!

  1. Attention. Jouw brief moet de aandacht van de recruiter trekken om op te vallen tussen andere brieven. Je motivatiebrief moet er netjes uit zien (zonder spelfouten) en alle benodigde informatie bevatten. Ook helpt het als je begint met een opvallende en pakkende eerste zin of inleiding. Dit geldt natuurlijk ook voor je cv.
  2. Interest. Goed, je hebt nu de aandacht van de recruiter. Hoe verder? Nu ga je ervoor zorgen dat de verwachtingen die je gewekt hebt ook gaat waarmaken. Vermeld je unieke eigenschappen in je brief, het gaat hier vooral om soft skills. Noem bijvoorbeeld dat je heel goed kunt luisteren en een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Ook is het belangrijk dat je enthousiast overkomt en laat zien dat je veel zin hebt in de nieuwe baan. Zorg ervoor dat de recruiter nieuwsgierig wordt naar jou, en meer over je wilt weten.
  3. Desire. Nu ga je ervoor zorgen dat de aandacht en interesse van de recruiter omgezet worden naar het ‘verlangen’ om met jou een gesprek in te plannen. Daarvoor moet je ook goed duidelijk maken wat jij het bedrijf te bieden hebt. Dus vertel niet alleen dat je zo’n goede teamplayer bent, en dat je het fijn vindt om daar in teams te kunnen werken, vertel juist dat jij door de kwaliteiten die je te bieden hebt, verwacht dat jij het team nog beter kunt laten presteren. Noem ook vooral concrete voorbeelden hiervan, zoals een bijzonder project, belangrijke prestatie of mooie innovatie die op jouw naam staat. Ben je bang om opschepperig over te komen? Hou het bij goede voorbeelden in plaats van alleen beeldspraak. Je kunt de STAR-methode gebruiken om dit gedeelte goed op te schrijven.
  4. Action. En nu is het tijd om de bal in het doel te schieten! Zorg voor een goede call to action: maak duidelijk dat je graag op gesprek wilt komen en dat je ernaar uitkijkt hem of haar te ontmoeten. Ook is het handig om nu op de behoefte van de werkgever in te spelen. Waar is hij of zij naar op zoek? Geef aan dat jij dit te bieden hebt en zo vergroot je de kans op een uitnodiging. Wees zelfverzekerd en proactief!

Om je op weg te helpen geven we hierbij een kort voorbeeld van een motivatiebrief voor de functie van verkoopmedewerker bij kledingwinkel X.

Attention: “Ik weet het nog goed: op 3 oktober 2002 had ik een afspraakje met mijn middelbare schoolliefde. In de week ervoor ging ik een outfit shoppen en ik kwam uit bij X. De liefde voor dit middelbare schoolvriendje is alleen maar gegroeid (we zijn vandaag 12 jaar getrouwd), maar ook de liefde voor X is niet meer weggegaan.”

Interest: “Al sinds ik klein ben heb ik interesse in het lezen van non-verbale communicatie. Ik ben altijd al een goede luisteraar geweest, mensen voelen zich bij mij snel op hun gemak. Het zorgt ervoor dat ik mensen snel begrijp, ook de non-verbale communicatie, en dus goed kan inspelen op hun behoeftes.”

Desire: “Bij mijn vorige werkgever nam ik de tijd voor klanten. Dat zorgde er misschien voor dat ik minder klanten op een dag kon helpen, maar omdat ik goed kan luisteren en goed kan inspelen om de behoeftes lag mijn aantal verkochte kledingstukken 20% hoger dan die van het gemiddelde van het bedrijf.”

Action: “Ik krijg er super veel energie van als klanten tevreden en blij de deur uitlopen. Het is helemaal geweldig als ze later terugkomen, zeker als ze dan weer door mij geholpen willen worden. Deze energie en enthousiasme laat ik ook graag aan jullie zien in een persoonlijk gesprek. Ik kijk ernaar uit jullie te ontmoeten!”

Is het je na deze tips gelukt om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek? Bereid je dan extra goed voor met deze video  !